همه‌چیز درباره حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان / یک نفر کُشته شد / مهاجم: همسرم به سفارت رفت و برنگشت / ایران و ترکیه محکوم کردند/ واکنش رئیس‌جمهور آذربایجان به حمله مسلحانه به سفارت این کشور در ایران

به ادعای یک کانال باکویی، صبح امروز حدود ساعت ۸:۳۰ یک حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران پایتخت ایران صورت گرفته است‌.

همه‌چیز درباره حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان / یک نفر کُشته شد / مهاجم: همسرم به سفارت رفت و برنگشت / ایران و ترکیه محکوم کردند/ واکنش رئیس‌جمهور آذربایجان به حمله مسلحانه به سفارت این کشور در ایران

این رسانه مدعی شد: هنگامی که حمله دفع شد، یکی از کارکنان سازمان های انتظامی باکو که مسئول حفاظت از سفارت بود جان باخت و یک نفر دیگر مجروح شد؛ در حال انجام تحقیقات و اطلاعات تکمیلی هستیم.

ساعت ۸:۳۰ صبح امروز مهاجم یا مهاجمانی به سمت سفارت باکو در تهران حمله می کنند که در نتیجه آن رئیس حراست سفارت باکو کشته و یک فرد دیگر زخمی می شود.

فرد مهاجم به سفارت آذربایجان دستگیر شد

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت با اعلام خبر دستگیری فردی که صبح امروز با سلاح گرم به سفارت آذربایجان حمله کرده بود، گفت: این فرد صبح امروز با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی کرده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.

رئیس پلیس پایتخت افزود: با سرعت عمل پلیس، فرد مهاجم بلافاصله دستگیر و تحقیقات از وی ادامه دارد.

 رحیمی با اشاره به اینکه این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است، تصریح کرد: در تحقیقات اولیه، فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

موضوع تیراندازی در سفارت شخصی و ناموسی بوده است

برابر اخبار تکمیلی صبح امروز جمعه ۷ بهمن ماه برابر خبر دریافتی از مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ در خصوص ورود یک نفر به سفارت آذربایجان، واقع در خیابان شریعتی  شروع به تیراندازی با اسلحه کلاشینکف نموده است که بلافاصله فرمانده انتظامی تهران بزرگ به همراه عوامل در موقعیت سفارت حاضر شدند که پس از بررسی مشخص گردید:  فردی حدودا ۵۰ ساله با یکدستگاه خودرو پراید به همراه دو سرنشین دختر۱۴ ساله و پسر ۷ ساله به مقابل سفارت  به سمت درب سفارت حرکت و  با تهدید سرباز نگهبان که بدون اسلحه بوده وارد سفارت شده و شروع به  تیراندازی به سمت درب ورودی سفارت نموده که در این خصوص یک نفر کارمند مرد۴۳ ساله سفارت فوت و ۲ نفر کارمند دیگر۳۰ الی ۳۵ ساله که یک نفر از ناحیه دست و  پا مورد اصابت گلوله و نفر دیگر مورد ضرب و جرح قرار گرفته که با حضور سریع و به موقع عوامل انتظامی و اطلاعاتی و امدادی سریعا نفرات مصدوم با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند‌.

شایان ذکر است با حضور شخص فرمانده انتظامی تهران بزرگ در داخل سفارت، موضوع و علت انگیزه در حال بررسی می باشد، اما به گفته برخی منابع علت موضوع شخصی و ناموسی بوده است و ضارب نیز بلافاصله توسط نیروی انتظامی دستگیر شده است.

تصویر دلخراش از فرد ترور شده در سفارت باکو

تصویر دلخراش از فرد ترور شده در سفارت باکو

فرد مهاجم به سفارت آذربایجان: فروردین امسال همسرم به سفارت آمده و دیگر برنگشته است

 در پی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بلافاصله با حضور در صحنه نسبت به پیگیری حادثه رخ داده حاضر شد.

قاضی شهریاری در رابطه با این حادثه گفت: ساعت ۸ صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.

به گفته سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.

در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان به تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست.

امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.

قاضی شهریاری گفت: فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: به محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس اگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسیدگی است.

جزئیات حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان از زبان فرمانده انتظامی تهران

فیلم لحظه حمله به سفارت باکو

ترکیه حمله به سفارت آذربایجان در ایران را محکوم کرد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در توییتی نوشت:

«من حمله نابکار به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنم. امیدوارم که خداوند برادر شهیدمان را مورد مرحمت قرار دهد. من به اقوام وی و همچنین مردم آذربایجان تسلیت می‌گویم و امیدوارم که مجروحان به سرعت بهبود پیدا کنند. آذربایجان هرگز تنها نیست.»

وزارت امور خارجه آذربایجان درباره حمله صبح امروز به سفارت این کشور در بیانیه ای توضیحاتی را ارائه کرد.

در این بیانیه آمده است:
« حمله به  سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ حدود ساعت ۸:۳۰ رخ داد.
در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رییس حراست سفارت باکو  را کشت، دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از  این حمله زخمی شدند.
وضعیت آنها رضایت بخش است.
جزییات این حمله در حال حاضر در دست بررسی است.»

وزارت امور خارجه حمله به سفارت آذربایجان را شدیدا محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پی اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که متاسفانه به کشته شدن یک نفر منجر شده است، این اقدام را شدیدا محکوم کرد.

کنعانی ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.

نتیجه بررسی های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است، فلذا با توجه به‌ ورود فوری دستگاهها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی، توصیه می گردد رسانه ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی ها در این رابطه اجتناب نمایند.

اطلاعات دقیقتر در اینخصوص با تکمیل روند بررسی ها منتشر خواهد شد. 

واکنش رئیس‌جمهور آذربایجان به حمله مسلحانه به سفارت این کشور در ایران

الهام علی‌اف، روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت: من اقدام تروریستی امروز علیه سفارت کشورمان در تهران را به شدت محکوم می‌کنم و صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسگروف اورخان رضوان اوغلو - که هنگام حفاظت از سفارت و کارکنان آن درگذشت - ابراز می‌دارم.

در ادامه بیانیه آمده است: ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در رابطه با این حادثه گفت: ساعت ۸ صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.

به گفته سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.

در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.

قاضی شهریاری گفت: فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: به محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس اگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسیدگی است.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.

کنعانی افزود: نتیجه بررسی های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است، فلذا با توجه به‌ ورود فوری دستگاهها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی، توصیه می گردد رسانه ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی ها در این رابطه اجتناب نمایند.

کنعانی تصریح کرد: اطلاعات دقیقتر در این خصوص با تکمیل روند بررسی ها منتشر خواهد شد.

وزرای خارجه و کشور حادثه سفارت آذربایجان را بررسی کردند

حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه، ضارب با انگیزه کاملاً شخصی اقدام به تیراندازی کرده است.

تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضائی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

سفیر ایران در باکو احضار شد

وزارت امور خارجه آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سید عباس موسوی، سفیر ایران در باکو به وزارتخانه احضار و یاداشت اعتراضی مرتبط با سفر غیرقانونی تریلی‌های ایرانی به قره‌باغ به او ابلاغ شده است.

بر این اساس، یادداشت اعتراضی باکو به سفر غیرقانونی تریلی‌های ایرانی به مناطق تحت کنترل موقت نیروهای روسیه در قره‌باغ به همراه شواهد مربوط به این اقدام به سفیر ایران تحویل داده شد.

در این یادداشت اعتراضی ناراحتی باکو از ورود تریلی‌های ایرانی به قره‌باغ که طی چند وقت اخیر بدون کسب مجوز آذربایجان صورت می‌گیرد، ابراز شد.

روایتی دیگر از پشت پرده حمله امروز به سفارت آذربایجان

‌فرد مهاجم به ‎سفارت باکو ۵۰ ساله است و امروز با یک دستگاه خودرو پراید به همراه دو فرزند دختر۱۴ ساله و پسر ۷ ساله به سفارت آذربایجان حمله کرده است.

وی با تهدید نگهبان بدون اسلحه وارد سفارت شده و شروع به تیراندازی میکند که یک نفر کارمند ۴۳ ساله سفارت فوت و ۲ نفر کارمند دیگر۳۰ الی ۳۵ ساله زخمی می‌شوند.

یک فعال فضای مجازی در تشریح چرایی این اتفاق نوشت: موضوع این است که همسر ضارب که از اهالی استان آذربایجان غربی‌ است، خانمی به اسم‌ گلنار علییوآ است که چند ماه پیش به جمهوری آذربایجان سفر کرده و در طول چند ماه اخیر رژیم باکو، به دلایل نامعلومی اجازه بازگشت به او نداده است و علی‌رغم پیگیری همسرش، از طرف سفارت جمهوری آذربایجان همکاری لازم با وی نیز صورت نگرفته است و این موضوع منجر به بروز اختلال روانی در ضارب شده و دست به چنین اقدامی زده است. 

مهاجم مدعی است که همسرش در طبقه چهارم سفارت آذربایجان نگهداری می‌شد/ پلیس دیپلماتیک سفارت مسلح نبود

سردار رحیمی رئیس پلیس تهران در گفتگو با رویداد۲۴ جزییات حادثه از زبان فرد مهاجم و از لحظه ورود پلیس به سفارت را بازگو کرده است. به گفته سردار رحیمی «علت عدم حرکت پلیس دیپلماتیک به سمت مهاجم این بوده که این مامور پلیس دیپلماتیک که در کیوسک دیده می‌شود، مسلح نبوده است. اما با دیدن کلاشینکف در دست مهاجم و دستور ایست او که به نوعی تهدیدآمیز بوده است، از جایش حرکت نکرده و بلافاصله با مرکز پلیس تماس گرفته است.»

تصاویر منتشر شده از دوربین‌های مداربسته سفارت نشان می‌دهد پلیس دیپلماتیک دیر اقدام کرده و ظاهرا ورود پلیس به صحنه هم با تاخیر بوده و مرحله خلع سلاح هم توسط مامور سفارت آذربایجان انجام می‌شود؟ به خاطر همین فیلم رسانه‌های آذربایجانی مدعی شد همکاری فرد ضارب با نیرو‌های ایرانی شده‌اند.

خود بنده بلافاصله جزو اولین نفراتی بودم به عنوان رئیس پلیس وارد در صحنه حضور پیدا کردم و با مسئولان حاضر در صحنه که از اعضای سفارت آذربایحان بودند صحبت کردم. آقای شهریاری که قاضی جنایی بود، بلافاصله آمده است. مجموعه همکاران صحنه‌بردار و تشخیص هویت وشناسایی سلاح در کمترین زمان آمدند. فرد مهاجم بر اساس مشکلات خانوادگی که داشته و ادعا کرده ۹ ماه است همسرش را که اصالتا جمهوری آذربایجانی است با هماهنگی خانواده همسرش، در سفارت نگهداری کردند و تلاش فراوانی کرده که خانمش را به منزل برگرداند. او می‌گوید اختلافات جزئی داشته، ولی این البته در فیلم‌های متتشر شده از دوربین‌های مداربسته ظاهرا خلع سلاح هم توسط مامور سفارت که لباس سفید به تن دارد انجام شده است.

بله، آن لحظه اول پلیس نبوده است. ایشان ۵ و ۳۰ دقیقه کار را آغاز کرده است. او می‌گوید اول چند بار دور زدم و منتظر و مترصد فرصتی بوده که بتواند تعرض کند و برود داخل و همسرش را آزاد کند. می‌گوید همسرم در طبقه چهار آنجا نگهداری می‌شود.

این نفری که با  با متعرض درگیر می‌شود همراه دو نفر دیگر، یعنی سه نفری ساعت ۸ و ۳۰ با یک خودرو جلوی در سفارت می‌آیند. تا می‌ایستند ایشان با پرایدی که داشته و دو فرزندش داخل پراید بودند به خودرویی که این سه نفر باهاش آمدند، می‌زند. بعد از این تصادف این سه نفر داخل سفارت آن‌ها فرار می‌کنند و فرد مهاجم هم آن‌ها را تعقیب می‌کند. یعنی در سفارت باز می‌شود و این تعقیب انجام می‌شود.

رسانه آذربایجان این خبر‌ها را تکذیب کرده‌اند.

رسانه‌های آذربایجان باید نقل قول از رئیس پلیس پایتخت ایران بزنند. ما مقام رسمی هستیم.

ظاهرا آنها همچنان به تصاویر دوربین‌های مدار بسته سفارت استناد می‌کنند.

خب همان طور که توضیخ دادم این‌ها وقتی فرار می‌کنند، به سمت درب سفارت داخل می‌روند و داخل که می‌روند ایشان سلاحش را برمی‌دارد یک تیر هم به در می‌زند و داخل که می‌آید یک نفر مانع او می‌شود و درگیر می‌شود.

آیا پلیس دیپلماتیک مسلح است؟

پلیس دیپلماتیک مسلح نبوده است. این نفر ما که به عنوان عنصر پلیس دیپلکاتیک ماست، مسلح نبوده است. او بلافلاصله با ما تماس گرفت و گفت چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده و در کمترین زمان ممکن ما حاضر شدیم. فرد در حال متواری شدن بود که ما دستگیرش کردیم. مهاجم داشت از درب سفارت خارج می‌شد که ما دستگیرش کردیم.

ور نبوده که خانمم برنگردد. من اظهارات خود این فرد را دارم می‌گویم.

علت و انگیزه این موضوع بوده که عرض کردم و دنبال این کار بوده است. بلافاصله بعد از حادثه در کمترین زمان ممکن پرسنل تیم‌های عملیاتی و متعاقبا تیم‌های یگان امداد ما در صحنه حضور پیدا می‌کند. یعنی بلافاصله تیم‌ها حضور پیدا می‌کنند و ضارب را دستگیر می‌کنند و سلاحش کشف می‌شود.

نام مهاجم سفارت یاسین کشاورز و ساکن ارومیه بوده است.

نشانه‌های بیشتر از انگیزه مهاجم سفارت آذریایجان / متهم فروردین شکایت‌ مفقودی همسرش را ثبت کرده

در اظهارات اولیه متهم حادثه آمده بود که همسرش فروردین ماه امسال به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و از آن پس به منزل مراجعه نکرده است.

با مراجعات متعدد متهم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مسئولان سفارت، متهم سرانجام تصمیم به حمله به سفارت می‌گیرد.

بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده است .

همسر وی اهل باکو بوده است.

پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری اذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته میشود و پس از ان این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوری اذربایجان پیگیری می کرده است.

در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری اذربایجان می رود و دیگر برنمی‌گردد. 

فیلم اظهارات مهاجم سفارت آذربایجان

هویت نیروی شجاع سفارت آذربایجان مشخص شد 

photo_2023-01-27_16-35-53

به گزارش رسانه های آذربایجانی فردی که اقدام به خلع سلاح و جلوگیری از پیشروی مهاجم به سفارت آذربایجان شده یکی از نیروهای این سفارت به نام «واصف تقی اف» است. 

براساس گزارش‌ها تقی یف متاهل است و سه فرزند دارد.

واکنش امام جمعه تبریز به حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران: نباید خللی در روابط دو کشور ایجاد شود

آل هاشم، امام جمعه تبریز گفت: فردی با سلاح به سفارت آذربایجان وارد شده است و باعث کشته شدن یک فرد شده است؛ این حرکت را محکوم کرده و از مسوولین دیپلماسی و امنیتی کشور درخواست داریم تا مساله را پیگیری کنند. 

البته این فرد مسلح دستگیر شده و در اعترافات اولیه دلیل خود را مساله شخصی اعلام کرده است. 

باید اجازه داد تا دشمن خدایی ناکرده از این امر که به خاطر مساله شخصی بود خللی به روابط دوستی دو کشور وارد کند.

دستور رئیسی برای بررسی حادثه سفارت آذربایجان

معاون سیاسی رئیس‌جمهور از دستور سید ابراهیم رئیسی برای بررسی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران خبر داد.

محمد جمشیدی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم. آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.

اعتراف اولیه ضارب حمله به سفارت جمهوری آذربایجان

ضارب: برای نجات همسرم به سفارت حمله کردم.

فرزند ضارب: مادرم در جمهوری آذربایجان است.

 

تصویری از اورخان عسکروف، رئیس سرویس امنیتی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که در جریان حمله صبح امروز کشته شد

photo_2023-01-27_17-14-03

مرور برخی مواضع خارجی پس از حمله مسلحانه امروز به سفارت آذربایجان در تهران

گفت‎وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه آذربایجان

امیرعبداللهیان، ضمن محکوم کردن حادثه حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان، با اشاره به سوء استفاده دشمنان دو کشور از حادثه امروز تأکید کرد، نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.

وزیر خارجه پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

وزیر خارجه آذربایجان از پیشنهاد وزیر خارجه کشورمان برای همکاری و هماهنگی نهادهای امنیتی و قضایی دو کشور برای روشن شدن ابعاد حادثه استقبال کرد.

حادثه سفارت جمهوری آذربایجان تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد/ موضع‌گیری‌ها متعهدانه باشد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دیپلمات های جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی مهمان ما هستند و طبق معاهدات بین المللی امنیت آنها بر عهده ماست لذا این اقدام موجب تأسف است. موضع گیری رئیس جمهور آذربایجان پیرامون این حادثه را ملاحظه کردم. موضع بسیار عالمانه‌ای بود انتظار ما از مقامات دولت آذربایجان این است که با خویشتنداری و با نگاه به روابط دو کشور موضع بگیرند.

 وی افزود: نیروهای انتظامی و امنیتی از لحظات اولیه این حادثه در صحنه حاضر شده و تا به نتیجه رسیدن این پرونده آن را پیگیری خواهند کرد. جمهوری اسلامی تا به نتیجه رسیدن این پرونده و شناسایی دقیق هویت عامل این حادثه موضوع را پیگیری خواهد کرد. اطلاعات و گزارشات اولیه بر شخصی بودن حادثه دلالت دارد ولی برای اظهار نظر قطعی در این مورد بایستی منتظر ماند تا دستگاه‌های ذیربط بررسی های خود را کامل و اعلام نتیجه نمایند.

نایب‌رئیس مجلس: ایران مهاجم به سفارت آذربایجان را مجازات خواهد کرد

علی نیکزاد در گفت‌وگو با دبیر اول سفارت جمهوری آذربایجان در ایران گفت: من از طرف مجلس این اتفاق تلخ را به دولت و ملت دوست و برادر جمهوری آذربایجان تسلیت می‌گویم.این حادثه به هیچ وجه بعد امنیتی، تروریستی یا سیاسی ندارد و بر اثر خصومت شخصی فرد مهاجم رخ داده است. مهاجم به سفارت قطعا محاکمه و مجازات خواهد شد. 

فعالیت سفارت ایران در جمهوری آذربایجان طبق روال ادامه دارد

وزیر خارجه از مجروحین حادثه‌ سفارت آذربایجان عیادت‌ کرد

امیرعبداللهیان: حادثه سفارت آذربایجان، عملیات تروریستی و سازمان یافته نیست

آخرین وضعیت مصدومان حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران

سفیر باکو در تهران: حادثه امروز حمله به سفارتمان را تروریستی می‌دانیم

حجم ویدیو: 4.06M | مدت زمان ویدیو: 00:00:50 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها