بعد از سفر گروسی به تهران یا مذاکرات احیای برجام از سرگرفته می‌شود یا ایران برگ برنده‌ای روخواهد کرد/ ایران همه چیز را برای برگرداندن برجام به ریل آماده کرده‌است

پیش از سفر گروسی طی دو هفته اخیر سلسله جریان سازی های شدیدی از سوی رسانه های خارجی علیه فعالیت هسته ای ایران آغاز شد. برخی رسانه ها از زبان مقامات آژانس مدعی شدند که ایران به غنی سازی ۸۴درصدی دست یافته و شواهدی در این خصوص وجود دارد که نشان می دهد ایران به این مرز غنی سازی رسیده است.

بعد از سفر گروسی به تهران یا مذاکرات احیای برجام از سرگرفته می‌شود یا ایران برگ برنده‌ای روخواهد کرد/ ایران همه چیز را برای برگرداندن برجام به ریل آماده کرده‌است

باتوجه به ارائه گزارشی که از سوی رییس سازمان انرژی هسته ای ایران ارائه شد در جریان سفر آقای گروسی به تهران ایشان به این نتیجه رسیده که یکسری سوتفاهم هایی وجود داشته است و ایران اماده همکاری با آژانس است.

به نظر می رسد همه چیز متوقف و وابسته به پایان سفر گروسی است تا به شورای حکام گزارشی ارائه دهد.

آقای گروسی باید بدون تاثیرپذیری از قدرت های جهانی مثل آمریکا،فرانسه و آلمان گزارشی در این خصوص تهیه کند اگر این گزارش مثبت و منصفانه باشد طبیعتا روند همکاری ایران و آژانس ادامه پیدا خواهد کرد و احتمال دارد روند مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو ۱+۴در وین از سرگرفته شود تا برجام بار دیگر بر ریل واقعی خودش حرکت کند. این موضوع مستلزم آن است که بخش مهمی از تحریم های غیر قانونی اعمال شده از طرف ایران چه از سوی اتحادیه اروپا و چه آمریکا لغو شود. در غیر اینصورت اگر گروسی تحت فشار آمریکا و سه کشور تروییکای اروپا قرار بگیرد و یکسری جریان سازی هایی را علیه ایران از رهگذر شورای حکام انجام شود بدون شک این آخرین سفر گروسی به تهران خواهد بود و ایران ناچار خواهد شد از برگ های برنده خودش در مقابل آژانس و فشارهای قدرت های خارجی استفاده کند و به غنی سازی بالای ۶۰ درصد بازگردد و بازرسان از ایران اخراج کند.

این بار اظهارات آقای گروسی نسبتا منصفانه و واقعی بوده اما به نظر می رسد باید منتظر گزارش شورای حکام از جانب او بود. اکنون اراده ای وجود دارد که ایران به میز مذاکره وین بازگردد و روند مذاکرات در حوزه برجام از سرگرفته شود. گروسی به این نتیجه رسیده اعمال فشار و تحریم علیه ایران کارساز نیست و باید شیوه های ملایم تری در برابر ایران اتخاذ کند.

منبع: روزپلاس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها