نامه ۱۰۰ صفحه‌ای هاشمی خطاب به رهبری

روایت محسن هاشمی ازدست‌خط رئیس‌جمهور سابق بر روی گزارش شورای عالی امنیت ملی درباره فوت هاشمی؛ گزارش استحکام لازم را ندارد.

نامه ۱۰۰ صفحه‌ای هاشمی خطاب به رهبری
 

محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پنجمین ســالگرد درگذشت وی در گفت‌وگویی، موضوع ابهام برخی از اعضای خانــواده درباره فوت آیت‌الله را مجدداً طرح و تصریح کرده کـه روحانی، به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی وقت، پس از مطالعه گزارش پرونده، پی‌نوشـتی با این مضمون داشت که گزارش، استحکام لازم را ندارد و قانع نشــده است. او در این باره تاکید کرده که دربــاره اینکه بعد از این اظهارنظر و دســتور رئیس‌جمهور چه اتفاقی افتاد و آیا گزارش دیگری‌ نوشته شده، اطلاعی در دست خانواده نیست. دومین مساله مورد ابهام بعد از درگذشت هاشمی رفسنجانی موضوع وصیت‌نامـه و روایت‌های مختلف درباره این مساله است. هاشمی در این باره نیز به ایسنا توضیح داده که یک وصیت‌نامه شرعی که ایشان در سال ۱۳۷۹ قبل از آنژیوی قلب نوشته‌بودند در اختیار ما بود که‌ آن را در صداوسیما قرائت کردم.

پس از رحلت ایشان، ما دفتر کار و منزل را جست‌وجو کردیم، متن مشابهی به‌عنوان وصیت‌نامه جدید پیدا نکردیم اما یک نامه بسیار مشروح و مفصلی ایشــان خطاب به مقام معظم رهبری نوشـته بودند که نگارش آن چند سال طول کشید و بیش از ۱۰۰ صفحه بود که فرازهای آخر آن نیز ناتمام باقیمانده بود، این نامه را من تقدیم رهبری کردم، چون مخاطب این نامه ایشان بود تصمیم به انتشار یا عدم انتشار آن با آیت‌الله خامنه‌ای است.

محسن هاشمی در این گفت‌وگو به دیدگاه‌های‌ آیت‌الله هاشمی‌رفســنجانی درباره موضوع حجاب نیز پرداخته و گفته است که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، چه در موضوع حجاب و چه در سایر امور دینی معتقد به اجبار نبود. او همچنین روایت کرده در مورد نماز که از نظر دینی اهمیتی به‌مراتب بالاتر از حجاب دارد، ایشـان هیچگاه فرزندان خود را مجبور به نماز خواندن نمی‌کرد و برای نماز صبح، ما را بیدار نمی‌کرد مگر اینکه خودمان از ایشان خواسته باشیم، به‌طور طبیعی ایشان وقتی اذان و اقامه نماز صبح می‌خواند و مشغول نماز می‌شد، ما بیدار می‌شدیم و نماز می‌خواندیم. محسن هاشمی درمورد موضوع حجاب در دیدگاه‌های هاشمی نیز تاکید کرده که در مورد حجاب هم ایشان و مادرم به‌گونه‌ای رفتار کردند که خواهرانم، بدون آنکه مجبور باشند خود حجــاب و چادر را برگزیدند. اصولاً وقتی اصل دین براساس اختیار است، معنا ندارد یک واجب دینی اجباری باشد. وی در این‌ باره گفته است حجاب در جامعه ما به‌عنوان یک قانون الزامی است مانند سایر قوانین مصوب مجلس براساس عرف و تشخیص مجلس یا سایر دستگاه‌ها می‌توان در قوانین تجدید نظر کرد که بـا توجه به تعبیرات اخیر رهبری، مشخص شــد که ســخت‌گیری در مورد حجاب و برخوردهای تند با دختران و بانوان به خاطر حجاب، مدنظر ایشان نیز نبوده است.

هاشــمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به آخرین خطبه نماز جمعه آیت‌الله هاشــمی اشاره کرده و با تفکیک، دو محور شــامل جایگاه مردم در حکومت و ضرورت عمل به قانون گفته که هر دو اصل دچار انحراف شده است. او در این باره تاکید کرده است که در مورد جایگاه و نقش رای مردم در مشروعیت نظام فقط به‌عنوان یک وظیفه مردم را دعوت به رای دادن و شرکت در انتخابات می‌کرد اما وقتی مردم مشاهده می‌کنند که رای آنها تاثیر مورد انتظارشان را ندارد طبیعتاً دلسرد می‌شوند و نتیجه این می‌شود که پس از انتخابات سال ۱۳۹۶ که پرشورترین انتخابات انقلاب بود، سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ شاهد سردترین انتخابات در تاریخ انقلاب بودیم و اکثریت مردم نسبت به تاثیر صندوق رای در حکمرانی مأیوس شدند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها