حربه قدیمی اصولگرایان برای زدن رقیبان، بالاخره، کار دست خودشان داد / خبرهای جعلی بولتن‌ها، خوراک برنامه‌های صدا و سیما هم شده‌اند

چنین بولتن‌هایی که حتی اصولگرایان آن را ملغمه‌ای از راست و دروغ می‌دانند جز اینکه باعث انحراف ذهن مدیران و تصمیم‌سازان کشور شود، فایده‌ای ندارد. در واقع دولت با تاراندن نیروهای متخصص و تکیه بر برخی فعالیت‌های خبری غیرتخصصی بر عمق مشکلات افزوده است.

حربه قدیمی اصولگرایان برای زدن رقیبان، بالاخره، کار دست خودشان داد / خبرهای جعلی بولتن‌ها، خوراک برنامه‌های صدا و سیما هم شده‌اند

چهره‌های اصولگرا در شرایطی نسبت به «ملغمه راست و دروغ» این خبرگزاری و استفاده از رسانه به عنوان یک «سلاح کثیف برای تقویت عناصر نامطلوب یک جناح خاص» صحبت می‌کنند که پیش از این بسیاری از فعالان سیاسی مستقل و میانه‌رو هم نسبت به اخبار بدون پایه و اساس خبرگزاری‌های اصولگرا هشدار داده و اعلام کرده بودند، دود انتشار اخبار دروغ، بدون سند و فاقد پشتوانه روز و روزگاری در چشم نورچشمی‌های جناح راست نیز فرو می‌رود، اما نسبت به این تذکارها بی‌توجهی شد.

از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران اعلام کردند ‌ چنین بولتن‌هایی باید در مراکز علمی و بی‌طرف و با حضور خبرگان حوزه رسانه، جامعه‌شناسی، علوم ارتباطات و... تهیه شود تا داده‌های اطلاعاتی شفاف، مستند و قابل اتکا دراختیار تصمیم‌سازان قرار گیرد.

چنین بولتن‌هایی که حتی اصولگرایان آن را ملغمه‌ای از راست و دروغ می‌دانند جز اینکه باعث انحراف ذهن مدیران و تصمیم‌سازان کشور شود، فایده‌ای ندارد. در واقع دولت با تاراندن نیروهای متخصص و تکیه بر برخی فعالیت‌های خبری غیرتخصصی بر عمق مشکلات افزوده است.

فریدون مجلسی، فعال سیاسی در این خصوص می‌گوید: «مساله اصلی در این پرونده‌ها، عدم حفاظت مناسب از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. قبل از فارس‌گیت هم نفوذهایی صورت گرفته بودند که آثار وخیمی در حوزه‌های نظامی، امنیتی و راهبردی داشتند. حتی دانشمندان مهمی در کشور به دلیل نفوذ و هک ترور شده‌اند. اگر قرار بود، بولتنی اختصاصی تهیه شود، ‌باید راجع به خود مساله هک شدن‌ها، نفوذی‌ها و آسیب‌ها باشد. باید مشخص شود این هک شدن‌ها از یک سطح صورت می‌گیرد یا از ۲ سطح؟ آیا ازسوی کسانی است که در جایگاه‌های مهم نشسته‌اند یا افراد عادی؟»

او ادامه می‌دهد: «تهیه این‌گونه بولتن‌ها، البته تقلیدی است از نقاط دیگر دنیا. در بسیاری از کشورها هم برخی مسائل، به خصوص مسائل امنیتی وجود دارند که قابل انتشار در رسانه‌های رسمی نیستند. این اخبار خاص در همه جای جهان از طریق بولتن‌های اختصاصی توسط افراد متخصص و منابع ویژه اطلاعاتی برای مسوولان رده بالا تهیه می‌شوند تا غافلگیر نشوند. مساله‌ای که باعث حیرت است، این است که آیا این بولتن برای مقامات ارشد کشور تهیه می‌شد یا بولتنی درجه دو برای اطلاع‌رسانی به مدیران میانی است؟ این گزاره‌ها روشن نیستند، چراکه مرجع تهیه بولتن اطلاعات شفافی نمی‌دهد.»

مجلسی یادآور می‌شود: «مساله گردش آزاد اطلاعات یک اصل اساسی است. در جامعه‌ای که گردش آزاد اطلاعات وجود دارد، اخبار پنهان کمتر است. این نوع بولتن‌سازی‌ها، باعث می‌شود تا ارتباط مدیران با بدنه جامعه کمتر شود و این دسته از تصمیم‌سازان احساس کنند که چکیده اخبار مهم و محرمانه را دارند، بنابراین دیگر نیازی نیست که به میان مردم بروند و صدای آنها را بشنوند.»

این فعال سیاسی خاطرنشان می‌کند: «طی سال‌های گذشته همواره از این نوع بولتن‌ها برای زدن یک جناح خاص سیاسی و افراد منتقد استفاده می‌شده. از آنجا که مرجع تهیه‌کننده این بولتن‌ها، حرفه‌ای، تخصصی و البته بی‌طرف نبوده، همواره از این خبرسازی‌ها برای زدن و کوبیدن رقبای سیاسی استفاده شده است.»

واقع آن است که طی سال‌های اخیر بولتن‌های خبری و شبنامه‌های فراوانی علیه چهره‌های اصلاح‌طلب و میانه‌روی کشور منتشر شده است. شبنامه‌هایی که مشخص بود توسط یک جناح سیاسی خاص و با هدف زدن رقیب رسانه‌ای می‌شوند. در زمان انتخابات سال ۷۶، چاپ شبنامه‌های مختلف علیه سیدمحمد خاتمی رسانه‌ای شد. برخی از این خبرسازی‌ها و شبنامه‌ها به صورت مکتوب و برخی دیگر نیز به صورت تصویری بازتاب پیدا می‌کردند. حتی نمونه‌هایی از این دست خبرسازی‌ها در برنامه‌های صداوسیما وجود داشتند. این‌بار اما حربه قدیمی اصولگرایان، مشکلات عدیده‌ای را علیه آنان به وجود آورده است. مشکلاتی که فارس‌گیت را در حافظه جمعی ایرانیان ثبت و ضبط می‌کند.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها