رسوایی حقوق بشری آل سعود/ اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان سیاسی، در سکوت رسانه‌های غربی/ چرا خبری از تحریم مقامات عربستان نیست؟

گزارش‌های تازه منتشرشده حکایت از رسوایی حقوق بشری آل‌سعود دارد.

رسوایی حقوق بشری آل سعود/ اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان سیاسی، در سکوت رسانه‌های غربی/ چرا خبری از تحریم مقامات عربستان نیست؟

بنابر اخبار، اطلاعات و گزارش جدید نهادهای حقوق بشری استفاده از مجازات اعدام در عربستان از سال ۲۰۱۵، یعنی زمان روی کار آمدن ملک سلمان، پادشاه آل سعود، و محمد بن سلمان، ولیعهد او در این کشور، تقریبا دو برابر شده است. تنها در یک مورد، ۸۱ نفر در یک روز اعدام شده‌اند؛ اعدام شدگان در اسفند سال گذشته، همگی از منتقدان بن سلمان بوده‌اند. مردی که مدعی مدرن‌سازی عربستان است.

بازماندگان اعدام‌شدگان در عربستان سعودی گفته‌اند که حکومت سعودی بدون آن که به آن‌ها اطلاع بدهد فرزند یا عضو خانواده‌شان را اعدام کرده است. این درحالی‌ست که رسانه‌های وابسته به سعودی در قبال این رفتارهای ضدحقوق بشری سکوت کرده و صرفا در برابر مجازات‌ها در ایران اطلاع‌رسانی می‌کنند.

گزارش‌های تازه نهادهای بین المللی نشان می‌دهد که حکومت سعودی از مجازات اعدام به طور مستمر برای سرکوب و خفه کردن مخالفان و معترضان استفاده کرده است؛ اقدامی که بر خلاف منشور جهانی حقوق بشر است.

از سال ۲۰۱۵ و همزمان با به قدرت رسیدن ملک سلمان، دست کم ۱۱ کودک زیر ۱۸ سال در عربستان بازداشت و در همان سن کودکی اعدام شده‌اند و این در تضاد با ادعای حکومتی بوده که مدعی است در حال محدود کردن مجازات اعدام است.

اسناد جدید نشان می‌دهد، شکنجه در زندان‌های عربستان امری رایج و اپیدمی است و حتی علیه زندانیان کودک زیر ۱۸ سال هم به کار گرفته می‌شود.

انجمن حقوق بشری و غیردولتی رپریو گفته، طی یک سال گذشته عربستان ۱۴۷ نفر را اعدام کرده است؛ هر چند این تعداد می‌تواند بسیار بیشتر هم باشد. رپریو می‌گوید حکومت در عربستان به طور «نامتناسب» از مجازات اعدام حتی علیه شهروندان خارجی مانند زنان خدمتکار در خانه‌ها و خرده‌فروشان مواد مخدر استفاده می‌کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که عملا حکومت در این کشور را در دست دارد، پس از رسیدن به قدرت از عزم خود برای مدرن کردن کشورش سخن گفت و در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام داد به متحدان غربی خود وعده داد که استفاده از مجازات اعدام را به حداقل برساند؛ وعده‌ای که باعث تبلیغات وسیع رسانه‌های غربی درباره او شد.

اما اکنون و با گذشت حدود ۵ سال بعد از آن مصاحبه، عربستان سعودی هم‌چنان یکی از بالاترین آمارهای اعدام در جهان را دارد و دولت‌های غربی چشم خود را در برابر رسوایی متحدشان بسته‌اند و در مقابل، تحریم‌هایی وسیع را علیه ایران اعمال می‌کنند.

مایا فوآ، مدیرعامل انجمن حقوق بشری ریپریو، می‌گوید: «محمد بن سلمان دقیقا خلاف آن‌چه وعده داده بود عمل کرد. او شخصا بر تعداد زیادی از اعدام‌ها و سرکوب‌های بی‌رحمانه معترضانی که در تجمع‌های دموکراسی‌خواهان شرکت کرده بودند، احاطه و نقش داشته است».

علاوه بر این، به گفته فوآ، رژیم سعودی استفاده از مجازات اعدام را به طور سری و محرمانه نگه داشته است. او می‌گوید در بسیاری از مواردی که موسسه او درباره آن‌ها تحقیق کرده، حتی هیچ کس از صدور حکم اعدام برای عضو خانواده‌شان اطلاع نداشته است.

به گفته وی «اعضای خانواده هیچ خبری از صدور حکم اعدام نداشته‌اند. این یعنی شما کسی را دستگیر، محاکمه، به اعدام محکوم و سپس او را در خفا و مخفیانه اعدام می‌کنید».

او می‌گوید بعضی از خانواده‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی مطلع شدند که فرزندشان اعدام شده است. موضوعی که از نظر خانم فوآ می‌تواند «بیرحمانه‌ترین و ناراحت‌کننده جنبه قضیه» تلقی شود.

لازم به یادآوری است که در عربستان اجرای حکم اعدام معمولا به روش گردن زدن در ملاء عام صورت می‌گیرد و معمولا شرح جرایم و علت صدور حکم اعدام پیش از اجرای آن در وب‌سایت‌های دولتی منتشر می‌شود.

آبان ماه گذشته، عربستان اعلام کرد مهلت غیر رسمی که برای توقف احکام اعدام مرتبط با مواد مخدر تعیین کرده بود پایان یافته است. خبری که نهاد حقوق بشر سازمان ملل متحد آن را «عمیقا نگران‌کننده و تاسف‌بار» خواند. تنها ۱۴ روز پس از آن، عربستان از اعدام ۱۷ نفر در ارتباط با جرایم مواد مخدر خبر داد.

رسوایی‌های تازه نشان می‌دهد که رسانه‌های غربی با هدف سرپوش گذاشتن بر روی جنایت‌های حقوق بشری آل سعود عملا تمرکز خود را بر تحریم ایران گذاشته تا افکار عمومی جهان را به طور سیستماتیک منحرف کند.

دولت‌های غربی بارها نشان داده‌اند که نگاهی ابزاری به حقوق بشر داشته و برای منافع خود حاضرند جنایت‌های حقوق بشری را نادیده بگیرند. اتفاقی که درباره آل سعود رخ داده است.

منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها