بازگشایی دانشگاه‌های افغانستان فقط برای پسران!/ ویدئو

دانشگاه‌های افغانستان پس از یک تعطیلات طولانی مدت درهای خود را فقط به روی پسران باز کردند.

بازگشایی دانشگاه‌های افغانستان فقط برای پسران!/ ویدئو

مردان جوان برخلاف زنان جوان به تحصیلات خود در دانشگاه‌های افغانستان بازگشته اند، دانشگاه‌هایی که دیروز (دوشنبه) پس از یک تعطیلات طولانی زمستانی دوباره در‌های خود را باز کردند.

 زنان جوان هنوز از سوی رژیم طالبان از تحصیل محروم هستند و این محرومیت در چارچوب بسیاری از محدودیت‌ها قرار می‌گیرد که از زمان بازگشت این جنبش به قدرت در ماه اوت ۲۰۲۱، حقوق زنان را در افغانستان نقض کرده است.

راحله (۲۲ ساله)، اهل منطقه غور افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: از دیدن مردان جوانی که به دانشگاه می‌روند، در حالی که ما در خانه می‌مانیم، بسیار ناراحت می‌شوم.

وحیده دیگر دختر افغان که مجبور شد ادامه تحصیل در رشته روزنامه نگاری را در هرات متوقف کند، گفت: اگر دختران و زنان افغان تحصیل کرده باشند، هرگز دولتی را که از اسلام و قرآن استثمار می‌کند، نمی‌پذیرند. آن‌ها از حقوق خود دفاع خواهند کرد... این چیزی است که دولت از آن می‌ترسد.

مولوی ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان در پایان ماه دسامبر گذشته، زنان را از حضور در دانشگاه‌ها منع کرد و تصمیم خود را با عدم پایبندی دانشجویان به دستورالعمل‌های مربوط به حجاب، با اشاره به پوشش اجباری حجاب توجیه کرد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، دانشگاه‌ها قوانین جدیدی را وضع کردند و هدفشان جداسازی صفوف مردان جوان از زنان جوان بود. آن‌ها فقط اجازه داشتند از اساتید زن یا پیرمرد‌ها درس بگیرند.

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، در دانشگاه خصوصی رنا در کابل، تابلو‌های پراکنده در راهرو‌ها که توضیح می‌داد زنان چگونه باید لباس بپوشند، حذف نشدند، در حالی که مردان جوان در کلاس‌های درس در اتاق‌های نیمه خالی شرکت می‌کردند.

ابراهیم رحیمی دانشجو می‌گوید: متاسفانه خواهرم نمی‌تواند به دانشگاه برود. سعی کنید در خانه مطالعه کنید.

در حالی که مقامات طالبان می‌گویند که جلوگیری از حضور دختران در مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها موقتی است، این جنبش جدول زمانی برای ادعای خود تعیین نکرده است.

مقامات این تعطیلی را با دلایل بسیاری از جمله کمبود تعداد کافی معلم، نبود پول کافی و تدوین برنامه درسی اسلامی توجیه کردند.

تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل برای زنان جوان برای زنان افغانی که کمتر از ۳ ماه پیش در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرده بودند، شوکه کننده بوده است.

اگرچه رژیم طالبان متعهد شد که پس از به دست گرفتن قدرت انعطاف بیشتری از خود نشان دهد، اما به زودی به تفسیر دقیق خود از قوانین شریعت که مشخصه حاکمیت آن بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ بود، بازگشت.

طالبان به تدریج تدابیر محدودکننده را افزایش داد، به ویژه علیه زنانی که از اکثر مشاغل دولتی کنار گذاشته شدند یا دستمزد‌های پایینی برای ترغیب به ماندن در خانه به آن‌ها داده می‌شد.

زنان افغان دیگر مجاز به سفر بدون سرپرست مرد نیستند و باید برقع بپوشند. در ماه نوامبر، این جنبش زنان را از رفتن به پارک ها، باغ ها، سالن‌های ورزشی و استخر‌های عمومی منع کرد.

جامعه جهانی به رسمیت شناختن رژیم طالبان و اعطای کمک‌های بشردوستانه و مالی بسیار مورد نیاز به افغانستان را به احترام طالبان به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان برای تحصیل و کار مرتبط می‌داند.

 
 
حجم ویدیو: 18.53M | مدت زمان ویدیو: 00:01:36 | دانلود ویدیو
منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها