استیضاح امیرعبداللهیان در مجلس کلید خورد، طرح ۳ برابر حد نصاب امضا دارد

نماینده زابل با بیان اینکه تحریم به چه کسی ربط دارد، این موضوع به وزیر امور خارجه برمی‌گردد، تصریح کرد: آیا مدیران و سفرای کارآمد به کار گرفته‌اند، اگر این افراد کارآمد هستند باید در موارد مذکور اتفاقات مثبتی رخ دهد.

استیضاح امیرعبداللهیان در مجلس کلید خورد، طرح ۳ برابر حد نصاب امضا دارد

حبیب الله دهمرده از تدوین طرح استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد و گفت: با توجه به جمع‌بندی که من و تعدادی از همکاران از مسائل کل کشور داشتیم، براساس قانون استیضاح وزیر امور خارجه را در دستورکار قرار دادیم.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزیر امور خارجه محور‌های متعددی دارد، در تشریح این محور‌ها افزود: ما همیشه فرصت‌ها را از دست دادیم، اما به عنوان مصداق یک مورد را مطرح می‌کنم؛ آب سیستان یکی از محور‌های استیضاح است؛ در این زمینه باید دقت کرد موضوع مربوط به رودخانه هیرمند در سال ۹۶ در برنامه ششم توسعه به قانون تبدیل شده است.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: از آقای ظریف وزیر امور خارجه دولت سابق و از آقای اردکانیان وزیر نیرو دولت دوازدهم در سال ۹۷ و از آقای امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ درباره این موضوع سوال کردم.

وی با بیان اینکه قانون انتقال آب از دریای عمان در ۱۴۰۱ در صحن علنی تصویب شده است، افزود: آقای ظریف در سال ۹۹ گزارشی برای سران سه قوا درباره آب سیستان تهیه کرد، همچنین آقای اردکانیان نیز در سال ۹۹ مطلبی در این باره نوشت، آقای امیرعبدالهیان نیز گزارش مفصلی برای آب سیستان در ۱۴۰۱ نوشته است و در آن راهکار‌های مربوط به برای آب پایدار سیستان را بیان کرده در واقع تمام مسئولان کشور در جریان هستند.

دهمرده با بیان اینکه درباره رودخانه هیرمند ۲۰۷ مورد و درباره آب ژرف ۲۳۵ مورد و درباره انتقال آب از دریای عمان ۲۳۷ مورد نطق و تذکر در صحن علنی مجلس بیان کردم، افزود: من نمی‌دانم باید چه کنم؛ در شرایطی که همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی و قانونی برای این موضوع وجود دارد، این سوال مطرح می‌شود، چه باید می‌کردیم که مسئولان امور خارجه اقدامات لازم را انجام دهند، چرا تا امروز کاری انجام ندادند و فقط حرف و حدیث بوده است.

نماینده زابل در مجلس با بیان اینکه پس از احداث بند کمال خان نتوانستیم یک مترمکعب آب بگیریم در حالیکه پیش از بند کمال خان هر سال حدود ۳ تا ۴ میلیارد مترمکعب آب وارد رودخانه هیرمند می‌شد، ادامه داد: پس از بستن بند کمال خان که بیش از ۱۰۰ بار درباره آن اخطار دادم، حجم آب وارد شده در سال گذشته به ۱۰ میلیون مترمکعب نیز نرسیده است حتی امسال نیز یک مترمکعب آب وارد رودخانه نشده است، مردم چگونه زندگی کنند؟ وی از وضعیت دپیلماسی اقتصادی با کشور‌های همسایه نیز انتقاد کرد.

او درباره دپیلماسی امنیتی، توضیح داد: تا پیش از ماجرای طالبان در طول تاریخ، کسی جرات نکرده از افغانستان به سوی ما شلیک کند، اما اکنون پیوسته مرزبانان ما را می‌برند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های گردشگری ایران، ادامه داد: ظرفیت گردشگری کشور ما بسیار است، اما سهم ایران از گردشگری دنیا چه قدر است؟ این وضعیت به دلیل عدم اطلاع رسانی است.

او با بیان اینکه تحریم به چه کسی ربط دارد؛ این موضوع به وزیر امور خارجه برمی‌گردد، تصریح کرد: آیا مدیران و سفرای کارآمد به کار گرفته‌اند، اگر این افراد کارآمد هستند باید در موارد مذکور اتفاقات مثبتی رخ دهد.

نماینده زابل در مجلس با بیان اینکه من به عنوان نماینده مردم برای تحقق حقوق مردم از ابزار‌های نظارتی و تقنینی خود استفاده کردم، گفت: استیضاح وزیر امور خارجه ۳ برابر حدنصاب امضا دارد.

منبع: خانه ملت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها