مهمترین اقدام در تقابل با هجمه تبلیغاتی، استفاده از دیپلماسی عمومی است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مهمترین اقدامی که ما الان باید در مقابله با هجمه‌ رسانه‌های معاند انجام دهیم استفاده از ظرفیت «دیپلماسی عمومی» است.

مهمترین اقدام در تقابل با هجمه تبلیغاتی، استفاده از دیپلماسی عمومی است

مصطفی انتظاری، در مورد اقدامات دیپلماتیک و حقوقی ایران در قبال رویکرد رسانه‌های لندن نشین و جلوگیری از تداوم نقش غیر سازنده آن‌ها و استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی در این راستا، اظهارداشت: با توجه به نقشی که این رسانه‌ها در ایجاد بی ثباتی در داخل کشورمان داشتند، طبیعتاً ایران بایدبرای جلوگیری از تداوم این رویه، پیگیری حقوقی داشته باشد.

وی گفت: اما با توجه به تجربه‌ای که پیش از این در رابطه با این شکایت‌ها داشتیم سازمان‌های بین المللی توجه زیادی به این شکایت‌ها نخواهند کرد و ما نباید به خاطر این که درنتیجه ممکن است به آن چیزی که مد نظر ما است نرسیم، اقدامات حقوقی که باید انجام دهیم را منتفی کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به هر حال ما می‌دانیم زمانی که غرب می‌خواهد جنگ افروزی و بی ثباتی ایجاد کند، رسانه‌ها همیشه ایفای نقش دارند.

انتظاری افزود: یکی از مطرح‌ترین نقش‌ها، نقش سی ان ان است که در جنگ خلیج فارس که مقدمات حمله به صدام را با گزارش‌هایی که بسیاری از آن‌ها واقعی نبود پیگیری می‌کرد، به همین علت برای پیشگیری از همچین اقداماتی ایران باید زمینه‌سازی کند.

وی تاکید کرد: نهاد‌های بین‌المللی باید به شعاری که رسانه‌ها نباید وارد اقدامات سیاسی بشوند توجه کنند، اما پیش از این نیز ما دیدیم که در ماجرای فعالیت داعش عملاً بخش عمده‌ای از رسانه‌های غربی به «تریبون داعش» تبدیل شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در همین ارتباط ادامه داد: بَعد‌ها خود غربی‌ها ادعا کردند که اگر بستر‌های رسانه‌ای آن‌ها در اختیار داعش نبود شاید خیلی از اقدامات و پیشروی‌هایی که داعش داشته، اساساً صورت نمی‌گرفت.

انتظاری با بیان این که غربی‌ها یک سابقه خیلی منفی در حوزه رسانه‌ای و همراهی کردن با جریانات تروریستی دارند، بیان کرد: امیدواریم پیگیری‌های ایران دست کم در این مورد مثمر ثمر باشد و آن‌ها از رویکرد و مواضع خود عقب نشینی کنند.

وی در مورد اقدامات دیپلماتیک و حقوقی ایران در مقابله با هجمه‌های رسانه‌های معاند، اظهارکرد: مهمترین کاری که ما الان باید انجام دهیم استفاده از ظرفیت «دیپلماسی عمومی» است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما باید به این مووضع توجه کنیم که برای پاسخگویی به هر جدال و رویارویی، روش‌های خاص خود را باید به کار گرفت و اگر آن اقدام یک هجمه رسانه‌ای باشد، بنابراین باید پاسخ به آن نیز رسانه‌ای باشد.

انتظاری تصریح کرد: از جمله اقدامات مهم در مبحث دیپلماسی جدا از پیگیری‌های حقوقی که میتوان به آن‌ها اشاره کرد، رایزنی با دولت‌ها و فشار بر آن‌ها است مبنی بر اینکه دست از اقدامات خود بردارند و البته توجیه سفرا در رابطه با اقداماتی که در حال انجام است و همه این‌ها در قالب استفاده از ظرفیت «دیپلماسی عمومی» است.

وی ادامه داد: بهترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که هیئتی از رسانه‌ها و خبرنگاران خارجی را به داخل کشور بیاوریم و اجازه دهیم که تحقیقاتی را در مورد ابهامات و شبهاتی که وجود دارد، بر اساس اسنادی که ما در رابطه با این اتفاقات در اختیار داریم پیگیری کنند.

 این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ما می‌توانیم از ظرفیت افراد مشهوری (سلبریتی‌ها) که در این زمینه برایشان ابهاماتی به وجود آمده استفاده کنیم و نگذاریم با بی عملی که صورت می‌گیرد آن‌ها میدان‌داری کنند، چرا که با «دیپلماسی عمومی» میتوان به بسیاری از شبهات و ابهامات پاسخ داد.

انتظاری با تاکید بر این که اگر ما فضا را باز بگذاریم تا کار‌های رسانه‌ایی حرفه‌ای انجام شود خیلی از هجمه‌ها اساساً صورت نمی‌گیرد، اظهارکرد: هجمه‌ها معمولاً در فضایی شکل می‌گیرد که ابهام یا شبهه وجود دارد.

وی عنوان کرد: اگر کار رسانه‌ای حرفه‌ای انجام شود، این فرصت از کسانی که می‌خواهند شایعه پراکنی کنند، گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: باید اجازه داده شود که از دیپلماسی فعال عمومی، فضای مجازی، مطبوعات، حوزه شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی استفاده شود و مقامات مقاله‌هایی را در این قبیل فضا‌ها بنویسند و به این «جنگ تبلیغاتی» گسترده‌ای که علیه ایران شکل گرفته است، پاسخ دهند.

انتظاری در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی که ما وارد فاز رسانه‌ای قدرتمند نشویم، متاسفانه شاهد این هستیم که هجمه رسانه‌ای طرف مقابل علیه ما کار خودش را پیش می‌برد.

منبع: خبرگزاری آنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها