دبیر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در گفتگو با خبر فوری:

مردم ترکیه خاطره خوشی از دولت ائتلافی ندارند/ برای ایران اردوغان یا قلیچداراوغلو فرقی ندارند

دبیر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه گفت: اردوغان تمایل به شرق دارد و از طرفی بایدن از اردوغان خوشش نمی‌آید.

مردم ترکیه خاطره خوشی از دولت ائتلافی ندارند/ برای ایران اردوغان یا قلیچداراوغلو فرقی ندارند

حانیه برومند- دو روز بیشتر تا انتخابات ترکیه باقی نمانده، انتخاباتی که با ائتلاف سفت و سخت مخالفان اردوغان تبدیل به رقابتی بزرگ شده و همه منتظرند تا نتیجه آن را ببینند. آیا اردوغان شکست می‌خورد و رویایش برای بازگشت به دوران خوش امپراطوری عثمانی به نقطه پایان‌ می‌رسد یا با پیروزی خود، خط بطلانی بر نظر‌سنجی‌های مورد نظر منتقدان می‌کشد؟ 

بهمن حسین‌پور، دبیر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه که پیش از این در سال‌های ۸۷ تا ۹۱، سفیر ایران در ترکیه نیز بوده، در خصوص انتخابات آتی ترکیه در گفت‌وگو با خبرفوری اظهار کرد: تغییر گفتمان از امنیت‌محور به دموکراتیک‌محور شعار تبلیغاتی کلیچدار اوغلو برای جلب آرا است، اما اینکه این ائتلاف موفق باشد یا نه را باید در انتخابات ببینیم‌. به گمان من این ائتلاف جمع اضداد است‌.  یکی لائیک است و چند تن مسلمان. مسلمانانی که اهل نماز و روزه هستند. به زعم من، مردم ترکیه به چنین ائتلافی روی خوش نشان نمی‌دهند، زیرا پیش از این هم شاهد دولت ائتلافی بوده‌اند که نتوانسته به خاطر تضاد در آرا، به پیشرفت کشور ترکیه کمک کند.

وی تاکید کرد: در این ائتلاف اوغان و اینجه چندان صاحب رای نیستند.

بهمن حسین پور

حسین پور در خصوص موضع ایران نسبت به انتخابات ترکیه گفت: به‌دلیل همسایگی و همجواری با ترکیه، هر فردی که به‌عنوان رئیس‌جمهور مورد انتخاب و احترام مردم ترکیه باشد، برای دولت ایران نیز مورد احترام است.

دبیر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با تاکید بر عملکرد مثبت اردوغان در سال های حضور در راس قدرت گفت: اردوغان ترکیه را از فقر کامل نجات داد و آن را تبدیل به کشور پیشرفته کرد. در سال های اخیر اما به‌خاطر کرونا و پس از آن، روی کار آمدن بایدن فشار بر ترکیه به ویژه شخص اردوغان زیاد شد‌. اردوغان تمایل به شرق دارد و از طرفی بایدن از اردوغان خوشش نمی‌آید.

وی در خصوص اینکه آیا زلزله اخیر ترکیه و تعداد زیاد کشته‌شدگان منجر به شکست اردوغان می‌شود، گفت: برخورد دولت اردوغان در مواجه با زلزله ترکیه اگر نمره کاملی نگیرد، رفوزه هم نمی‌شود‌.

حسین‌پور تصریح کرد: بعد از چند سال ثبات در ترکیه، اردوغان موفق شد برای بازه ۸ الی ۱۰ سال، رشد اقتصادی ۸.۵ تا ۹ درصدی را برای ترکیه به ارمغان آورد. در خصوص بحران‌های اخیر ترکیه نباید فراموش کنیم که کرونا با توجه به وابستگی اقتصاد ترکیه به صنعت توریسم، ضربه‌ای مهلک به این کشور زد.

اما فتح‌الله گولن، پدر معنوی بسیاری از تکنوکرات‌های ترکیه که با اردوغان زاویه دارد، چه تاثیری بر این انتخابات خواهدداشت؟ حسین پور در این باره تاکید کرد: خیلی از اینها که در انتخابات ترکیه نقش فعالی دارند، از جمله خود اردوغان شاگرد گولن بودند و به این موضوع حتی تا قبل از ماجرای کودتای چند سال قبل افتخار هم می کردند. رفتن گولن به آمریکا و همچنین حضور بایدن که طرف یونان است تا ترکیه، رابطه آمریکا و ترکیه را از مسیر سابق خارج کرده‌است.

در ادامه این گفتگو را ببینید.

 

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها