انفجار در اطراف مقر فرماندهی کل در خارطوم/ آمریکا: نبردها ادامه می یابد/ ویدئو

علی‌رغم تمدید آتش بس در سودان و درخواست‌های بین‌المللی برای پایبندی به آن، درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع برای بیستمین روز متوالی همچنان ادامه دارد و منابع خبری بعد ازظهر امروز (پنج‌شنبه) از شنیده شدن صدای انفجار مهیب و تیراندازی در خارطوم پایتخت این کشور خبر می دهند.

انفجار در اطراف مقر فرماندهی کل در خارطوم/ آمریکا: نبردها ادامه می یابد/ ویدئو

خبرنگار شبکه الجزیره در سودان در این باره اعلام کرد که صدای چند انفجار مهیب در اطراف مقر فرماندهی کل ارتش سودان شنیده شده است.

وی همچنین از مشاهده شدن دود غلیظ در آسمان این منطقه خبر داد.

برپایه این گزارش، واحدهای ضد هوایی نیروهای پشتیبانی سریع بر روی هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سودان در خارطوم شمالی آتش گشودند.

در همین راستا، وزارت خارجه سودان نیز در بیانیه‌ای نیروهای پشتیبانی سریع را "به آزار و اذیت کارکنان زن سازمان‌های بشردوستانه و انسانی در سودان" متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: "جنایات خشونت جنسی، آزار و اذیت و تجاوز جنسی توسط نیروهای شورشی علیه کارکنان زن در سازمان‌های کمک‌های بشردوستانه را محکوم می‌کنیم."

از سوی دیگر، «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید امروز در واکنش به ادامه درگیری‌های خشونت‌آمیز در سودان گفت: اگر دو ژنرال سودانی (فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی) به آینده کشورشان اهمیت می‌دهند، باید جنگ را متوقف کنند.

«آوریل هینز» مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز در این باره اظهار داشت: به احتمال زیاد جنگ در سودان ادامه خواهد یافت؛ چراکه هر دو طرف به احتمال پیروزی اعتقاد دارند.

وی افزود: دو طرف درگیری در سودان به دنبال منابع خارجی حمایت هستند.

درگیری‌ها در سودان درحالی است که منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند که ارتش سودان با تمدید آتش‌بس ۷ روزه در این کشور موافقت کرده است.

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با طرح پیشنهادی سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» برای تمدید هفت روزه آتش بس موافقت کرده است.

ارتش سودان در این بیانیه افزوده است با پیشنهاد تمدید آتش بس به مدت هفت روز از سوی سازمان ایگاد و ارسال فرستاده‌ای برای مذاکرات با رهبران جیبوتی، کنیا و سودان جنوبی موافقت می‌کنیم.

این درحالی است که دوطرف یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

حجم ویدیو: 5.35M | مدت زمان ویدیو: 00:01:18 | دانلود ویدیو
منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها