وزیر خارجه ترکیه: اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا از مسیر ایران از اولویت‌های ترکیه است

وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگویی با مطرح کردن این که کمک ایران به مذاکرات آنکارا-دمشق با ابتکار روسیه مهم خواهد بود، به اهمیت اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا از مسیر ایران اشاره کرد.

وزیر خارجه ترکیه: اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا از مسیر ایران از اولویت‌های ترکیه است

مولود چاووش اوغلو، در پاسخ به این سوال که آیا نقش ایران در مذاکرات میان دولت‌های ترکیه و سوریه سازنده بوده است یا مخرب، گفت که نمی‌تواند بگوید که تهران تا به اینجا، نقش مخربی داشته است.

چاووش اوغلو درباره این مذاکرات گفت: مسلما این ابتکار روسیه بوده است. از حالا به بعد، کمکی که ایران می‌کند، حائز اهمیت خواهد بود.

او در این گفت‌وگو اظهار داشت که درخواست ایران برای مشارکت در مذاکرات میان آنکارا، دمشق و مسکو یکی از دلایلی بود که دیدار مهم میان دیپلمات‌های ارشد این سه کشور در اواسط ژانویه لغو شد.

وزیر امور خارجه ترکیه در این باره گفت: ایران گفت که می‌خواهد(در مذاکرات) مشارکت کند. به ما گفتند. به روسیه گفتند. ما هم گفتیم، باشد، ایران را هم مشارکت دهیم.

چاووش اوغلو گفت که وزرای امور خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه قرار است اوایل مه دیدار کنند.

او همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد که «ترکیه از تنوع راه‌های حمل و نقل در مسیر باکو به نخجوان و همچنین حفظ و استفاده از گذرگاه سنتی باکو به نخجوان از مسیر ایران حمایت می‌کند.»

وزیر امور خارجه ترکیه در این راستا بیان کرد: اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا از مسیر ایران یکی از اولویت‌های ترکیه جهت تسهیل امنیت و سرعت حمل کالا است.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها