مدیر مرکز سیاست امنیتی ژنو:

از پیشرفت‌ های حاصل شده در مذاکرات احیای برجام باید محافظت شود

مدیر مرکز سیاست امنیتی ژنو از بین رفتن توافقات حاصل شده در مذاکرات برای احیای برجام را «اشتباه» خواند.

از پیشرفت‌ های حاصل شده در مذاکرات احیای برجام باید محافظت شود

توماس گرمینگر، با تاکید بر حفاظت از پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات احیای برجام به اسپوتنیک گفت "اشتباه" است اگر توافقات حاصل شده در مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از بین برود.

گرمینگر به اسپوتنیک گفت: «امیدوارم که (مذاکرات هسته ای) از سر گرفته شود. درست است که در حال حاضر فضای سیاسی به چند دلیل بسیار چالش برانگیز و بسیار پیچیده است. اما ما بسیار (به ازسرگیری برجام) نزدیک بودیم. حیف از فرصت آنچه روی میز مذاکره بود و آنچه به نظر می‌رسید در دسترس بود.»

این کارشناس که دبیرکل سابق سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز هست، ابراز امیدواری کرد که آمریکا و ایران بتوانند مذاکرات در مورد احیای برجام را از سر بگیرند، اما اعتراف کرد که به انجام این مذاکرات شک دارد.

هفته گذشته، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکادر امور ایران گفت که واشنگتن ترجیح می‌دهد توجه خود را به به ادعای صادرات تسلیحات و ناآرامی‌ها در ایران متمرکز کند تا مذاکرات هسته ای، که واشنگتن مدعی است به خاطر تهران به بن بست رسید.

توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ توسط چین، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه، انگلیس و آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا امضا شد. آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد، ایران نیز در واکنش به این اقدام با کنار گذاشتن تدریجی تعهدات خود تحت این توافق پاسخ داد. این دو پس از تغییر قدرت در کاخ سفید و روی کار آمدن جو بایدن از حزب دموکرات، مذاکرات خود را درباره احیای برجام آغاز کردند.

وین از آوریل ۲۰۲۱ میزبان چندین دور مذاکرات هسته‌ای بوده است

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها