چین آماده است مذاکرات اکتشاف نفت و گاز با فیلیپین را ازسر بگیرد

رئیس جمهور چین امروز در دیدار با همتای فیلیپینی خود در پکن گفت: پکن آماده است تا مذاکرات پیرامون اکتشاف نفت و گاز مشترک با فیلیپین را ازسر بگیرد.

چین آماده است مذاکرات اکتشاف نفت و گاز با فیلیپین را ازسر بگیرد

«شی جین پینگ» امروز چهارشنبه در دیدار با «فردیناند مارکوس جونیور» (Ferdinand Marcos Jr) رئیس جمهور فیلیپین در سخنانی اعلام کرد: چین آماده است تا مذاکرات در مورد اکتشاف نفت و گاز مشترک با فیلیپین را از سر بگیرد.

تلویزیون دولتی چین در این خصوص ادامه داد: رئیس جمهور چین در این دیدار گفت که پکن آماده ازسرگیری مذاکرات نفت و گاز و مدیریت دوستانه مسائل دریایی با فیلیپین است.

به گزارش رویترز، «شی جین پینگ» به «فردیناند مارکوس جونیور» گفت که پکن مایل است به طور مشترک منابع نفت و گاز را در مناطق فاقد مناقشه دریایی اکتشاف کند، در زمینه انرژی خورشیدی و بادی با فیلیپین همکاری کند و واردات محصولات شیلاتی را افزایش دهد.

رئیس جمهور چین در ادامه همچنین وعده همکاری گسترده از حمایت از سرمایه گذاری چین در فیلیپین تا کمک به همسایه خود در توسعه روستاها و فناوری کشاورزی، آموزش های اولیه، هواشناسی و فضا را ارائه کرد.

گفتنی است که دیدار «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهور فیلیپین از چین به مدت ۳ روز خواهد بود.

گفتنی است که در سال ۲۰۱۸ چین و فیلیپین یک یادداشت تفاهم در زمینه منابع نفتی و گازی در دریای چین جنوبی امضا کردند و بر طبق آن دو طرف در مورد انرژی در این منطقه با یکدیگر توافق کردند.

با این حال، اواخر ماه اکتبر ۲ سال گذشته «رودریگو دوترته» رییس جمهور پیشین فیلیپین طرح پیشنهادی وزارت انرژی این کشور برای از سرگیری اکتشاف منابع نفت و گاز در این منطقه مورد مناقشه را تأیید کرد.

از سوی دیگر، در سال گذشته نیز گزارش‌ هایی مبنی بر لنگر انداختن ناوگانی از قایق‌ های چین در تپه دریایی ویتسون که بخشی از مجمع الجزایر اسپراتلی در منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین است و با این حال هر دو کشور نسبت به آن ادعای ارضی دارند، منتشر شد.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها