نشنال اینترست مدعی شد

جنگ واشنگتن و پاریس/ آمریکا، آماده برای کنار کشیدن از جنگ اوکراین؟/ سندی که نشان می دهد کی‌اف وضعیت خوبی ندارد

آمریکا نمی‌تواند بیش از اروپایی‌ها به امنیت آنها اهمیت دهد، به‌ویژه اینکه مسئولیت حفظ امنیت اروپا بر عهده خود آنها است. این واقعیت، حالا آینده جنگ اوکراین را به زیان کی‌اف رقم زده است.

جنگ واشنگتن و پاریس/ آمریکا، آماده برای کنار کشیدن از جنگ اوکراین؟/ سندی که نشان می دهد کی‌اف وضعیت خوبی ندارد

به گزارش خبر فوری، طولانی شدن جنگ اوکراین و روسیه باعث خستگی آمریکایی ها شده است. این امر به خصوص در بین جمهوری خواهان و طرفداران ترامپ مشاهده می شود.

علت این است که ترامپ اخیرا چند بار گفته که اگر رئیس جمهور آمریکا شود، قبل از ورود به کاخ سفید، جنگ اوکراین را پایان می دهد. این اظهارات، عدم شفافیت سیاست بایدن، افزایش کمک ها و هزینه ها و به خصوص اظهارات برخی سران اروپا باعث افزایش تمایل آمریکایی ها به ترامپ و پایان جنگ اوکراین شده است.

در مورد اظهارات سران اروپا، باید از سخنرانی اخیر مکرون در پکن سخن گفت که عملا خود را نه متحد واشنگتن بلکه بی طرف اعلام کرد. این اظهار نظر به شدت باعث خشم آمریکایی ها شد، چرا که گمان کردند در جنگ اوکراین به تنهایی در حال هزینه دادن هستند و شرکای اروپایی آنها که جنگ، به طور مستقیم به آنها مربوط است، خود را کنار کشیده اند.

نشنال اینترست در تحلیل اخیرش به این‌ موضوع پرداخته است. این تحلیل به قلم دو تحلیلگر و کارشناس مشهور این پایگاه است. جیمز جی کارافانو (James Jay Carafano)، معاون بنیاد هریتیج و مسئول تحقیقات این اندیشکده در مورد مسائل امنیت ملی و روابط خارجی است. ویکتوریا کوتس (Victoria Coates) محقق و کارشناس ارشد مرکز آزادی تاچر هریتیج است.

در زیر، خلاصه ای از مقاله و تحلیل نشنال اینترست را مرور می کنیم:

اختلاف آمریکا و اروپا در مورد اوکراین/ واشنگتن هزینه کند، پاریس بهره ببرد؟

نویسندگان نشنال اینترست می نویسند، آمریکا نمی‌تواند بیش از اروپایی‌ها به امنیت آنها اهمیت دهد، به‌ویژه اینکه مسئولیت حفظ امنیت اروپا بر عهده خود آنها است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر اخیر خود به پکن اعلام کرد که کشورش در صورت تهاجم چین به تایوان، خود را موظف به حمایت از ایالات متحده نمی داند. مکرون گفت: این بد است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در این موضوع پیرو دستور ایالات متحده باشیم.

این اظهارات حساب شده نمایانگر دیدگاهی خودخواهانه و بدبینانه است. مکرون از آمریکا انتظار دارد که بار سنگین جنگ در اوکراین را بر دوش بگیرد، با این حال، هیچ تعهدی برای حمایت از ایالات متحده در صورت وقوع جنگ در اقیانوس آرام ندارد.

اظهارات مکرون باید واشنگتن را وادارد تا وضعیت ایالات متحده را به عنوان کمک کننده اصلی اوکراین بررسی کرده و حتی آن را تغییر دهد. کنگره باید از دولت بایدن درخواست کند که گزارش کاملی از کمک های فرانسه و سایر شرکای اروپایی به اوکراین در ۱۴ ماه گذشته ارائه دهد؛ چه این کمک ها مستقل بوده باشد چه در قالب اعضای اتحادیه اروپا. مجلس نمایندگان همچنین باید تصویب کند که هیچ کدام از درخواست های جدید ( درخواست هایی که مربوط به بودجه اضافی جهت حمایت از اوکراین باشند) تا زمانی که وضعیت کمک های اروپا مشخص نشده، بررسی نخواهد شد.

نشنال اینترست در ادامه چنین می‌نویسد: جو بایدن جنگ در اوکراین را - به ویژه در سخنرانی فوریه خود در ورشو - به عنوان یک مبارزه جهانی برای دموکراسی که به صورت مستقیم متحدان اروپایی را درگیر کرده، توصیف کرد. اظهارات مکرون این توجیه را غیرصادقانه نشان می دهد وجود دموکراسیِ در حال شکوفا شدن تایوان، تنها در 100 مایلی سواحل چین، این دروغ جمهوری خلق چین را رد می کند که مردم چین دموکراسی را نمی خواهند زیرا با میراث فرهنگی آنها بیگانه است.

با این حال، مکرون نیازی به کمک به تایوان جهت مبارزه برای دموکراسی حس نکرده و حتی هیچ تعهدی هم برای کمک به آمریکایی هایی که کشورش را در جنگ جهانی دوم آزاد کردند، ندارد.

اروپا پای کار نیاید، آمریکا راهش را از آنها جدا می‌کند

طبق تحلیل نویسندگان نشنال اینترست، نظرات مکرون به قدری مورد انتقاد قرار گرفت که حتی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز از آنها تبری جست. شولتز اشاره کرد که در صورت بروز درگیری، برلین نه تایوان و نه ایالات متحده را ناامید نخواهد کرد. او بار اصلی جنگ را بر دوش چین گذاشت و از پکن خواست تنش ها را در اطراف جزیره تشدید نکند.

اما همه متحدان اروپایی ما باید توجه داشته باشند که در روزهایی که ایالات متحده بار اصلی جنگ اوکراین را به دوش می‌کشد، این انتظار که به تنهایی بر سر تایوان با چین روبه رو شده و به میدان برود، بی معنی است و لذا از متحدان غربی انتظار چیزی بیشتر از «حمایت اخلاقی» می رود.

در حالی که بسیاری از شرکای اروپایی به چیزی که دونالد رامسفلد زمانی آن را "اروپای جدید" می نامید، علاقه مند بوده و بیش از سهم منصفانه خود، مشارکت می کنند، فرانسه و آلمان - دو اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا - خود را کنار کشیده اند.

طبق اسناد جدید نظامی فاش شده، اوکراین با کمبود تجهیزات مواجه است. این نشان می دهد که استراتژی مکرر بایدن برای اوکراین، یعنی « حمایت از کی‌اف تا هر زمان که جنگ طول بکشد» در حال شکست است. همچنین، اخباری در مورد حضور نیروهای ویژه آمریکایی در اوکراین منتشر شده که وضعیت را بغرنج تر کرده و خطر درگیر شدن امریکا را بیشتر می کند. کنگره باید علاوه بر محاسبه کمک‌های شرکای اروپایی‌ آمریکا، درباره استراتژی بایدن در مورد جنگ اوکراین هم شفاف‌سازی کند و ببیند که دولت بایدن ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از جنگ، نحوه مدیریت و تاثیرگذاری سرمایه داشته است یا نه.

نشنال اینترست در پایان تحلیل خود می نویسد: نتیجه نهایی در مورد اوکراین این است که با توجه به تهدیدات چندگانه ای که ایالات متحده در سراسر جهان با آن مواجه است، آمریکا نمی تواند بیش از اروپایی ها به امنیت اروپا اهمیت دهد، به خصوص اگر رهبران قاره مانند امانوئل مکرون آشکارا قصد خود را برای کناره گیری از اتحاد با آمریکا اعلام کنند. آمریکا به متحدانی نیاز دارد که فشارهای منحصربه‌فردی را که ایالات متحده با آنها مواجه است، درک کنند و بتوانند افق جامع تری را فراتر از آنچه در حیاط خلوت‌شان اتفاق می‌افتد رویت کنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    زورناتوشان فقط به کشورهای ضعیف می رسد چراجرات نکرد با روسیه،چین وایران سرشاخ شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها