«واس»: یک هیئت سعودی وارد ایران شد

خبرگزاری رسمی عربستان از سفر نخستین هیئت نمایندگی این کشور به ایران پس از احیای روابط دیپلماتیک با کشورمان خبر داد.

«واس»: یک هیئت سعودی وارد ایران شد

خبرگزاری رسمی عربستان از ورود هیئت سعودی به ایران خبر داد. هدف از ورود این سفر، بررسی سازوکارهای بازگشایی سفارت پادشاهی عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد اعلام شده است.

خاطر نشان می‌شود پس از توافق رسمی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نوزدهم اسفند سال 1401 هجری شمسی برابر با دهم مارس 2023 میلادی برای ازسرگیری روابط دوجانبه در کشور چین، روز پنجشنبه هفدهم فروردین 1402، وزیران خارجه دو کشور در پکن برای اولین بار با یکدیگر دیدار کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل بن‌ فرحان وزیر خارجه عربستان بعد از نشست دوجانبه و گفتگو با یکدیگر در پکن، بیانیه‌ مشترکی را به امضا رساندند.

در بخشی از این بیانیه آمده است : در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ 19 اسفند  1401 (10 مارس 2023 میلادی) در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم برای از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت­وگوهایی در تاریخ 17 فروردین 1402 برابر با  15 رمضان 1444 هجری قمری مصادف با 6 آپریل 2023 میلادی در شهر پکن میان جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جناب آقای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

دو طرف طی این گفت­وگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه‌های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک نماید، تأکید کردند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه گفت: در مجموع ما امروز شاهد گفتگوهای بسیار خوب و مثبتی میان دو کشور بودیم و می‌توان گفت از امروز روابط رسمی میان دو کشور فعال شده است.

کنعانی که به همراه وزیر امور خارجه کشورمان به پکن سفر کرده است در خصوص گفتگوهای وزرای خارجه ایران و عربستان در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالم که امروز باید اطلاع دهیم که متعاقب توافق دو کشور برای از سرگیری روابط رسمی فی مابین و متعاقب سه دور گفتگوی تلفنی میان وزرای امور خارجه ایران و عربستان ما امروز بر اساس توافق انجام شده اولین دیدار رسمی وزرای خارجه ایران و عربستان را در شهر پکن داشتیم. گفتگوهای بسیار خوبی میان طرفین در فضایی کاملا مثبت و سازنده انجام شد و در نتیجه این گفتگوها امروز مشترکا اعلام کردند که روابط رسمی میان ایران و عربستان سعودی از امروز فعال شده است و ما وارد مرحله برقراری رسمی روابط دو کشور شدیم.

کنعانی افزود: بر همین اساس توافق کردند دو وزیر که زمینه‌های بازگشایی سفارت خانه ها و کنسولگری‌های دو کشور را در اسرع وقت فراهم کنند. بر همین مبنا ما در روزهای آینده هیئت‌های فنی دو کشور را تبادل خواهیم کرد. هیئت‌های مقدماتی طی روزهای آینده ان شاءالله راهی پایتخت‌های دو کشور خواهند شد.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها