واکنش وزیر اقتصاد به شایعه جدایی از دولت و پاسخ به حسن روحانی

وزیر اقتصاد گفت: روز شنبه صورت‌های مالی ۲۰۷ شرکت دولتی عمدتاً شرکت‌های وابسته به بانک‌ های کشور، را برای اولین‌بار منتشر خواهیم کرد.

واکنش وزیر اقتصاد به شایعه جدایی از دولت و پاسخ به حسن روحانی

 احسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ادامه سیاست شفافیت اقتصادی و صورت‌های مالی بخش‌های دولتی روز شنبه صورت‌های مالی ۲۰۷ شرکت دولتی -عمدتاً شرکت‌های وابسته به بانک‌های کشور - را برای اولین‌بار منتشر خواهیم کرد که در ادامه ۴۰۰ عنوان شفافیت شرکت‌های پیشین به بیش از ۶۰۰ مورد انتشار می‌رسیم و امیدوارم تا فروردین رکورد شفافیت هزار شرکت دولتی را پشت سر بگذاریم‌.

وی افزود: درباره درخواستی که ما دیروز از رییس قوه قضاییه داشتیم و با حمایت ایشان هم مواجه شد این بود که حدود یک میلیون پرونده از معوقات مالیاتی با ارزش حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان که از جمله به دلیل وقتی که قضات باید می‌گذاشتند کمتر بود و در هیئت‌های بررسی مالیاتی مدت‌ها معطل مانده بود.

خاندوزی یادآور شد: درخواست ما این بود که از قضات بازنشسته و سایر حقوقدانان هم استفاده کنیم که همانطور که در حوزه اموال تملیکی هم حضور قضات و نقشی که آرای جدید ایفا کرد، توانستیم بیش از هزار و ۲۰ هزار میلیارد تومان از مجموع دارایی‌های انبارهای کشور را تعیین تکلیف کنیم امیدوارم در حوزه مالیاتی هم با اراده‌ای که در قوه قضاییه وجود دارد مسئله معوقات مالیاتی را هم حل کنیم.

خاندوزی درباره شایعه برکناری‌اش نیز تصریح کرد: با توجه به نوع عملکردی که وزارت اقتصاد در مورد تغییر منافعی که سال‌ها به گروه‌های مختلفی می‌رسید داشته، انتظار همین است که اگر یک‌صدم آن منافع را برای تخریب وزارت اقتصاد صرف کنند، باید به آنان حق داد.

وی ادامه داد: اما از باب اطلاع‌رسانی باید بگویم که وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم در این مدت رکورد ۵۰ درصد افزایش مودیان مالیاتی و کاهش شدید فرارهای مالیاتی که از زمان قاجار تاکنون این میزان کشف فرار مالیاتی بی‌سابقه بوده، را زده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ما رکورد ۱۸۰ هزار مجوز کسب‌وکار آنلاین بدون اینکه مردم و کارآفرینان نیاز باشد که به ادارات بیایند و فساد و رشوه صورت گیرد را زده‌ایم. ما رکورد بزرگترین واگذاری‌های تاریخ کشور را به شکل کاملاً شفاف، رقابتی و بورسی را زده‌ایم.

خاندوزی یادآور شد: رکورد شفاف‌سازی ۶۰۰ صورت مالی شرکت‌ دولتی را برای اولین زده‌ایم و رکورد هوشمندکردن یارانه آرد کشور که تنها در یک استان برای اجرایی‌شدن این طرح روزانه هزار تن صرفه‌جویی آرد در کشور پیدا کردیم را زده‌ایم.

وی با اشاره به برخی دیگر از اقدامات وزارت اقتصاد تصریح کرد: این اقدامات یک‌ساله و چند ماهه را با عملکرد چهارساله وزارت اقتصاد گذشته مقایسه کنید و با صاحبنظران، منتقدان و اهل نظر صحبت کنید، فکر می‌کنم این شایعات بزودی رخت بر بندد.

خاندوزی در واکنش به سخنان حسن روحانی درباره پر بودن خزانه هنگام تحویل دولت، گفت: مستندات در این زمینه روشن است و نامه مردادماه آقای واعظی به آقای نوبخت در شبکه‌های اجتماعی دیده شده که رسماً اذعان شده کاملاً خزانه به خواست دولت خالی است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: البته اگر منظور صرفاً ذخایر ارزی بانک مرکزی است که در تمام سال‌های گذشته همه روسای بانک مرکزی به ویژه از سال‌های ۸۹ تا امروز کمک کرده‌اند که این اتفاق رخ دهد.

وی یادآور شد: اعداد و ارقامی که درباره خالی بودن نه تنها خزانه، بلکه بالاترین میزان استقراض خزانه و تنخواه از بانک مرکزی - که ۵۴ هزار میلیارد تومان است - گفته می‌شود، یعنی خزانه خالی نبوده، بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان منفی بوده و بخش زیادی از اوراق دولت که باید تا آخر سال واگذار می‌شده در همان شش‌ماه اول واگذار شده است.

خاندوزی تأکید کرد: یعنی همه ظرفیت‌ها استفاده‌شده و خالی در شهریور تحویل دولت شده است که ناچار شدیم در مهرماه اجازه بگیریم تا بتوانیم فراتر از کل سال برای شش‌ماهه دوم اوراق منتشر کنیم.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها