حضور سر شکنجه‌گر ساواک در جمع ضد انقلاب با شعار دموکراسی/ ادعای آزادی بیان وچشم‌پوشی غرب از جنایت علیه بشریت

حضور شکنجه‌گر ساواک با کارنامه سیاه حقوق بشری، در تجمع اخیر ضد انقلاب مهر تایید دیگری بر پوچ بودن ادعای آنها درباره آزادی و دموکراسی است.

حضور سر شکنجه‌گر ساواک در جمع ضد انقلاب با شعار دموکراسی/ ادعای آزادی بیان وچشم‌پوشی غرب از جنایت علیه بشریت

 اخیرا و همزمان با حضور میلیونی مردم ایران در راهمپیمایی گسترده به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، عده‌ای از عناصر ضد انقلاب نیز در آمریکا گرد هم آمدند.

این گردهمایی ضد انقلاب در ادامه رویاهای متوهمانه بلواگران خارج‌نشین با حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، بار دیگر در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، با شکست مواجه شد.

رونمایی از شکنجه‌گر ساواک پس از چند دهه

این گردهمایی مزدوران و گروه‌های ضد انقلاب در لس‌آنجلس برگزار شد و یک نکته قابل تامل داشت؛ حضور «پرویز ثابتی»، شکنجه‌گر ساواک پس از چند دهه.

پرویز ثابتی، سرشکنجه‌گر و رئیس اداره سوم ساواک (اداره امنیت داخلی) در دهه ۵۰ بوده که سال‌‎ها در انزوا و دوری از رسانه‌ها زندگی کرده و تصویری از وی در طول چند دهه اخیر منتشر نشده بود.

این نخستین تصویر از این شکنجه‌گر ساواک در طول سال‌های پس از انقلاب است و پیش از این هیچ تصویری از او منتشر نشده بود؛ او در آمریکا زندگی می‌کند و نه در کتاب خاطراتش و نه در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌های آمریکایی در سال ۱۳۹۰ داشته، تصویری از خود منتشر نکرده است.

مروری بر سوابق ثابتی

ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) ۱۰ اداره کل داشته و پرویز ثابتی از سال ۱۳۵۲ به عنوان مسئول اداره سوم این سازمان موسوم به اداره امنیت داخلی بوده که خود آن چندین اداره داخلی دیگر را در بر می‌گرفت.

اداره سوم از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های ساواک بوده و چند اداره مجزا را در برمی‌گرفت که بخش مستقل بازجویی، زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری و واحد اطلاعاتی از جمله بخش‌های اداره‌ای بودند که ثابتی ریاست آن را عهده‌دار بود.

پرویز ثابتی تا سال ۱۳۵۷ و سرنگونی رژیم طاغوت در این سمت قرار داشت.

ثابتی در زمان سرکوب‌های ساواک در سال ۱۳۵۲ به جای «ناصر مقدم» رئیس اداره کل سوم ساواک شد؛ شکنجه‌ و رعب و وحشتی که در این بخش از ساواک وجود داشت، نه‌تنها برای مردم ایران بلکه در سطح جهانی شناخته شده بود.

بر اساس سلسه مراتب، ثابتی دومین شخص در ساواک به شمار می‌رفت اما حوزه اختیارات گسترده به نوعی او را به پرنفوذترین فرد در ساواک تبدیل کرده بود.

اقداماتی که در دهه ۵۰ شمسی از سوی ثابتی در ساواک صورت گرفته برای مردم ایران شناخته شده است.

همزمان با آغاز جنبش‌های مردمی در آن زمان، ثابتی اقدامات سرکوبگرانه را علیه آنها افزایش داده و مدام از موفقیت‌های خود در سرکوب مخالفان سخن می‌گفت.

بیانیه عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی در دهه ۵۰ به شدت از اقدامات رژیم پهلوی و به‌خصوص اقدامات ساواک انتقاد کرده بود و نقض حقوق بشر از سوی آن را به چالش کشیده بود.

این نهاد در سندی در سال ۱۹۷۶ به شرح برخی از اعمال شکنجه ساواک پرداخت و اعلام کرد که «رژیم شاه یکی از بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان است.»

از جمله مواردی که عفو بین‌الملل در بیانیه انتقادی خود به آنها اشاره می‌کند عدم دسترسی زندانیان به وکیل، شکنجه متهمان در زندان، اعتراف در زیر شکنجه، سلول انفرادی و رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه نظامی است.

حضور ثابتی در حلقه اپوزیسیون با ادعای حمایت از دموکراسی و آزادی!

نکته جالب ماجرا اینجاست که پرویز ثابتی که زمانی فجیع‌ترین شکنجه‌ها علیه مردم ایران به دستور او اعمال شده و دستش به خون ایرانیان بسیاری آغشته است، اکنون از آزادی در ایران سخن می‌گوید.

اپوزیسیون در ماه‌های اخیر به بهانه «حمایت از آزادی» در ایران دست به اقداماتی زده که این اقدامات مصداق بارز سلب آزادی به شمار می‌روند؛ حضور افرادی مانند ثابتی که پیشینه حقوق بشری آنها محل سوالات بدون پاسخ بسیاری است، مهر تایید دیگری بر پوچ بودن ادعاهای این روزهای ضد انقلاب است.

استانداردهای دوگانه غرب و چشم بستن بر روی واقعیت‌ها

اما حضور ثابتی در گعده ضد انقلاب‌ در لس‌آنجلس از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی است؛ کشورهای اروپایی و آمریکا در سال‌های اخیر همواره با متوسل شدن به مفهوم حقوق بشر اتهاماتی را علیه ایران و بسیاری از کشورهای دیگر مطرح کرده‌اند.

به بهانه حقوق بشر، علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه صادر کردند و عضویت ایران را در کمیسیون مقام زن سازمان ملل لغو کردند که خود این اقدام مصداق بارز نقض حقوق بشر و سلب آزادی بیان به شمار می‌رود.

به بهانه نقض حقوق بشر، شهروندان ایرانی را در کشورهای مختلف بازداشت می‌کنند و برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌دهند.

اکنون سوال اینجاست که فردی مانند پرویز ثابتی با آن سابقه گسترده نقض حقوق بشر به عنوان یکی از عناصر اصلی شکنجه های هولناک مبارزان در ساواک و رژیم پهلوی، نباید تحت پیگرد قرار گیرد؟

آیا دایره شمول نقض حقوق بشری که غرب درمورد آن سخن به میان آورده و برای آن اشک تمساح می‌ریزد، افرادی مانند ثابتی را در بر نمی‌گیرد؟

نقض حقوق بشر برای غرب به خودی خود از هیچگونه اهمیتی برخوردار نیست و موضوع مهم برای آنها افراد هستند؛ در مواردی مانند ثابتی و امثال آن اروپا و آمریکا به طور کامل چشم خود را بر روی نقض حقوق بشر می‌بندند و منافع خود را بر این مفهوم ترجیح می‌دهند.

واکنش‌های گسترده کاربران به حضور شکنجه‌گر ساواک در تجمع ضد انقلاب

اما حضور پرویز ثابتی در تجمع اخیر ضد انقلاب در آمریکا با توجه به کارنامه سیاه ضد حقوق بشری این فرد واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی داشته است.

بسیاری از کاربران، دوگانگی و تناقض موجود در سابقه این شکنجه‌گر ساواک مبنی بر سلب آزادی میلیون‌ها ایرانی و حضور اخیرش در جمعی با ادعای حمایت از آزادی و دموکراسی را به چالش کشیده‌اند.

برخی دیگر نیز خواستار پیگیری جنایت‌های ضد حقوق بشری ثابتی از سوی نهادهای بین‌المللی شده‌اند.

محمدهادی ذاکر حسین، مدیر مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به حضور ثابتی در تجمع اخیر ضد انقلاب در توییتر خود نوشت: ساواک متهم به ارتکاب جنایت علیه بشریت از رهگذر شکنجه و سلب آزادی و تعقیب و آزار گسترده و سازمان‌یافته و در راستای سیاست دولتی سرکوب مخالفان رژیم است. جرایم بین‌المللی مشمول مرور زمان نیست و دانه‌درشت‌های ساواک تا زمانی که زنده‌اند باید پاسخ‌گوی رفتار خود باشند.

یک کاربر توییتر در این باره می‌نویسد: طنز روزگار آنجاست که پرویز ثابتی، سرشکنجه‌گر ساواک که در گزارشی به شاه معتقد بود مردم ایران آمادگی دموکراسی ندارند و دادن آزادی دست حکومت را می‌بندد، در تجمع ضدانقلاب در لس‌آنجلس شرکت کرده و برای دموکراسی شعار می‌دهد.

منبع: میزان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها