اتحادیه اروپا واردات فرآورده‌های نفتی هم از روسیه را تحریم کرد

دو ماه پس از اعمال تحریم واردات نفت روسیه از طریق نفتکش‌ها، اتحادیه اروپا واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را نیز تحریم کرد.

اتحادیه اروپا واردات فرآورده‌های نفتی هم از روسیه را تحریم کرد

 بر اساس تحریم‌های جدید که روز یکشنبه ۱۶ بهمن از سوی اعضای اتحادیه اروپا وضع شد، شرکت‌های اروپایی تنها زمانی مجازند  خدمات بیمه، نقل‌وانتقالات مالی و حمل فرآورده‌های نفتی به روسیه بدهند که قیمت آن زیر سقف تعیین‌شده از سوی هفت کشور صنعتی جهان و اتحادیه اروپا باشد.

این کشورها، برای فرآورده‌های نفتی گران‌قیمت روسیه مانند بنزین، سوخت جت و گازوئیل سقف قیمت ۱۰۰ دلاری و برای فرآورده‌های کم‌کیفیت مانند مازوت (نفت کوره) روسیه سقف قیمت ۴۵ دلار تعیین کرده‌اند.

بدین ترتیب روسیه برای صادرات فرآورده‌های نفتی خود به بازارهای شرقی مانند چین و هند تنها زمانی قادر به دریافت خدمات از شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و ژاپنی خواهد بود که قیمت آن زیر سقف قیمت تعیین شده باشد.

در بیانیه روز یکشنبه شورای اروپایی گفته می‌شود که اعضای اتحادیه اروپا دوباره در ماه مارس سقف قیمت تعیین شده برای نفت خام روسیه را بازبینی خواهند کرد.

این کشورها در دسامبر پارسال نیز برای صادرات نفت خام روسیه سقف قیمت ۶۰ دلاری تعیین کرده بودند، اما آمارهای وزارت اقتصاد روسیه نشان می‌دهد که نفت شاخص اورال این کشور در ماه گذشته به زحمت ۵۰ دلار فروخته شد.

هدف هفت کشور صنعتی جهان و اتحادیه اروپا از تعیین سقف قیمت برای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، از یک طرف جلوگیری از ایجاد کسری نفت در بازارهای جهانی و رشد قیمت آن و از طرف دیگر کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی روسیه است.

در تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به شرکت‌های اروپایی ۵۵ روز فرصت داده شده است که محموله‌های فرآورده‌های نفتی روسیه را که قبلا خریداری شده است، وارد کشورهای عضو اتحادیه کنند. بدین ترتیب از ایجاد آشفتگی در بازار فرآورده‌های نفتی اروپا جلوگیری خواهد شد.

آمارهای بازارهای جهانی نیز نشان می‌دهد که اقدام هفت کشور صنعتی جهان و اتحادیه اروپا در تعیین سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی روسیه تاثیر چندانی در رشد قیمت این محصولات نداشته است.

آسوشیتدپرس گزارش داده که روسیه تنها در ماه دسامبر پارسال از فروش گازوئیل به اروپا بیش از دو میلیارد دلار درآمد داشته است، زیرا به نظر می‌رسد واردکنندگان اروپایی قبل از اعمال سقف قیمت، خریدهای اضافی انجام داده‌اند.

کارشناسان «کردیت بانک مسکو» می‌گویند اگر قیمت نفت روسیه افزایش نیابد، بودجه سال جاری با ۷۸ میلیارد دلار کسری مواجه خواهد شد که معادل تقریبا چهار درصد تولید ناخالص داخلی است.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها