رئیس پنتاگون: اگر روسیه به استونی حمله کند، آمریکا وارد جنگ خواهد شد

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) با طرح ادعای حمله به استونی گفت: در صورت حمله یا تهاجم روسیه به استونی، آمریکا وارد جنگ خواهد شد.

رئیس پنتاگون: اگر روسیه به استونی حمله کند، آمریکا وارد جنگ خواهد شد

وزیر دفاع آمریکا این اظهارات را روز پنجشنبه در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، بلژیک، بیان کرد. این کنفرانس بر جنگ اوکراین و درگیری با روسیه که به سالگرد خود نزدیک می شود، متمرکز بود.

در حاشیه این نشست، خبرنگاری از آستین پرسید که در صورت تهاجم روسیه، چگونه استونی می تواند از حمایت نظامی آمریکا اطمینان داشته باشد؟

رئیس پنتاگون در پاسخ گفت: من بار دیگر آنچه را جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بارها گفته است تکرار می کنم. تعهد ما به بند ۵ ناتو راسخ است و ما این تعهد را بسیار جدی می گیریم و به آن عمل خواهیم کرد.

وزیر دفاع آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بود:می خواهم امری را برای مردم استونی روشن کنم. آمریکا همچنان متعهد به تضمین آزادی و حاکمیت متحدان بالتیک خود است.

وی افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فکر می‌کرد که می‌تواند ناتو را به چالش بکشد، اما حمله او به اوکراین نتیجه عکس داد. تعهد ما به ماده ۵ ناتو(حمله به یک عضو حمله به همه اعضا است) کاملاً راسخ است.

رئیس پنتاگون اضافه کرد: روسیه همچنان تعداد زیادی از نیروهای خود را به میدان جنگ می فرستد. آنها مجهز و آموزش‌ دیده نیستند. وی ادعا کرد: نیروهای روسیه تلفات زیادی متحمل شده اند و ما انتظار داریم که این روند ادامه یابد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین ادعا کرده است: روسیه در فکر حمله ای در بهار است, بنابراین ما باید کارهای زیادی انجام دهیم. ما می دانیم که روسیه تعداد قابل توجهی هواپیما در اختیار دارد و توانایی های هوایی زیادی برای این کشور وجود دارد. به همین دلیل است که ما هر کاری که می‌توانیم برای تقویت توانایی دفاع هوایی انجام خواهیم داد.

گفتنی است، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها