به تبعیت از انگلیس و فرانسه و در پی اعدام جاسوس لندن

آلمان، سفیر ایران را احضار کرد

آلمان هم به تبعیت از انگلیس و فرانسه و در پی اعدام جاسوس لندن، از احضار سفیر ایران در برلین برای گفت‌وگو خبر داد.

آلمان، سفیر ایران را احضار کرد

سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد امروز دوشنبه (۱۶ ژانویه، ۲۶ دی) سفیر ایران در برلین برای گفت‌وگو به وزارت خارجه این کشور احضار شده است.

به گزارش رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آلمان، احضار سفیر ایران برای گفت‌وگو در پی نگرانی‌های برلین درباره «سابقه حقوق بشر تهران» انجام شده است. این سخنگو در کنفرانس خبری معمول دولت در برلین گفت: می‌توانم تایید کنم که سفیر ایران به جلسه‌ای در وزارت خارجه احضار شد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر ایران در برلین بعد از اعدام علیرضا اکبری تبعه ایرانی-بریتانیایی (جاسوس انگلیس) انجام شده است. 

پیش‌تر وزارت خارجه آلمان اعدام جاسوس انگلیس را «اقدام غیرانسانی دیگر از سوی رژیم ایران» خواند و تاکید کرد: ما در کنار دوستان انگلیسی خود هستیم و به هماهنگی نزدیک اقداماتمان در قبال رژیم و حمایت خود از مردم ایران ادامه می‌دهیم». 

دو روز پیش وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای از احضار کاردار جمهوری اسلامی ایران در پاریس در اعتراض به اعدام علیرضا اکبری خبر داد. 

«جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس هم شنبه پس از اعلام اعدام جاسوس لندن از سوی قوه قضاییه ایران، اعلام کرد به طور موقت سفیر خود را از تهران برای رایزنی‌های بیشتر فرا می‌خواند. پیش از اقدام انگلیس، در واکنش به مداخلات نامتعارف لندن از جمله در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه احضار و به او گفته شد که «اقدام قاطع برای صیانت از امنیت ملی ایران منوط به رضایت دیگر دولت‌ها نیست».

اعدام این جاسوس که بر اساس اعلام وزارت اطلاعات، اطلاعات مهم کشور را به صورت کاملا آگاهانه در اختیار سرویس جاسوسی دشمن قرار می‌داده و از مهمترین عوامل جاسوسی سرویس اطلاعاتی انگلیس در مراکز حساس و راهبردی کشور بود، بهانه جدید کشورهای غربی برای اعمال فشار بر ایران شده است. 

پیش‌تر پایگاه اطلاع‌رسانی پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه نمایندگان پارلمان اروپا قصد دارند فردا سه‌شنبه (۱۷ ژانویه) واکنش اتحادیه اروپا به «اعتراضات و اعدام‌ها» در ایران را با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بحث بگذارند و روز پنجشنبه قطعنامه‌ای به رای گذاشته خواهد شد. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها