وزیر خارجه عربستان سعودی:

امیدواریم که صفحه جدیدی با ایران باز کنیم و افق همکاری را ارتقا دهیم

وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با الشرق الاوسط با اشاره جزئیاتی درباره توافق با ایران برای از سرگیری روابط گفت که مشتاقانه منتظر دیدار با وزیر امور خارجه ایران در آینده نزدیک است.

امیدواریم که صفحه جدیدی با ایران باز کنیم و افق همکاری را ارتقا دهیم

فیصل بن فرحان گفت که توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک بر تمایل مشترک دو طرف برای حل تمامی اختلافات از طریق گفت‌وگو و ارتباطات تاکید دارد اما این توافق به معنای حل شدن تمامی اختلافات موجود میان دو کشور نیست.

وی که این سخنان را در مصاحبه با الشرق الاوسط مطرح می‌کرد با ابراز تمایل برای دیدار هر چه سریعتر با همتای ایرانی خود گفت: «ما در حال آماده شدن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور طی دو ماه آینده هستیم و طبیعی است که در آینده با یکدیگر دیدار کنیم».

در حالی که روابط تهران و ریاض از سال ۲۰۱۶ قطع شده است، روز جمعه گذشته و با میانجی‌گری پکن، ایران و عربستان سعودی برای بازگشایی سفارت‌ها در پایتخت‌های دو کشور به توافق رسیدند.

ایران و عربستان روابط متعدد دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی مشترک دارند

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوال خبرنگار الشرق الاوسط درباره منافع مستقیم عربستان سعودی از بازگشایی سفارتش در ایران و از سرگیری روابط با تهران گفت: «اصل در روابط بین‌المللی وجود ارتباط دیپلماتیک میان کشورهاست و این روابط زمانی که دو کشور همسایه به وسعت عربستان سعودی و ایران باشد تقویت می‌شود و حال آنکه این دو کشور روابط متعدد دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی مشترک دارند».

وزیر خارجه عربستان سعودی اضافه کرد: «این توافق تحت نظر و با میانجی‌گری جمهوری خلق چین حاصل شده است. پیش از آن نیز دیدارهای متعددی طی دو سال در جمهوری عراق و سلطنت عمان برگزار شده بود. عربستان سعودی در مسیر آرامش و کاهش تنش و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی پیش خواهد رفت».

توافق با تهران به معنای حل تمامی اختلافات میان دو کشور نیست اما برای حل آنها تلاش میکنیم

بن فرحان افزود: «رسیدن به این توافق که به از سرگیری روابط سیاسی منجر خواهد شد به معنای حل تمامی اختلافات میان دو کشور نیست اما دلیلی بر تمایل مشترک برای حل این اختلافات از طریق ارتباط و مذاکرات از راه‌های مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک است».

وی ادامه داد: «ما در عربستان سعودی امیدواریم که صفحه جدیدی در روابط با ایران و تقویت افق‌های همکاری را ایجاد کنیم که بازتاب مثبتی بر تقویت امنیت و ثبات و پیشبرد رشد و شکوفایی نه فقط در دو کشور بلکه در کل منطقه داشته باشد».

خبرنگار الشرق الاوسط در ادامه از بن فرحان پرسید که چه زمانی با وزیر امور خارجه ایران برای فعال سازی توافق و هماهنگی تبادل سفرا دیدار خواهید کرد و آیا به زودی شما را در تهران خواهیم دید؟

مشتاقانه در انتظار دیدار با وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک هستم

وزیر خارجه عربستان سعودی پاسخ داد: «بر اساس توافقی که حاصل شده مشتاقانه در انتظار دیدار با وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک هستم و از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور طی دو ماه آینده صورت خواهد گرفت و طبیعی است که در آینده به کشورهای دو طرف سفر کنیم».
خبرنگار الشرق الاوسط در ادامه پرسید: با وجود تاکید ریاض و تهران در بیانیه سه جانبه امضا شده با پکن که به موضوع احترام به حق حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی اشاره دارد اما واشنگتن به پایبندی تهران به این موضوع ابراز تردید کرده است. آیا این توافق شامل شروطی درباره موضوع عدم مداخله در امور داخلی کشورها دارد و آیا اعتقاد دارید که ایران به این بند پایبند خواهد بود؟
بن فرحان پاسخ داد: «از مهمترین الزامات ایجاد صفحه جدید با ایران، پایبندی به آن چیزی است که دو طرف به آن رسیده‌اند و طبق تاکیدی که بیانیه سه جانبه سعودی- ایرانی- چینی داشته، بدون تردید منافع کشورهایمان و منطقه در فعال سازی مسیرهای همکاری و هماهنگی مشترک و تمرکز بر اولویت‌های توسعه به جای ملاحظات هژمونیک است. امیدواریم که طرف ایرانی نیز آرزوها و اهداف مشابهی با ما داشته باشد و مشتاقانه منتظر همکاری با تهران برای تحقق این موضوع هستیم».

خبرنگار الشرق الاوسط در ادامه این مصاحبه پرسید: «ایران از مدت‌ها با بحران‌های متعددی مواجه است، که سر آغاز آن فروپاشی مذاکرات پرونده هسته‌ای و این اواخر نیز اوضاع داخلی بوده که این بحران‌ها یکی پس از دیگری و با توجه به نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی روی داده است اما برخی به خصوص در غرب معتقدند که توافق جدید ایران با عربستان چه بسا طناب نجات نظام ایران در زمانی بحرانی به شمار می‌آید، نظر شما چیست؟

رویدادهای اخیر در ایران موضوعی داخلی است و عربستان جز خوبی برای ایران آرزویی ندارد

بن فرحان در پاسخ به این سوال گفت: «در مورد بخش عمده‌ای از این سوال صحبت نخواهم کرد چون این موضوع داخلی ایران است اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که ایران کشوری همسایه است که ثبات و شکوفایی این کشور در راستای ثبات و شکوفایی کل منطقه خواهد بود و ما در عربستان جز خوبی برای ایران آرزویی نداریم».

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه گفت: «اما در مورد ادامه توسعه توانایی‌های هسته‌ای ایران،‌ این چیزی است که بدون تردید باعث نگرانی ما می‌شود و بار دیگر بر درخواستمان درباره منطقه خلیج (فارس)‌ و خاورمیانه خالی از تسلیحات کشتار جمعی تاکید می‌کنیم و ایران را فرا می‌خوانیم که به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده و همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش داده و همکاری با همپیمانان و دوستان در این راستا را ادامه خواهیم داد».
الشرق الاوسط در ادامه از بن فرحان پرسید چین عادت ندارد وزن دیپلماتیک خود را در ابتکارات حل بحران‌های منطقه‌ای استفاده کند اما سوالی که مطرح می‌شود چرا چین و نه کشور دیگری در این توافق میانجی نبوده است؟

صلح و ثبات در منطقه به نفع ایران، چین و عربستان است

وزیر خارجه عربستان سعودی پاسخ داد: «همانطور که در بیانیه مشترک به آن اشاره شده، عربستان سعودی از ابتکاری که آقای "شی جین‌پینگ" رئیس جمهور چین مطرح کرده بود استقبال کرده و به عنوان ادامه مذاکراتی که طی دو سال گذشته با طرف ایرانی در جریان بوده تعامل کرد و همانطور که پنهان نیست چین از روابط مثبتی با هر دو طرف بهره می‌برد که همین موضوع در نزدیک کردن دیدگاه‌ها و ابراز دغدغه‌های مشروع عربستان سعودی نقش داشته است. امیدواریم که نقش چین در این توافق به تقویت همزیستی و امنیت مشترک در منطقه و روابط حسن همجواری میان کشورهای این منطقه بیانجامد. هر سه کشور (ایران، عربستان و چین) منافع مشترکی در فراهم شدن زمینه منطقه‌ای که بر آن صلح، ثبات و امنیت حکمفرما باشد، دارند.

بن فرحان در پایان این مصاحبه به سوالی درباره تلاش‌های ریاض برای پایان یافتن جنگ اوکراین پاسخ داد و گفت که ریاض همچنان تلاش می‌کند که با تعامل و همکاری میان دو کشور به راه حلی برای پایان یافتن این بحران و توقف درگیری‌ها پیدا کند.
وی همچنین به موفقیت آمیز بودن تلاشهای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای به سرانجام رسیدن توافق تبادل اسرا میان دو کشور و همچنین کمک‌های بشردوستانه ریاض به اوکراین اشاره کرد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها