برندگان صلح نوبل امسال، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند

برندگان صلح نوبل امسال از بلاروس، روسیه و اوکراین دیدگاه‌های خود را درباره یک جهان عادلانه‌تر به اشتراک گذاشته و جنگ پوتین در اوکراین را محکوم کردند.

برندگان صلح نوبل امسال، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، "اولکساندرا ماتویچوک" از مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین درخواست‌ها برای یک مصالحه سیاسی را رد کرد که به روسیه اجازه می‌دهد تا برخی از قلمروهای اوکراین را که به صورت غیرقانونی تصرف کرده، برای خود حفظ کند.

وی افزود: مبارزه برای صلح به معنای تسلیم شدن در برابر فشار متجاوز نیست، بلکه به معنای محافظت از مردم در برابر  ظلم آن است. یک کشور تحت حمله با زمین گذاشتن سلاحش صلح به دست نمی‌آورد. این صلح نیست بلکه اشغال است.

وی بار دیگر درخواست برای محاکمه بین المللی ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری روسیه و بلاروس را تکرار کرد و افزود: ما باید اثبات کنیم که اجرای قانون کارایی دارد و عدالتی هست حتی اگر به تاخیر بیفتد.

ماتویچوک یکی از برندگان صلح نوبل ۲۰۲۲ در کنار گروه حقوق بشری "مموریال" و "آلس بیالیاتسکی"، رئیس گروه حقوق بشری بلاروسی ویاسناست.

بیالیاتسکی که در زندان است و در حال گذراندن حکم حبس ۱۲ ساله اجازه نیافت تا در این مراسم سخنرانی کند بجای او ناتالیا پینچوک همسرش سخنرانی کرد.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، این جایزه برای سه نفر از روسیه، بلاروس و اوکراین ضربه‌ای قوی به پوتین و نه فقط برای اقداماتش در اوکراین بلکه بابت سرکوب اپوزیسیون داخلی و حمایت از سرکوب وحشیانه لوکاشنکو علیه مخالفان در بلاروس است.

در این میان، "یان راچینسکی"، رئیس گروه حقوق بشری مموریال روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی.بی.سی گفت که به وی گفته شد نباید جایزه صلح نوبل را بگیرد چون به نظر می‌رسد دیگر برندگان این جایزه "نامناسب" هستند؛ اما او این کار را انجام نداد.

دولت مسکو سال گذشته میلادی این گروه حقوق بشری را تعطیل کرد؛ اما راچینسکی گفته که به کارش ادامه می‌دهد.

وی افزود: "در روسیه امروز امنیت هیچ شخصی را نمی‌توان تضمین کرد. بسیاری کشته شدند. کمیته نوبل این جایزه را به سه نفر در سه کشور مختلف داد که این اقدامی قابل توجه است و ثابت می‌کند که جامعه مدنی به واسطه مرزهای ملی جدا نشده بلکه یک جسم مشترک برای حل مشکلات رایج است."

این برنده جایزه صلح نوبل در جریان سخنرانی خود در مراسم دریافت جایزه در اسلو، نروژ همچنین اظهار کرد: "پوتین مقاومت در برابر روسیه را فاشیسم می‌داند که توجیه ایدئولوژیک جنگ جنون آمیز و جنایتکارانه علیه اوکراین است."

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها