یک اندیشکده آمریکایی مطرح کرد

چهار سناریو پیش روی جنگ سودان/ آتش بس، صلح موقت و دائمی یا جنگ تمام عیار؟

محتمل‌ترین سناریو در سودان ادامه جنگ شدید شهری است، اگرچه فشار فزاینده آمریکا، عربستان سعودی و سایرین ممکن است به توقف کوتاه مدت جنگ جهت تخلیه شهرها یا نیروهای خارجی منجر شود.

چهار سناریو پیش روی جنگ سودان/ آتش بس، صلح موقت و دائمی یا جنگ تمام عیار؟

به گزارش خبر فوری، جنگ داخلی در سودان به وخامت گراییده است. طرفین سخت مشغول درگیری اند. بیشتر اتباع خارجی خارطوم را ترک کرده اند. مغازه ها، مراکز دولتی و خانه های مسکونی فراوانی به آتش کشیده شده اند و اوضاع هر لحظه در حال بدتر شدن است. در این شرایط، بسیاری از تحلیلگران درباره عاقبت جنگ سودان می نویسند.

مرکز مطالعات استراتژیک و امنیتی آمریکا با پیش بینی ادامه نبردها در شهرهای بزرگ سودان با ورود درگیری های ارتش و نیروهای واکنش سریع به دومین هفته خود، چهار سناریو برای سرانجام جنگ در این کشور پیش بینی کرد.

این مرکز که به نام استراتفور (Stratfor) شناخته می شود، در ارزیابی خود از رویدادهای جاری در سودان، تاکید کرد که احتمالاً درگیری های شدید در شهرهای اصلی ادامه خواهد داشت.

این مرکز در گزارش خود با اشاره به اینکه وضعیت در خارطوم، ام درمان و سایر شهرهای اصلی کشور همچنان ناآرام است و این ناآرامی هم به سرعت در حال افزایش است، افزود: این امر دولت‌های خارجی و سازمان‌های بشردوستانه را بر آن داشته تا برای بسیاری از سناریوهای احتمالی در روزها و هفته‌های آینده آماده شوند.

به احتمال زیاد جنگ ادامه خواهد داشت

بر اساس تحلیل استراتفور، به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو ادامه جنگ شدید شهری باشد، اگرچه فشار فزاینده آمریکا، عربستان سعودی و سایرین ممکن است به توقف کوتاه مدت جنگ جهت تخلیه شهرها یا نیروهای خارجی منجر شود. ممکن است در روزها و هفته های آینده با حداقل چهار سناریو مختلف روبه‌رو شویم:

سناریو اول؛ آتش بس موقت

اولین و محتمل ترین سناریو این است که ارتش و نیروهای واکنش سریع با یک آتش بس دوره ای موافقت کنند، اما درگیری های پراکنده در مراکز شهری همچنان ادامه داشته باشد. این اندیشکده بر این باور است که بعید است به یک آتش بس دائمی یا نامحدود دست پیدا کنیم، اما فشار بین المللی برای اجازه تخلیه ممکن است باعث شود یک یا هر دو طرف درگیر، جنگ را برای مدت کوتاهی متوقف کنند.

این گزارش ادعا می‌کند که اختلافات در ارتش سودان محدودیت‌هایی جدی برای آتش‌بس موقت، تأمین تجهیزات بشردوستانه و مراقبت‌های پزشکی به مردم در مناطق جنگی ایجاد کرده و می کند، زیرا «تندروها»ی نیروهای مسلح خواستار پیروزی کامل بر نیروهای پشتیبانی سریع هستند.

سناریو دوم؛ ادامه درگیری ها بدون هرگونه آتش بس

سناریوی احتمالی دوم، ادامه درگیری‌های خشونت‌آمیز در شهرها بدون آتش‌بس است. «با توجه به توانایی‌های نسبتاً برابر نیروهای مسلح سودان (ارتش) و نیروهای پشتیبانی سریع از نظر تعداد پرسنل و تجهیزات» این امکان محتمل است.

این خطر هم وجود دارد که کشورهای منطقه شروع به دخالت در جنگ و حمایت از جناح "مورد علاقه" خود  از طریق پول، سلاح و سایر اشکال حمایت نظامی کنند.

استراتفور در ارزیابی خود اضافه می کند که طبق گزارش ها، نیروهای مسلح یا ارتش قبلاً از جانب مزدوران روسی (واگنر) حمایت می شدند که در صورت تکرار این امر، احتمالاً جنگ در خارطوم طولانی‌تر و خشن‌تر شود.

سناریو سوم؛ جنگ روستایی

سناریوی سوم که گزارش پایگاه استراتفور آن را تا حدودی محتمل توصیف می‌ کند این است که یکی از طرفین طرف مقابل را شکست دهد و طرف و جناح بازنده را مجبور کند به مناطق روستایی در مناطق دورافتاده کشور پناهنده شود. این امر باعث ایجاد جنگ در مناطق حاشیه ای و روستاها یا بیابان های اطراف می شود و احتمالا وضعیتی مانند وضعیت افغانستان یا سوریه پیش بیاید.

سناریو چهارم؛ آتش بس طولانی و ترک مخاصمه

سناریوی چهارم، که احتمال وقوع آن کم است، این است که ارتش و نیروهای واکنش سریع با آتش بس دائمی موافقت کنند. حتی اگر این اتفاق بیفتد، نباید از خاطر برد که خطر بروز خشونت در آینده همچنان پابرجا خواهد ماند. این مرکز آمریکایی بر این باور است که این احتمال وجود دارد (هرچند بسیار اندک) که فشار بین المللی و به ویژه کشورهای عربی، باعث آتش بس طولانی بین طرف های درگیر شود. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها