رسوایی جدید بایدن؛ باز هم پای اسناد محرمانه در میان است

یک وکیل کاخ سفید اعلام کرد، در بررسی‌های بیشتری که از خانه شخصی جو بایدن در ایالت دلاور آمریکا به عمل آورده، اسناد محرمانه بیشتری را در آنجا کشف کرده است.

رسوایی جدید بایدن؛ باز هم پای اسناد محرمانه در میان است

به نوشته پایگاه خبری آر.تی،‌ یک وکیل کاخ سفید روز شنبه چند روز بعد از اعلام کشف چند دسته جداگانه از اسناد محرمانه دولتی در خانه شخصی و یک دفتر کار سابق جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، پنج صفحه سند محرمانه دیگر نیز در خانه او در ایالت دلاور کشف کرده است.

ریچارد سابر، مشاور حقوقی کاخ سفید در بیانیه‌ای خطاب به خبرنگاران گفت، روز سه شنبه به خانه جو بایدن سفر کرده تا یک صفحه سند حاوی اطلاعات محرمانه را از داخل خانه او بردارد اما در کنار آن پنج صفحه دیگر با علامت طبقه بندی شده را یافته است.

او افزود، مقامات وزارت دادگستری آمریکا که همراهش بودند بلافاصله این اسناد را ضبط کردند.

ریچارد سابر در حالی در بیانیه خود خبر از کشف شش صفحه سند محرمانه در جریان تفتیش کتابخانه شخصی جو بایدن را داد که کاخ سفید قبلا گفته بود در آنجا تنها یک صفحه سند پیدا شده است.

سابر در بیانیه خود در روز شنبه نوشت، وکلای شخصی بایدن به دلیل آنکه مجوز دسترسی امنیتی نداشتند بعد از آنکه اولین صفحه را در روز چهارشنبه پیدا کردند دست از تفتیش کشیدند. او مابقی این اسناد را روز پنجشنبه پس از آنکه وزارت دادگستری به فرآیند ضبط آنها کمک کرد پیدا کرد.

او اظهار داشت: همچنان که مشغول منتقل ساختن سند به مقامات وزارت دادگستری همراه خودم بودم پنج صفحه سند دیگر با مهر محرمانه پیدا شده و تعداد این اسناد پیدا شده در آنجا به شش صفحه رسید.

این وکیل کاخ سفید علاوه بر اسناد کشف شده در داخل خانه بایدن اخیرا اذعان کرده بود، تیم وکلای جو بایدن مجموعه ای از اسناد محرمانه را در داخل یک دفتر کار او در اندیشکده "مرکز تعامل جهانی و دیپلماسی پن بایدن"، وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا، و همچنین در داخل گاراژ خانه شخصی او پیدا کرده‌اند.

شبکه سی.ان.ان روز سه شنبه گزارش کرد، هر دو مورد کشف اسناد محرمانه در ماه نوامبر رخ داده‌اند. همچنین طبق این گزارش، اسناد مربوط به مرکز پن بایدن شامل اطلاعات حساسی درباره اوکراین، ایران و انگلیس بوده‌اند.

اریک گارلند، دادستان کل آمریکا که از چهره‌های نزدیک به بایدن و منصوب شده توسط او است، روز جمعه اعلام کرد، یک بازرس ویژه را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه توسط جو بایدن منصوب کرده است.

گارلند قبل از آن در ماه نوامبر هم یک بازرس ویژه برای تحقیقات درباره سوءمدیریت دونالد ترامپ نسبت به اسناد محرمانه در پی کشف مجموعه ای از این اسناد از سوی ماموران اف.بی.آی در ماه اوت در اقامتگاه شخصی این رئیس جمهور سابق آمریکا در ایالت مارالاگو منصوب کرد.

ترامپ ادعا کرده بود قبل از برداشتن این اسناد در سال ۲۰۲۱ از کاخ سفید، آنها را از حالت طبقه بندی شده خارج کرده بود. بایدن قبل از اعلام گزارش درباره کشف اسناد محرمانه در مکانهای مرتبط با خودش، ترامپ را از بابت کشف اسناد محرمانه در اقامتگاهش "کاملا بی مسئولیت" توصیف کرده بود.

به نوشته پایگاه هیل، کاخ سفید تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته تا توضیح دهد، چرا مساله کشف اسناد طبقه بندی شده در مکانهای مربوط به بایدن فوراً برای مردم فاش نشد. منتقدان آشکارا این سوال را مطرح کردند آیا تلاشی عمدی برای مسکوت نگه داشتن اولین مورد از کشف این اسناد در پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره در کار بوده است یا خیر.

اولین بخش از این اسناد برای اولین بار در تاریخ دوم نوامبر تنها شش روز تا انتخابات میاندوره‌ای، کشف شد. اما کاخ سفید این یافته ها را تا زمانی که چند روز قبل توسط سی.بی.اس نیوز گزارش شد فاش نکرد.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در این خصوص که آیا افشا نکردن این اتفاق در زمان رخ دادنش با هدف محافظت از رئیس جمهور آمریکا در برابر آسیب های سیاسی بوده است، گفت: "این روایت شما از قضیه است."

او افزود: من در این خصوص واضح صحبت کرده‌ام و در چند روز گذشته چندین بار به همین سوالی که با نسخه‌های مختلف مطرح شد، پاسخ داده‌ام. ببینید، من می‌خواهم خیلی واضح بگویم، در اینجا یک فرآیند وجود دارد، ما به آن فرآیند احترام می‌گذاریم.

ژان پی‌یر در پاسخ به این سوال که آیا کارمندان کاخ سفید در یک برنامه تدوین استراتژی برای تعیین زمان افشای این اتفاق دخیل بوده‌اند، پاسخ داد: "خیر".

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها