در گفتگو با یک کارشناس مسائل آمریکا مطرح شد؛

واشنگتن به دنبال برجام پلاس است/ تبادل زندانیان، به احیای توافق هسته‌ای کمک نمی‌کند

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: نباید تصور کنیم آزادی چند زندانی میان ایران و آمریکا به حل و فصل مشکلات برجام منجر شود. موضوعات برجامی بسیار پیچیده‌تر و شکاف فاصله بین دو کشور بسیار عمیق‌تر از آن است که با تبادل چند زندانی موضوعات میان دو کشور حل و فصل شود.

واشنگتن به دنبال برجام پلاس است/ تبادل زندانیان، به احیای توافق هسته‌ای کمک نمی‌کند

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در خصوص تاثیر احتمالی مذاکرات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بر احیای برجام گفت: بنده این جریان مذاکرات را تایید نمی‌کنم و نمی‌دانم به نتیجه‌ای برسد یا خیر؛ اما در هر صورت ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند که مباحث بشردوستانه که ذیل آن می‌تواند آزادی و یا تبادل زندانیان و غیره باشد ارتباطی با برجام ندارد.

وی افزود: این مذاکرات بشردوستانه یک موضوع است و مذاکرات برجام موضوع دیگر. هر زمانی‌که دو کشور در مسیر کاهش و یا مدیریت تنش میان حرکت کنند هم‌زمانی به وجود می‌آید. به این معنی که به عنوان مثال اگر برای مذاکرات برجام گشایشی صورت بگیرد در این صورت زمینه برای تبادل زندانیان و سایر مسائل بشردوستانه نیز فراهم شود.

این کارشناس اظهار داشت: حالت برعکس این موضوع نیز ممکن است بوجود آید. به این معنا که اگر دو کشور به سمت تنش حرکت کنند بر هر دو موضوع برجام و موضوعات بشردوستانه تاثیر منفی بگذارد. از این جهت نباید تصور کرد آزادی چند زندانی الزاما به حل و فصل مشکلات برجام منجر شود؛ چراکه موضوعات برجامی بسیار پیچیده‌تر و فاصله بین ایران و آمریکا بسیار عمیق‌تر از آن است که با تبادل چند زندانی موضوعات میان دو کشور حل و فصل شود.

کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: به این ترتیب تصور نمی‌کنم مذاکراتی که تحت عنوان تبادل زندانیان دو‌کشور شایع است چه به نتیجه برسد یا نه تاثیری بر حل مشکل برجام داشته باشد. بنابراین مشکل برجام به قوت خود باقی می‌ماند.

ابوالفتح خاطر نشان مرد: مشکل موجود در مسیر برجام این است که جمهوری اسلامی بر برجام ۲۰۱۵ که به صورت مکتوب و در ۴۰ صفحه در وین توافق شده و به شکل قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل قانونی شده، تاکید دارد و معتقد است برجام سندی است که تعهدات طرفین مشخص است. ایران اصرار دارد همین برجام با اندکی تغییرات جزئی اجرایی شود و آمریکا تعهداتش را اجرا و تحریم‌ها را بردارد و‌ ایران نیز تعهدات خود را اجرایی کند.

وی در ادامه گفت: در مقایل آمریکا اصرار دارد که بازگشتش به برجام منوط بر محقق‌شدن برجام پلاس یعنی برجام ۲ و ۳ است. در این ارتباط جمهوری‌خواهان معتقدند باید یک شبه و برای همیشه مشکلات میان دو ‌کشور حل شود و البته به اعتقاد دموکرات‌ها این موضوع یک شبه حل نمی‌شود و باید فازبه‌فاز حرکت کرده و برجام هسته‌ای و منطقه‌ای شکل گیرد.

این کارشناس تصریح کرد: آمریکا بازگشت خود به برجام ۲۰۱۵ را منوط به برجام پلاس کرده و روی آن اصرار می‌کند. به همین دلیل این تفاوت دیدگاه‌ها موجب عدم توافق طرفین درباره برجام است.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان بیان کرد: آمریکا با خروج خود از برجام و اعمال تحریم‌ها بر ایران موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری در  ایران شده است. بنابراین ضرورت دارد که برجام ۲۰۱۵ احیا شود تا شاهد کاهش فشارهای اقتصادی و حتی امنیتی بر کشورمان باشیم.

منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها