مهدی باقری، نماینده مجلس:

آیا مردم می‌پذیرند عده‌ای فرهنگ برهنگی را رواج دهند و حکومت سکوت کند؟

مهدی باقری ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: ما در سال‌های گذشته با پدیده برهنگی و بی‌عفتی مواجه نبودیم که قانون مربوط به آن تدوین شود و قطعاً برای حاکم شدن آرامش در جامعه باید با برهنگی و بی‌عفتی برخورد کنیم و فرهنگ چند هزار ساله ما رفتارهای بی‌عفتی را در سطح جامعه نمی‌پذیرد. و قانونی که مجلس و مسئولان در پی آن هستند این است که مقررات بازدارنده‌ای داشته باشیم که مقابل آن رفتارها را بگیرد.

آیا مردم می‌پذیرند عده‌ای فرهنگ برهنگی را رواج دهند و حکومت سکوت کند؟

 ابر چالش‌های سیاسی و اقتصادی سال ۱۴۰۲ در بخش‌های مختلفی قابل پیش‌بینی است؛ از جمله انتخابات مجلس با توجه به وضعیت خاص سیاسی کشور. همچنین با توجه به شعار سال(مهار تورم و رشد تولید) وضعیت اقتصاد کشور نیازمند تمهدات خاصی برای عبور از وضعیت فعلی است.

در همین راستا، مهدی باقری ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی  درباره‌ی ابرچالش‌های سال ۱۴۰۲ به خبرنگار جماران گفت: مطالبه مردم و وعده‌های دولت برای ما در مجلس‌ به عنوان نهاد نظارتی و نیز برای دولت، یکی از چالش‌های پیش روی سال است. این وعده‌ها و خدمات باید برای مردم ملموس باشد. «مسکن» یکی از این وعده‌ها است که مطالبه مردم نیز هست. همچنین «مهار قیمت ارز» نیز از چالش‌هایی است که اگر توام با برنامه دولت نباشد تبدیل به یک بحران برای سال ۱۴۰۲ شود. در کنار این‌ها هم انتظار داریم «خدمات عمومی» برای مردم وضع بهتری پیدا کند. برای بهبود اوضاع باید کارشناسان راهکار دهند و اگر هر کسی بر وظیفه خود متمرکز باشد شرایط کشور بهتر خواهد شد. 

 

وی در خصوص اینکه آیا مجلس در نظارت با دولت تعارفی دارد یا خیر؟ گفت: ابتدای مجلس با سال پایانی دولت گذشته هم‌زمان بود و در آن زمان تلاش مجلس بر این بود که در آن مقطع فشار نظارتی بیش از حد به دولت وارد نشود تا برخی کارها متوقف نشود. در مواجهه با دولت رئیسی نیز مماشات و تعارفی در نظارت وجود نداشت. البته این انتقاد به مجلس در مورد تعارف دولت را نمی‌توان به کلی رد کرد و ما به برخی نمایندگان این گلایه را مطرح می‌کنیم که نکند به دلیل نزدیکی سلیقه با دولت نسبت به حق مردم کوتاهی کنید. 

باقری تصریح کرد: اما باید توجه کرد نگاه کلی مجلس این‌گونه نبود، بلکه تلاش مجلس در اصل بر این بود که اجازه دهد دولت در سال ابتدایی کارهای خود را پیش ببرند و طبیعتاً تجربه سال هشتم دولت قبل در ابتدای این دولت وجود نداشت؛ اما بی‌شک ترس از تذکر و سوال و استیضاح حتی در مورد رییس جمهور خطای اساسی است و ما در گام اول تذکرات زیادی دادیم و سوالاتی را هم به طور مستقیم به شخص وزرا داشتیم.

وی افزود: ما معتقدیم سوال،تذکر و استیضاح هم حق نماینده است و هم وظیفه و تکلیف شرعی نمایندگان و به این قائل هستیم که منافع مردم و نظام از جایگاه رییس جمهور و نماینده و وزیر بالاتر است. لذا برای حفظ صندلی مسئولی ما منافع مردم را ذبح نمی‌کنیم.

 اگر در نظارت بر دولت مماشات کنیم به مردم خیانت کردیم

نماینده زنجان در مجلس تصریح کرد: نکته مثبت مجلس شورایی بودن آن است و اگر به صورت اجماعی مجلس به تغییر وزیری رسید این کار را می‌کند. اما ما در سال اول دولت بنا به دلایلی که مطرح شد اجازه ندادیم برخی مسائل رسانه‌ای شود، ولی باید در سال ۱۴۰۲ تعارف را کنار گذاشت؛ چرا که فرصت خوبی به دولت داده شد و دوستان دولت هم  نباید از استیضاح ناراحت شوند و ما در مجلس اگر در نظارت با دولت مماشات کنیم به مردم خیانت کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: استیضاح و نظارت این پیام را به مردم می‌دهد که مسئولان در پی حل مشکلات هستند و با تغییر مدیران سطح بالا مثل وزیر مردم به تحول و تغییر امیدوار می‌شوند، دولت و مجلس باید اعتماد مردم را حفظ کند و وقتی مردم ببیند که جایگاه نظارتی خوب عمل نمی‌کند ناامید می‌شوند.

طرح حجاب تقابل با مردم نیست، بلکه به موضوع برهنگی و بی‌عفتی می‌پردازد

وی در خصوص طرح مجلس برای بحث حجاب نیز گفت: آنچه که در کمیسیون فرهنگی مطرح می‌شود تقابل با مردم نیست، بلکه به موضوع برهنگی و بی‌عفتی می‌پردازد. طرح مجلس به دنبال برخورد با تار موی دختر نوجوان ما نیست، البته بر سامان‌دهی بر حجاب اثر دارد؛ اما این سوال مطرح است که آیا مردم می‌پذیرند عده‌ای فرهنگ برهنگی و بی‌عفتی را رواج دهند و حکومت سکوت کند؟ هیچ‌ خانواده‌ای حاضر نیست در منظر دختر و پسر نوجوانش بی‌عفتی شدید توسط بعضی‌ها مرتکب شود و آیا قوانین ما اجازه برخورد با این را می‌دهند؟ خیر، اینگونه نیست؛ چرا که در گذشته چنین موضوعی نبود که قانون مربوط به آن نوشته شود.

باقری یادآور شد: ما در سال‌های گذشته با پدیده برهنگی و بی‌عفتی مواجه نبودیم که قانون مربوط به آن تدوین شود و قطعاً برای حاکم شدن آرامش در جامعه باید با برهنگی و بی‌عفتی برخورد کنیم و فرهنگ چند هزار ساله ما رفتارهای بی‌عفتی را در سطح جامعه نمی‌پذیرد. و قانونی که مجلس و مسئولان در پی آن هستند این است که مقررات بازدارنده‌ای داشته باشیم که مقابل آن رفتارها را بگیرد.

آنچه که مد نظر ما است بحث شل‌ حجابی و ضعیف و الحجابی نیست و قصد برخورد وجود ندارد

 

وی تاکید کرد : آنچه که مد نظر ما است بحث شل‌ حجابی و ضعیف الحجابی نیست و قصد برخورد وجود ندارد، بلکه این سوال مطرح است که آیا در مواجهه با اعتیاد باید با جوان فریب خورده برخورد شود یا باید منشأ موضوع را شناخت و با  سر شبکه‌ها مقابله کرد؟ در مورد حجاب هم همین‌طور است. ما امروز با  عده‌ای مواجه هستیم که برای بر هم زدن کشور از فضایی سوء استفاده می‌کنند و این تصور را دارند که امکان برخورد با آن‌ها نیست و تمام هنر ما باید این باشد که با توجه به ظرافت‌های کار فرهنگی با بی‌عفتی و کارهای خلاف برخورد کنیم، آیا اگر آقایی با کمترین پوشش مثل استخر در جامعه حاضر شود جامعه می‌پذیرد؟ قطعا خیر؛ در مورد بانوان هم همین است اگر خدایی نکرده بخواهند عمده بدن را در جامعه نمایان کند و آرامش جامعه را بر هم بزند باید برخورد شود تا آرامش روانی و معنوی جامعه از بین نرود.

باقری ادامه داد: اگر اسلام گفته است فقط مچ‌ دست و صورت زنان باید پیدا باشد، برای این است که حدودی قرار داده شود تا این مسأله توسعه نیابد. اگر بخواهیم کوتاه بیایم و با افرادی که با لختی و برهنگی و هرزگی در جامعه حضور پیدا می‌کنند برخورد نشد، آرامش جامعه از بین می‌رود. البته خانم‌ها طبیعتاً علاقه‌مند به بروز زیبایی هستند و اگر به موقع ازدواج نکنند و در خانواده زیبایی‌ها را بروز ندهند فضای جامعه نیز تأثیر می‌پذیرد. لذا لازم است شرایط ازدواج فراهم شود، اما می‌دانیم پدر و مادری که دختر کم سن خود را با سر برهنه بیرون می‌آورد قصد فساد ندارد، بلکه آموزش ندیده و این انتقاد به ما به عنوان حاکمیت وجود دارد که نتوانستیم به خوبی آموزش را در جامعه نهادینه کنیم.

وی در پایان گفت: خود نمایی بد نیست، اما کنترل شده؛ و اگر چیزهای خوبی که در جامعه وجود دارد در جای خودش نباشد بد است، مثل اطعام که کار خوبی است اما نه در ماه رمضان و پیش از افطار.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها