وارث آتاتورک در مقابل وارث عثمانی/ کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رئیس جمهور ترکیه/ این مرد ایرانی الاصل می تواند اردوغان را پس از دو دهه به زیر بکشد؟

بر اساس تصمیم شش حزب مخالف حزب عدالت و توسعه، کمال قلیچداراوغلو، سیاستمدار ۷۴ ساله، مخالف قدیمی رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب جمهوری خواه خلق، نامزد مشترک این احزاب در انتخابات خواهد بود و وظیفه دارد اردوغان را شکست دهد.

وارث آتاتورک در مقابل وارث عثمانی/ کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رئیس جمهور ترکیه/ این مرد ایرانی الاصل می تواند اردوغان را پس از دو دهه به زیر بکشد؟

به گزارش خبر فوری، رقیب جدی و اصلی اردوغان در انتخابات آتی ریاست جمهوری مشخص شد. بر اساس تصمیم شش حزب مخالف عدالت و توسعه و اپوزیسیون اردوغان کمال قلیچداراوغلو، سیاستمدار ۷۴ ساله، مخالف قدیمی رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب جمهوری خواه خلق، نامزد مشترکشان خواهد بود و وظیفه دارد به ۲۰ سال قدرت مطلق حزب عدالت و توسعه پایان دهد.

اما قلیچداراوغلو کیست و آیا قادر است از پس اردوغان برآید؟ در این گزارش قصد داریم به معرفی جدی ترین مخالف رئیس جمهور ترکیه در انتخابات آتی بپردازیم.

رقیب بزرگ اردوغان کیست؟

کمال قلیچداراوغلو سیاستمدار و اقتصاددان ترکیه ای، نماینده مجلس و رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق» یا همان حزب آتاتورک است. او خود را یک سوسیال دموکرات معرفی می کند و در طیف میانه متمایل به چپ سیاستی قرار دارد. قلیچداراوغلو بر خلاف اردوغان یک سکولار تمام عیار است و  به جدایی دین از دولت باور دارد.

 قلیچداراوغلو  از سال 2002 تا 2015 به عنوان نماینده حوزه دوم انتخاباتی استانبول و از 7 ژوئن 2015 به عنوان نماینده حوزه دوم ازمیر عضو مجلس نمایندگان بوده است.

قلیچداراوغلو قبل از ورود به عرصه سیاست، مدیر دولتی بود و از سال 1992 تا 1996 و مجدداً از سال 1997 تا 1999 به عنوان رئیس سازمان بیمه اجتماعی (SSK) ترکیه خدمت می کرد. او که در دانشگاه آنکارا و فرانسه اقتصاد خوانده  در سال 2002  در انتخابات عمومی نامزد  شد و بعد از کسب حداکثر آراء به پارلمان راه یافت و رئیس گروه پارلمانی حزب جمهوری خواه خلق یا CHP شد.

در انتخابات محلی سال 2009، او به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات شهرداری استانبول شرکت کرد، اما با اختلافی کم رقابت را به نماینده حزب عدالت و توسعه واگذار کرد.

قلیچداراوغلو  پس از استعفای دنیز بایکال از رهبری حزب جمهوری خواه خلق در سال 2010، نامزدی خود را برای کسب رهبری و ریاست حزب اعلام کرد و با کسب اکثریت مطلق آرا به عنوان رهبر جدید حزب، انتخاب شد.

بعد از آغاز ریاست قلیچداراوغلو، جان تازه‌ای به ساختار حزب آتاتورک دمیده شد. تبلیغات و کار سازمانی و حزبی  آنها بیشتر شد و نمایندگان CHP شاهد سهم بیشتری از آراء انتخاباتی بودند. با این حال، حزب جمهوری خواه و شخص کمال قلیچداراوغلو نتوانستند در انتخابات مجلس اخیر حزب عدالت و توسعه را شکست دهند.

با این حال، افتضاح اقتصادی دولت و عملکرد ضعیف اردوغان در مواجهه با زلزله، احزاب مخالف را امیدوار کرده که کمال قلیچداراوغلو این بار بتواند نماینده حزب عدالت و توسعه را شکست داده و به حکومتش پایان بخشد.

انتقادات قلیچداراوغلو به اردوغان چیست؟

کمال قلیچداراوغلو از مخالفان جدی اردوغان است. او به طرح های اقتصادی اردوغان انتقادهای زیادی وار د کرده و می کند. با آرمان های سیاسی او مخالف است و معتقد است جدایی دین از سیاست باید الگوی سیاستمداران ترکیه باشد. همچنین، قلیچداراوغلو اردوغان را دیکتاتور می داند و معتقد است او در جریان مقابله با کودتای سال 2016 افراد بی گناه زیادی را سرکوب کرد. در ژانویه 2016، پس از اینکه بیش از 20 فرد دانشگاهی که سرکوب نظامی در جنوب شرق ترکیه را محکوم کردند، به زندان افتادند، قلیچداراوغلو واکنش نشان داد و اردوغان را یک دیکتاتور خواند. بعد از این، به اتهام توهین به رئیس جمهور اردوغان تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

قلیچداراوغلو از برخی سازمان های بین المللی گله کرد که چرا در مقابل اردوغان نمی ایستند. او در نامه ای نوشت: آیا نمی دانید در ترکیه چه می گذرد؟ از کدام کمیسیون صحبت می کنید؟ مردم در زندان ها می میرند.

اقلیتی در مقام مبارز/ کمال قلیچداراوغلو از پس اردوغان برآید می آید؟

اگرچه بسیاری روی سابقه سیاسی و حزبی قلیچداراوغلو حساب کرده و معتقدند می تواند در انتخابات آتی از پس اردوغان برآید اما برخی نیز روی نقطه ضعف های او متمرکز شده اند.

برخی تحلیلگران معتقدند مرد شماره یک اپوزیسیون ترکیه کاریزمای لازم را برای رقابت با عوام فریبی مانند اردوغان ندارد. اردوغان زبان گفتگو با مردم عامی ترکیه را بلد است اما قلیچداراوغلو این توانایی را ندارد.

همچنین، برخی نگران افراط گرایی های اخیر قلیچداراوغلو شده اند. به طور مثال، او در سال 2017، علامت گرگ‌های خاکستری را که نماد یک سازمان ملی‌گرای افراطی ترکیه است  در دفترش به نمایش گذاشت. بسیاری نگران ائتلاف او و حزبش با فاشیست های پان ترک هستند چرا که برخی اعضای حزب از  ائتلاف تمام گروه های لائیک در مقابل اسلام گراها و حزب عدالت و توسعه سخن گفته اند. همچنین، قلیچداراوغلو صراحتاً از اخراج پناهجویان سوری از ترکیه حمایت کرده است و دلیل آن را هم فشار اقتصادی بر شهروندان ترک دانسته است. این اظهارنظر نزدیکی او را به احزاب پان ترک افراطی بیشتر نشان می دهد

در مقابل، برخی معتقدند اقلیت بودن قلیچداراوغلو ممکن است به ضرر او تمام شود. او یک علوی زازا است. زازاها گروهی از دیلمیان ایرانی الاصل هستند که به زبان زازاکی صحبت می کنند و عمدتاً در آناتولی شرقی،  تونج‌ایلی،  بینگول، ملاطیه، استان العزیز و اطراف دیاربکر، سیورک و ... ترکیه زندگی می کنند.

برخی روزنامه نگاران در مورد هویت علوی قلیچداراوغلو نوشته اند و معتقدند هویت علوی او ممکن است برایش دردسر ساز شود و اهل سنت را از او دور کند. قلیچداراوغلو زیاد در مورد اعتقادات مذهبی خود اظهارنظر نکرده است. او تنها در ژوئیه 2011 دراین مورد حرف زد و گفت: من همیشه از پیگیری سیاست بر اساس هویت قومی و مذهبی امتناع می کنم. بله من یک علوی هستم. از کی علوی بودن در این کشور جرم است؟

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها