دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب عملکرد قابل قبولی ندارند/ مردم به فهرست جناح‌ها رای نخواهند داد

هیچ یک از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا نمی توانند پرچمدار چنین حرکتی شوند چون عملکرد قابل قبولی ندارند و از مردم حتی موکلین خودشان هم نمره قابل قبولی دریافت نمی کنند.

دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب عملکرد قابل قبولی ندارند/ مردم به فهرست جناح‌ها رای نخواهند داد

 هرچه به سال جدید نزدیک‌تر می‌شویم بوی حس رای دادن را بیشتر استشمام می‌کنیم، آن‌هم دو رای، یکی برای مجلس شورای اسلامی و دیگری مجلس خبرگان. اگر چه عملکرد مجلس یازدهم چنگی به‌دل‌ها نزد و نیت بیشتر نمایندگان همراهی با دولت بود و نه مردم و انگار نه انگار که موکل مردم هستند و باید از حق آن‌ها دفاع کنند ولی بد نیست با تاسی از رفتار برخی نمایندگان انتخابات سال بعد را پرشورتر برگزار کنیم.

در دوانتخابات گذشته رونقی در حضور مردم ندیدیم، باشد که جناح‌های سیاسی با معرفی کاندیداهای اصلح و مورد وثوق مردم در انتخابات سال آینده جماعت بیشتری را به پای صندوق ها بکشانند.

 در گفت‌وگویی با ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین به‌بررسی نحوه آرایش نیروهای سیاسی در سال آتی پرداخته است.

چشم‌انداز آرایش نیروهای سیاسی کشور را در سال آتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مشکل اول ما، چگونگی آرایش سیاسی جناح ها نیست. اولویت اول که رهبر انقلاب هم همواره برآن تاکید داشته و قطعا در پیام نوروزی هم به‌عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های سال ۱۴۰۲ بر آن تاکید خواهند داشت برگزاری یک انتخابات پرشور است؛ انتخاباتی که نماد مردم‌سالاری دینی و دموکراسی واقعی باشد.

آنچه مسلم است باید وجهه همت همه کسانی که به ایران و ایرانی عشق می‌ورزند تلاش در راستای تحقق راهبرد مشارکت حداکثری باشد و هر فعال و کنشگر سیاسی منتسب به‌هرجناح وطیفی باشد و به قیمت حضور حداقلی مردم برای راه‌یابی نامزدهای مورد نظرخودش به مجلس فعالیت کند بی شک در زمین دشمن بازی کرده و آب به آسیاب دشمن خواهد ریخت.

به‌نظر شما شکل و آرایش سیاسی جناح‌ها چگونه خواهد بود؟

معتقدم آرایش سیاسی جناح ها هم باید با محوریت جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم پای صندوق‌های رای شکل بگیرد ( البته به‌نفع نامزدهای انتخاباتی خود)، و این دو کاملا قابل جمع است به‌شرطی که جناح‌های رقیب در یک رقابت سالم و قانونمند بتوانند با اخلاق حرفه‌ای نفوذ اجتماعی خودشا ن را در جامعه هدف، ارتقاء دهند و با استفاده از مهارت سیاسی به معنای ایجاد زبان مفاهمه، جایگاه شایسته‌ای بین مخاطبان‌شان پیدا کنندکه البته لازمه قرار گرفتن در چنین جایگاهی فراهم آوردن بسترهای مناسب برای بروز و ظهور اخلاق حرفه‌ای از سوی رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی است؛ چیزی که متاسفانه از دهه ۸۰ به بعد جامعه ما از نبود آن به‌شدت رنج می‌برد و به‌دلیل عدم استفاده از مهارت‌های سیاسی رقابت‌های انتخاباتی‌مان هم به‌شکل ناسالمی به‌دور ازاصول اخلاقی و بر پایه تخریب رقیب و بی‌حیثیت کردن افراد انجام می‌شود تا جایی که قواعد بازی در ساحت سیاست‌ورزی نادیده گرفته می‌شود، طرفداران به‌جان هم می‌افتند، جامعه دو قطبی می‌شود، و برخلاف قواعد حاکم بر بازاریابی سیاسی رابطه‌مند، انتخابات با مشارکت پایین‌تری برگزار می‌شود.

دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب عملکرد قابل قبولی ندارند/ مردم به فهرست جناح‌ها رای نخواهند داد

در سال آینده دو انتخابات داریم،جناح چپ و راست با چه ابزارهایی می‌توانند مخاطبین خود را جذب و به‌پای صندوق‌های رای بیاورند؟

پرداختن به این موضوع اولویت بعدی است که اهمیت ویژه‌ای دارد آن‌هم به جهت ضرورت خلق یک دموکراسی واقعی وانتخابات پرشور برای کشور که بیش از هرزمان به آن نیاز داریم اما هیچ‌یک از دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نمی‌توانند پرچمدار چنین حرکتی شوند چون عملکرد قابل قبولی ندارند و از مردم حتی موکلین خودشان هم نمره قابل قبولی دریافت نمی‌کنند. اغلب نمایندگانی که باحمایت این دو جناح و با دادن وعده‌ها و شعارهایی مردم‌فریب به خانه ملت رفتند نتوانستند به آنچه وعده داده بودند که بیشتر وعده‌های‌شان هم خارج از وظایف حوزه نمایندگی بود عمل کنند. بنابراین، این‌بار نه لیست جناح‌ها برای مردم جاذبه خواهد داشت، نه رای مردم به لیست خواهد بود و نه مردم اعتناء و اعتمادی به شعارهای پوپولیستی نامزدها خواهند کرد.

آیا حزب شما برنامه‌ای برای انتخابات دارد؟

اتفاقا موضوع آرایش سیاسی جناح‌ها در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ یکی از موضوعاتی بود که در دستور کار آخرین جلسه شورای مرکزی حزب اسلامی ایران زمین قرار گرفت که روی آن بحث شد و آنچه عرض کردم جمع‌بندی نظرات اعضاء محترم شورای مرکزی است که البته در همین جلسه هم که صبح روز جمعه تشکیل شد، شورا تصویب کرد تا رسیدن به تصمیم نهایی درباره نحوه ورود به انتخابات ۱۴۰۲ و آرایش سیاسی، اوضاع را رصد کند، در دیدار و گفت‌وگو با رهبران برخی احزاب و گروه‌های سیاسی معتدل و مسئولان و شخصیت‌ها به ارائه دیدگاه‌ها، مواضع، برنامه و الزامات کارکرد حزبی از نگاه خود در انتخابات بپردازد و در نهایت برگرفته از همه داده‌ها با بهره‌گیری از رهنمودها و تحلیل‌های واقع‌بینانه رهبری و نگاه به چشم‌اندازی که ترسیم می‌فرمایند به مهم‌ترین تصمیم خود در سال۱۴۰۲ که نحوه ورود به انتخابات و آرایش سیاسی است دست پیدا کنند.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها