چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از خبر افزایش حقوق بازنشستگان تا زمان معرفی وزرا/ ویدئو

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 13 اردیبهشت ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از خبر افزایش حقوق بازنشستگان تا زمان معرفی وزرا/ ویدئو

 الزامی ندارد 4 وزیر همزمان معرفی شوند

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره  معرفی وزرای پیشنهادی سه وزرات خانه به مجلس شورای اسلامی گفت: وزرایی که اکنون باید معرفی شوند ، وزیر جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و صمت هستند. البته درباره وزارت بازرگانی نیز امید است پس از این‌که دوفوریت آن در جلسات گذشته تصویب شد، هفته آینده جزییات و بررسی‌های لازم در مجلس انجام شود تا وزیر این وزارت‌خانه نیز معرفی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه وزرا همزمان معرفی خواهند شد؟ عنوان کرد: الزامی ندارد که همه وزرا با هم معرفی شوند اما بهتر است هرچه زودتر معرفی این چهار وزیر صورت بگیرد تا کابینه تکمیل شود.

حسینی همچنین درخصوص گمانه‌زنی‌های صورت گرفته مبنی بر جابجایی افراد در دولت و احتمال انتخاب معاون اجرایی رییس‌جمهور به عنوان یکی از وزرای جدید، بیان کرد: خیر؛ این‌ها شایعات و گمانه‌زنی‌های افراد است و هیچ‌چیز هنوز قطعیت ندارد؛ امید است بعد از بازگشت رییس‌جمهور از سفر سوریه، معرفی وزرا انجام شود.

وحیدی: همه وظایفشان درباره حجاب را انجام بدهند

احمد وحیدی وزیر کشور گفت:در جلسه امروز هیات دولت تشکیل یک شهرستان و چند بخش جدید در کشور به تصویب رسید.

وحیدی افزود: عمده بانوان متعهد به رعایت حجاب هستند و آن را ارزش و قانون می‌دانند. اما تعداد اندکی هستند که رعایت نمی‌کنند. با توصیه‌های صورت گرفته و کارهای انجام شده، امیدواریم وضعیت بهتری به وجود بیاید.

وی گفت: توصیه می‌کنیم در فضای مجازی نیز تلاش برای ترویج بی‌قانونی صورت نگیرد. افراد در گفته‌هایشان دقت کنند، وگرنه به عنوان مروجان بی‌قانونی مورد برخورد قرار خواهند گرفت.

مشارکت ۳ هزار ناشر داخلی در نمایشگاه کتاب

 محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در حاشیه هیئت دولت گفت: وزرای فرهنگی تاجیکستان به ایران می‌آیند.

اسماعیلی افزود: نظام یارانه‌ای خوبی برای خرید کتاب پیش‌بینی شده است. با بخش‌های مختلف نیز در حال مذاکره هستیم تا چتر یارانه‌ای خرید کتاب گسترده‌تر شود.بخش کودک و نوجوان نیز در نمایشگاه پیش‌بینی شده است. در حوزه فضای مجازی نیز اقدامات خوبی انجام خواهد گرفت.

وی گفت: ۳ هزار ناشر داخلی در نمایشگاه امسال حضور دارند. میهمان ویژه این نمایشگاه نیز کشور تاجیکستان است که وزرای فرهنگی آن کشور به تهران خواهند آمد و تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا خواهیم کرد.

ضرغامی: برای مرمت و استفاده بهینه از ابنیه تاریخی مزایده برگزار می‌کنیم

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مرمت، نگهداری، اداره و استفاده بهینه و کاربردی از بناهای تاریخی با مشخصاتی که در نظر گرفته شده جزو سیاستهای جدی دولت است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه مشارکت کند.

عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مشارکت خصوصی در مرمت، نگهداری، اداره و استفاده بهینه و کاربردی از بناهای تاریخی با مشخصاتی که در نظر گرفته شده جزو سیاستهای جدی دولت است. در این دولت ما ابعاد این کار را سرعت بخشیدیم تا مردم مشارکت کنند.

وی افزود: بسیاری از ابنیه تاریخی ما در حال از بین رفتن هستند و هیچ اعتباری برای مرمت آن‌ها در کشور وجود ندارد. بعد از مرمت هم مسئله نگهداری و مدیریت آن‌ها پیش می‌آید که بحث مفصلی است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: مردم باید در این زمینه مشارکت کنند و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک کند تا طبق مزایده این ابنیه به افرادی با مدت مشخص و مبلغ مشخص اجاره داده شود تا آنها را مرمت و نگهداری کنند و در حوزه‌هایی که ما تایید می‌کنیم کاربری خوبی برایشان در نظر بگیرند.

ضرغامی یادآور شد: نظارت بر این موارد هم با خود وزارت میراث فرهنگی است و ابنیه موردنظر نه تنها آسیب نمی‌بینند که از آسیب نجات پیدا می‌کنند. در غیر اینصورت همه این‌ها بدل به محل تجمع معتادان و حتی بیتوته سگ‌ها می‌شود.

وزیر نیرو خبر داد: اجرای درج پاداش صرفه‌جویی در قبوض برق از ابتدای خرداد

وزیر نیرو گفت که از ابتدای خردادماه برنامه وزارت نیرو برای درج پاداش صرفه‌جویی اجرا می‌شود.

علی اکبر محرابیان در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی که برای تابستان ۱۴۰۲ شده تولید حداکثر برق در بخش خانگی و صنعتی را داریم تا بتوانیم با کمترین مشکل از آن عبور کنیم، ان‌شاءالله با همکاری مردم قادر خواهیم بود رضایت نسبی را جلب کنیم.

وی ادامه داد: در بخش‌های تولیدی و صنعتی سعی می کنیم مثل پارسال برای صنایع کوچک برق را تامین کنیم. تعطیلاتشان یک روز بعدازظهر در نظر گرفته می‌شود و شش روز هفته را تولید می‌کنند و سایر صنایع با مدیریت مصرف و انتقال مصارف به ساعت‌های غیر ساعت های پیک مصرف نیز می‌توانند تولید خود را داشته باشند.

محرابیان تصریح کرد: تابستان گذشته برای صنایع بزرگ به نوعی برق تامین شد که رشد تولید خوبی داشتیم. ان‌شاءالله بیش از سال گذشته بتوانیم تامین انرژی داشته باشیم.

 مردم باید در این زمینه مشارکت کنند و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک کند تا طبق مزایده این ابنیه به افرادی با مدت مشخص و مبلغ مشخص اجاره داده شود

وزیر نیرو گفت: در بخش خانگی عمده برنامه ما موضوع پاداش صرفه جویی است که ابتدای خردادماه این موضوع اجرا می شود. این برنامه برای همه اقشار مردم است و نرخ این پاداش تا دو هزار تومان به ازای هر کیلووات است. نرخ خرید برق صد تومن در مناطق عادی است در حالی که در مناطق گرمسیر ۲۵ تومن است، یعنی بیش از بیست برابر نرخ برق، پاداش پرداخت می شود. هم‌چنین این پاداش در قبوض درج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به زودی روش‌های کاهش مصرف را به نحوی که به رفاه مردم آسیب نرسد معرفی می کنیم، ولی مهم‌ترین وسیله‌ای که می‌تواند با آن شاهد کاهش مصرف باشیم، سیستم‌های سرمایشی است که در ساعت هایی که نیاز نیست باید از این وسایل استفاده نکنند.

موافقت هیئت وزیران با افزایش حقوق بازنشستگان

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: هیئت وزیران با پیشنهاد تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان به میزان افزایش حقوق مصوبه برای کارگران در سال ۱۴۰۲ موافقت کرد.

صحرایی: اصلاح برنامه درسی در آموزش و پرورش در دستور کار است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از طراحی نقشه راه برای سند تحول بنیادین آموزش در کشور در این وزارتخانه خبر داد.

 رضامراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین دستوری که امروز در آموزش و پرورش داریم طراحی نقشه راه برای سند تحول بنیادین است و البته توجه به بیانات روز گذشته رهبری انقلاب از جمله در این زمینه که چرا دانش‌آموزان باید ۱۲ سال درس بخوانند اما مهارتی هم یاد نگیرند؟ که حتماً این کار را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: موضوع اصلاح برنامه درسی، کاهش زمان در بخش آموزش و دانش محض و افزایش زمان در بخش مهارتی و عملی مورد توجه قرار دارد. دستوری به دبیر قرارگاه تحول و اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین داده شده که فوراً کارگروه طراحی نقشه و تبیین شاخص‌ها را انجام دهند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دستوری هم داده شده که سازوکار بازنگری سند تحول بنیادین را پیگیری کنند.

عین‌اللهی: روتاویروس جای نگرانی ندارد

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه آمار کرونا در کشور کاهشی شده است، گفت: فعلا کمیته واکسن وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کودکان در برابر روتاویروس مصوبه ای نداشته و جای نگرانی وجود ندارد.

 بهرام عین‌اللهی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اینکه گفته می شود کودکان می‌بایست واکسن روتاویروس را تزریق کنند، گفت: فعلا کمیته واکسن وزارت بهداشت چنین چیزی را مصوب نکرده است و جای نگرانی برای این ویروس‌ها وجود ندارد.

ویدر پاسخ به سوال ایرنا درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو با توجه به آغاز فصل گرما گفت: بیماری‌ها به دو دسته آندمیک و پاندمیک تقسیم می‌شوند. هیچ کدام از این ویروس‌ها پاندمیک نیستند و موضعی محسوب می‌شوند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پایان مطرح کرد که آمار کرونا هم کاهشی شده است.

گفتنیست روتاویروس یک نوع بیماری عفونی است که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود؛ استفراغ و اسهال ناشی از ویروس که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می‌شود، ممکن است بین سه تا هشت روز طول بکشد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: مذاکرات با آمریکا برای تعیین میزان غرامت، هنوز شروع نشده است

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: اگر نتوانیم با آمریکا توافق کنیم رایی که گرفته‌ایم را به دادگاه لاهه ارجاع می‌دهیم تا خودشان مبلغ را تعیین کنند.

سجادی: سال گذشته ۸۹۵ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند

وزیر ورزش و جوانان خبر داد که سال گذشته ۸۹۵ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند.

 حمید سجادی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  بر اساس گزارش بانک مرکزی بیش از ۸۹۵ هزار نفر به مبلغ بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱  توانسته‌اند وام ازدواج دریافت کنند که این میزان ۸۳ درصد درخواست کنندگان وام بوده است.

وی افزود: بانک های استان های تهران، اصفهان، مرکزی و یزد با ثبت عملکرد ۹۰ درصدی در پرداخت وام  بهترین عملکرد را داشته‌اند و بدترین عملکرد با ثبت زیر ۷۵ درصد به استان‌های خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دارد که دلایل آن یا کامل نبودن مدارک یا نبود منابع است.

سجادی افزود: نسبت به مبلغ پرداخت وام ازدواج نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد در مبلغ رشد داشتیم اما نسبت به نفرات دریافت کننده وام ازدواج ۴ درصد کاهش داشتیم که باید دلایل ان بررسی شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها