جمهوری‌خواهانی که شاید رقیب ترامپ در 2024 باشند

نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی و سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه 14 فوریه از آغاز به کار کارزار خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان یکی از کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه خبر داد.

جمهوری‌خواهانی که شاید رقیب ترامپ در 2024 باشند

انتخابات مقدماتی هنوز در مراحل اولیه است و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا شرکت‌کنندگان نهایی در این رقابت مشخص شوند و کاندیداها سفرهای انتخاباتی خود به ایالت‌های کلیدی نظیر آیووا، نیوهمپشایر یا کارولینای جنوبی را آغاز کنند. تا آن زمان، نیکی هیلی ممکن است برای مدتی طولانی تنها کاندیدای رسمی در درون حزب جمهوری‌خواه باشد که خود را در معرض رقابت با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده قرار داده است.

با این وجود، در حالی که رقابت رسمی و آشکار در حزب جمهوری‌خواه ممکن است برای ماه‌ها محدود به این دو نفر باشد، بسیاری از افراد هستند که از آنها به عنوان کاندیداهای احتمالی نام برده می‌شود و عملکرد و موضع‌گیری‌های‌شان به دقت از سوی رسانه‌ها و بدنه حزب دنبال می‌شود.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تمام کسانی که از آنها به عنوان کاندیداهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات مقدماتی نام برده می‌شود. 

دونالد ترامپ:  رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده در نوامبر 2022 از آغاز به کار رسمی کارزار انتخاباتی خود برای سال 2024 خبر داد. این خبر در حالی اعلام شد که تنها چند روز از مشخص شدن نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره می‌گذشت و جمهوری‌خواهان به‌رغم کسب اکثریت مجلس نمایندگان عملکرد بسیار ضعیف‌تری نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه داشتند. بسیاری از جمهوری‌خواهان، رویکردهای دونالد ترامپ و تداوم زیرسوال بردن سلامت انتخابات در امریکا از سوی او و هوادارانش را از جمله دلایل عملکرد ضعیف جمهوری‌خواهان در این انتخابات معرفی می‌کردند. کارشناسان معتقدند ترامپ از زمان شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 هیچ‌گاه عملا کارزار انتخاباتی خود را تعطیل نکرد و به اظهارنظرها، موضع‌گیری‌ها، تبلیغات و سفرها با انگیزه انتخاباتی ادامه داد.

 نیکی هیلی:  نیکی هیلی کارزار انتخاباتی خود را روز سه‌شنبه 14 فوریه آغاز کرد. این اقدام در تناقض با موضع‌گیری پیشین او بود که گفته بود در برابر دونالد ترامپ قرار نخواهد گرفت. او در اعلامیه آغاز رسمی کارزار انتخاباتی خود گفت: «زمان آن رسیده که نسل جدیدی از رهبران مسوولیت سازماندهی مالی، ایمن ساختن مرزها و قدرتمندتر ساختن کشور و تقویت غرور ما را دنبال کنند.»

 ران دیسانتیس: فرماندار کنونی ایالت فلوریدا پس از پیروزی در انتخابات ایالتی و شکست دادن رقیب قدرتمند خود از حزب دموکرات از نگاه بسیاری از کارشناسان و محافظه‌کاران در امریکا مهم‌ترین گزینه جایگزینی دونالد ترامپ به حساب می‌آید. احتمالا تا ماه‌ها بعد دیسانتیس از آغاز رسمی یک کارزار انتخاباتی یا اعلام کاندیداتوری خودداری خواهد کرد اما کتاب خاطرات او احتمالا همین ماه منتشر می‌شود و تحلیلگران می‌گویند مشاوران سیاسی دیسانتیس از هم‌اکنون در حال فراهم کردن پیش‌زمینه‌های لازم برای آغاز یک کارزار انتخاباتی موفق هستند.

 مایک پنس: معاون پیشین رییس‌جمهور امریکا از زمان روی برگرداندن از ترامپ در 6 ژانویه 2021 و همراه نشدن با ادعاهای او در خصوص وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، مسیر جدیدی را در عرصه سیاست آغاز کرد. او آشکارا گفت که معتقد است حزب جمهوری‌خواه از دونالد ترامپ عبور خواهد کرد. او در ژانویه 2023 در گفت‌وگو با CBS اظهار کرد: «من فکر می‌کنم ما رهبری جدیدی در حزب جمهوری‌خواه و در ایالات متحده خواهیم داشت.» پنس در ایالات متحده به عنوان چهره‌ای مذهبی، محافظه‌کار و پرولایف شناخته می‌شود. پرولایف به کسانی می‌گویند که با اعطای حق سقط جنین به زنان مخالفند.

 تیم اسکات: سناتور ایالت کارولینای جنوبی در صورتی که رسما پا به رقابت‌های انتخاباتی بگذارد، دومین کاندیدا از این ایالت در سال 2024 خواهد بود. او مدت‌هاست که در حال فراهم آوردن پیش زمینه‌های سیاسی لازم برای ورود به انتخابات است و اقدامات زیادی از جمله استخدام چند مشاور خبره برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و طراحی استراتژی انتخاباتی کرده است. او قرار است به زودی برای حضور در رویدادی که موضوع آن «ایمان به امریکا» اعلام شده در ایالت آیووا حضور پیدا کند. آیووا از اولین ایالت‌هایی است که انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در آنجا برگزار خواهد شد.

 گلن یانگ‌کین: فرماندار ویرجینیا با پیروزی در انتخابات ایالتی سال 2021 به جمهوری‌خواهان نشان داد که با تمرکز روی برخی موضوعات خاص در انتخابات که برای مردم عادی اهمیت زیادی دارد، می‌توان رقبای قدرتمند از حزب دموکرات را شکست داد. کارشناسان معتقدند او جاه‌طلبی‌هایی بسیار فراتر از فرمانداری ویرجینیا دارد. او در ماه‌های گذشته تلاش داشت تا محدودیت سقط جنین بعد از 15 هفته نخست بارداری را در ویرجینیا به تصویب برساند، اما پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنای ایالتی باعث شد این تلاش او بی‌ثمر باقی بماند.

 کریس سونونو: فرماندار نیوهمپشایر اقدامات مشخصی در سطح فدرال انجام نداده، اما اقدامات او در سطح ایالتی توجه بسیاری از جمهوری‌خواهان را در امریکا به خود جلب کرده است. او به عنوان فرماندار نیوهمپشایر این مزیت را دارد که انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه از این ایالت آغاز خواهد شد. 

 کریستی نوئم: فرماندار داکوتای جنوبی عملکرد مقتدرانه‌ای در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر داشت و توانست کمک‌های مالی زیادی را برای خود جمع‌آوری کند. با این وجود او در ماه ژانویه در گفت‌وگویی اعلام کرد که «من قانع نشده‌ام که نیاز است به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در رقابت‌ها حضور یابم.»

 گرگ ابوت: فرماندار ایالت تگزاس در ماه نوامبر توانست با پیروزی در انتخابات برای سومین دوره فرماندار تگزاس شود. سی‌ان‌ان نوشته است که بعید به نظر می‌رسد او تا ماه مه 2023 اقدامی در راستای انتخابات ریاست‌جمهوری انجام دهد. او در ماه ژانویه به فاکس‌نیوز گفت که انتخابات سال 2024 چیزی نیست که در حال حاضر روی آن تمرکز کنم و تمام تمرکز من روی تگزاس است.

 لری هوگان: فرماندار سابق مریلند یکی دیگر از رقبای احتمالی ترامپ در 2024 خواهد بود. او هم به فاکس‌نیوز گفته بود که حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را در ذهن خواهد داشت و آن را به‌طور جدی بررسی خواهد کرد.

 کریس کریستی: فرماندار سابق نیوجرسی یی از چندین جمهوری‌خواهی است که در سال 2024 همراه با پنس، هیلی، اسکات، سونونو و برایان کمپ، فرماندار جورجیا برای شرکت در یک گردهمایی خصوصی اهداکنندگان مالی حزب جمهوری‌خواه در تگزاس حضور یافت. او معتقد است ترامپ نمی‌تواند بایدن را در سال 2024 شکست دهد. 

 تد کروز: سناتور ایالت تگزاس و کاندیدای انتخابات مقدماتی سال 2016 حزب جمهوری‌خواه هنوز موضع مشخصی درباره حضور مجدد در انتخابات 2024 اتخاذ نکرده و تصمیم‌گیری در این خصوص را به آینده موکول کرده است.

منبع: روزنامه اعتماد
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها