یکی از مهمترین ابعاد سفر شمخانی به عراق بحث های مرزی و امنیتی بود

رویوران گفت: سفر دبیر شورای امنیت ملی به عراق ابعاد متعددی دارد که یکی از مهمترین این ابعاد بحث‌های مرزی و امنیتی میان 2 کشور است.

یکی از مهمترین ابعاد سفر شمخانی به عراق بحث های مرزی و امنیتی بود

حسین رویوران درباره اهمیت ابعاد سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق  گفت: سفر دبیر شورای امنیت ملی به عراق ابعاد متعددی دارد. روابط ایران و عراق در ابعاد اقتصادی و اجتماعی و توریستی بسیار گسترده است، اما یکی از مهمترین ابعادی که این اواخر دچار مشکلاتی شده بحث‌های مرزی و امنیتی است.

او افزود: به عبارتی در اقلیم کردستان عراق گروه‌هایی ضد انقلاب استقرار دارند و آموزش می‌بینند و برای عملیات‌های خود علیه ما آماده می‌شوند. این موضوع برای ایران قابل قبول نبود.

او ادامه داد: توافق اولیه‌ای مدتی پیش اتفاق افتاده بود و قرار بر تکمیل آن بود و طبق آن توافق قرار بر این شد که دولت مرکزی عراق مرز را در اختیار داشته باشد و نیرو‌های عراقی و یا ارتش آن‌ها در آنجا مسقر شوند.

این توافق تا به امروز عملی نشده است، اما در سفر به عراق آقای شمخانی آن را دنبال کرده تا به نتیجه برسد و نیرو‌های دولت فدرال و یا مرکزی در مرز مسقر شوند و از هرگونه دخالت در امور داخلی عراق از اقلیم کردستان جلوگیری کنند.

او افزود: عربستان سعودی قدرت منطقه‌ای و عربی است وزمانی که عربستان با ایران توافق می‌کند بر سایر کشور ها‌ی منطقه تاثیر گذار است. عربستان به نوعی برادر بزرگتر خی از کشور‌ها است و همچنین بعضی از کشور‌ها به دنبال برقراری رابطه با ایران بودند، اما فشار عربستان مانع از آن می‌شد.

به عنوان مثال دولت مصر چند بار تا مرز توافق با ایران پیش رفت، اما فشار های عربستان مانع برقرای رابطه مصر و ایران شده بود. لذا توافق با عربستان کمک می‌کند تا دیگر کشور‌های منطقه با خیال راحت ارتباط با ایران را از سر بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها