نبرد بزرگ در باخموت/ دروازه اوکراین در آستانه سقوط/ پوتین پیروز می شود؟

کمپانی نظامی روسی واگنر، اعلام کرد که نیروهای این سازمان کنترل کامل قسمت شرقی باخموت را به دست گرفته‌اند. این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای تمدید قرارداد غلات وارد اوکراین شده است.

نبرد بزرگ در باخموت/ دروازه اوکراین در آستانه سقوط/ پوتین پیروز می شود؟

به گزارش خبر فوری، جنگ روسیه و اوکراین در شهر باخموت اوج گرفته است. روسیه با تمام توان سعی دارد این شهر استراتژیک را فتح کند و اوکراین هم بیشترین تلاش را می کند که از سقوط این شهر مهم جلوگیری کند. الجزیره قطر در گزارشی به آخرین اخبار مربوط به این شهر و به طور کلی، اوضاع و احوال جنگ پرداخته است.

نبرد حیثیتی باخموت/ دروازه اوکراین سقوط می کند؟

به گزارش الجزیره، یوگنی پریگوژین، رئیس کمپانی نظامی روسی واگنر، اعلام کرد که نیروهای این سازمان کنترل کامل قسمت شرقی باخموت را به دست گرفته‌اند. این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای تمدید قرارداد غلات وارد اوکراین شده است.

پریگوژین در حساب رسمی خود در تلگرام نوشت که سرتاسر قسمت شرقی رودخانه پاخموتکا تحت کنترل نیروهای واگنر قرار گرفته است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفته که عملیات نظامی در شهر ادامه دارد و کنترل این شهر به نیروهای روس اجازه می‌دهد تا به عمق خط دفاعی اوکراین حمله کنند. از سوی دیگر، سرگئی شریواتی، سخنگوی فرماندهی نیروهای اوکراینی در جبهه شرقی به الجزیره گفت که نیروهای مسلح اوکراین تصمیم گرفته اند که عقب نشینی نکرده و در داخل شهر بمانند و مقاومت کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در یک مصاحبه تلویزیونی که روز چهارشنبه پخش شد، هشدار داد که اگر نیروهای روسی باخموت را تصرف کنند، "راه برای تصرف بسیاری از شهرهای شرقی این کشور توسط نیروهای مسکو باز خواهد شد".

زلنسکی به سی ان ان (CNN) گفت: "ما مطمئنیم (روس ها) پس از باخموت (گستره حملات خود را) فراتر می برند. آنها می توانند به کراماتورسک حمله کنند، می توانند به اسلوویانسک بروند، راه ورود روس ها به شهرهای دیگر اوکراین باز خواهد شد." رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که دفاع از شهر باخموت "یک موضوع استراتژیک بسیار مهم است." وی افزود که نیروهایش برای دفاع از شهر و جلوگیری از سقوط آن مصمم هستند.

اما تعدادی از کارشناسان و ناظران اهمیت استراتژیک این شهر را زیر سوال برده و می برند. همچنین، در روزهای اخیر گمانه زنی هایی مبنی بر خروج نیروهای اوکراینی از این شهر مطرح شده است. بخشی از صحبت های زلنسکی این گمان را تقویت می کند. او گفته است: "البته، ما باید به جان سربازان خود فکر کنیم. ... ما در حالی که سلاح و تدارکات دریافت می کنیم، برای یک ضد حمله آماده می شویم."

به نظر می رسد باخموت پس از آنکه نیروهای روسی علیرغم بیش از 7 ماه نبردهای سخت نتوانستند آن را کنترل کنند، اهمیت نمادین و تاکتیکی پیدا کرده است.

کمک ها به اوکراین شدت گرفته است/ چین در کنار روسیه می ایستد؟

به گفته فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در این وضعیت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد وارد اوکراین شده است. فرحان حق گفت که گوترش اکنون در اوکراین است و برای دیدار با رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی جهت تمدید توافقنامه غلات عازم کی‌اف است. فرحان حق خاطرنشان کرد که دبیرکل سازمان ملل پس از سفر به اوکراین قصد ندارد به روسیه سفر کند و پنجشنبه به نیویورک بازخواهد گشت.

از سوی دیگر، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا تاکنون 12 میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین کرده است. فون در لاین در کنفرانس خبری اش با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان سال جاری ۳۰۰ هزار نیروی اوکراینی را آموزش نظامی دهد. ترودو  هم گفت که کشورش به همکاری با اتحادیه اروپا جهت حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

در مقابل، اخباری در رابطه با حمایت پنهانی و احتمالی چین از روسیه منتشر شده است. واشنگتن هشدار خود را به چین در مورد ارسال سلاح به روسیه تکرار کرده و جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی گفت که پکن در صورت انجام این کار با عواقبی جدی مواجه خواهد شد.

اوکراین و روسیه پای میز مذاکره می نشینند؟

در حالی که درگیری ها در باخموت شدید است، ریاست جمهوری اوکراین از تکمیل قرارداد جدید مبادله اسرا با نیروهای روس خبر داد. مدیر دفتر ریاست جمهوری اوکراین، آندری یرماک، گفت که کشورش موفق شده است 130 نظامی را به اوکراین بازگرداند که بسیاری از آنها از شهر ماریوپل دفاع می کردند و هنگام جنگ به اسارت درآمده بودند. لازم به ذکر است که تعداد اسرای اوکراینی که از زمان آغاز جنگ آزاد شده اند به بیش از 1900 نفر رسیده است.

بسیاری معتقدند تبادل اسیر می تواند زمینه ساز مذاکرات دو جانبه باشد. در همین راستا، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفت که کرملین متوجه شده است که نمی تواند در میدان نبرد پیروز شود، بنابراین به آماده شدن برای مذاکره با اوکراین ادامه می دهد. با این حال، هم روس ها و هم اوکراین تاکید کرده اند که مذاکره نخواهند کرد و در میدان جنگ پاسخ دشمن را می دهند. در همین راستا، دانیلوف گفت که کشورش با روسیه مذاکره نخواهد کرد، به ویژه اینکه قطعنامه شورای امنیت و دفاع ملی از هرگونه مذاکره با پوتین جلوگیری می کند.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها