نگاهی به نمونه‌های دروغ‌پراکنی «بی بی سی» در چین و ایران

شبکه «بی بی سی» اخیرا مدعی شده که خبرنگار اعزامی این آژانس خبری هنگام کار در شانگهای توسط پلیس «بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است». سپس سیاستمداران انگلیسی نیز به حمایت از آن برخاسته و گفتند که اقدامات پلیس چین «غیرقابل قبول» و «نگران کننده» است.

نگاهی به نمونه‌های دروغ‌پراکنی «بی بی سی» در چین و ایران

اما حقیقت چیست؟ «جائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت که طرف انگلیسی واقعیت‌ها را نادیده گرفته، سیاه و سفید را معکوس کرده و در امور داخلی چین دخالت کرده است. چین قاطعانه با این رویکرد مخالفت کرد.

به گقته اداره پلیس شانگهای، حقیقت این است که عصر روز 27 نوامبر/6 آذر، پلیس شانگهای به منظور حفظ نظم اجتماعی طبق قانون افرادی را که  در تقاطع تجمع کرده بودند، به ترک محل متقاعد کرد و در میان آنها یک خبرنگار بی بی سی در شانگهای بود. هنگامی که پلیس به وضوح به این خبرنگار گفت با دیگر افراد حاضر در آنجا، محل را ترک کند، این خبرنگار از ترک خودداری کرد و هویت خبرنگاری خود را به پلیس نشان نداد. در اینجا پلیس با زور وی را به جای دیگر منتقل کرد. پلیس پس از تائید هویت او، ابلاغیه قانونی را به اطلاعش رساند و از این خبرنگار خواست آن محل را ترک کند.

بر اساس اعلام پلیس شانگهای، تشریفات مربوطه کاملاً  تحت چارچوب قوانین و مقررات صورت گرفت.

واقعیت این است که خبرنگار بی بی سی از اطاعت از اجرای قانون پلیس خودداری کرد و خود را قربانی جلوه داد؛ بی بی سی نیز بلافاصله واقعیت‌ها را تحریف کرد و ادعای «دستگیری و ضرب و شتم» خبرنگارش توسط پلیس چین را تبلیغ و سعی کرد به سیاهنمایی چین بپردازد.  

بر همگان آشکار است که این شیوه مرسوم و معمول بی بی سی برای دروغ پراکنی به منظور بمباران افکار عمومی است. اخلاق اجتماعی برای این رسانه اهمیتی ندارد و اثری که خبرسازی آن بر افکار عمومی می‌گذارد برایش مهم است.

در بسیاری از موارد ، خبرنگاران بی بی سی خبرهایی را پوشش نمی کنند ، بلکه خود خبرساز شدند.

مردم ایران نیز با این رویکرد بی بی سی بسیار آشنا هستند و آن را تجربه کرد‌ه‌اند.

نگاهی به روند اوضاع در جام جهانی قطر که بیاندازیم متوجه می‌شویم این رویکرد بی بی سی در آنجا هم ادامه داشته است.

در جام جهانی قطر، ایران و سه تیم آنگلوساکسون در یک گروه قرار گرفتند. پس از شکست دادن تیم ولز با نتیجه دو بر صفر، تیم ایران فرصتی عالی برای صعود به دست آورد. اما متأسفانه، در سومین بازی این گروه، تیم ایران دربرابر تیم ایالات متحده  با دریافت یک گل بازنده میدان شد و با جام جهانی خداحافظی کرد.

 صادقانه باید گفت، قدرت دو تیم بسیار نزدیک هم بود و این نتیجه جای تعجب ندارد. با این حال،  شاهد آن هستیم که از مرحله مقدماتی منطقه آسیا و اقیانوسیه  تا مسابقات گروهی جام جهانی، تیم ایران به دلیل تاثیر عوامل مختل کننده خارجی، نتوانست آن گونه که می‌بایست قدرت خود را در میدان نشان دهد.

این یک عامل مهم است که به واسطه آن ملی پوشان ایرانی نتوانستند بهترین عملکرد خود را در زمین فوتبال به نمایش بگذارند.

از نظر پرت کردن حواس بازیکنان ایرانی، می‌توان گفت که بی بی سی نقش اول را ایفا کرده است. در کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگار بی بی سی بارها از «کارلوس کی‌روش» سرمربی تیم ایران پرسید که نظرش درباره اعتراضات داخلی ایران چه چیست؟ کی روش در آخر عصبانی شد و از این خبرنگار سئوال کرد که چرا شما از «گرت ساوتگیت» (سرمربی تیم انگلیس) در این مورد که انگلیس و ایالات متحده پس از خروج از افغانستان زنان محلی را تنها گذشتند، سئوال نمی‌کنید؟

2022113016493812584

پس از آن،این  خبرنگار بی بی سی ویدئوی این سوال و جواب را در توئیتر قرار داد تا خود را «معصوم» جلوه دهد؛ وی مدعی شد که او فقط می خواست از بازیکنان ایرانی در مورد مسائل کشورشان  سئوال کند، اما به او اجازه ندادند!

هنگامی که تیم ایران تیم ولز را شکست داد و امید صعود را از آن خود کرد، «یورگن کلینزمن» ستاره اسبق فوتبال آلمان در شبکه بی بی سی علیه تیم ایران و سرمربی آن اتهامات بی اساسی مطرح کرد و گفت که رشوه دادن به داوران، «بخشی از فرهنگ ایران و شیوه‌ای از بازی شان است».

 پس از بازی ایران و آمریکا، وب سایت بی بی سی فارسی در جای سرخط گزارش تیتر«اعتراضات ایران: واکنش شاد معترضان به باخت تیم ملی و برخورد شدید ماموران قطری با تماشاگران ضد جمهوری اسلامی» را منتشر کرد. همچنین در گزارش دیگری در سایت اصلی بی بی سی به نقل از برخی هواداران فوتبال ایران نوشته شد که «باید تیم ملی را پس گرفت و از فرصت‌های آن در خیابان بهره جست» و «فوتبال فاقد اهمیت است و تمرکز اصلی باید بر اعتراضات باشد.» این در حالی بود که بی بی سی صحنه‌های جشن فوتبال دوستان در سراسر ایران  پس از غلبه بر تیم ولز را پوشش نداد.

قبل از مسابقه ایران و آمریکا، فدراسیون فوتبال ایالات متحده تصویری از لیست امتیازات گروه بی  را در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد و عمداً کلمه «الله» در مرکز پرچم ملی ایران را حذف کرد. احترام به پرچم ملی یک کشور به عنوان یک عمل بین‌المللی شناخته می‌شود. اما در برابر این اقدام مخرب آمریکا، بی بی سی که خود را رسانه  بین‌المللی مستقل، عادل و عینی می‌داند، هیچ حرفی نزد.

لازم به ذکر است که از آنجا که حادثه مهسا امینی باعث اعتراضات شده است، کانال‌های فارسی رسانه‌های غربی مانند بی بی سی، صدای آمریکا و رادیو فردا  هر روز بنزین روی آتش می ریزند و این کار را بیش از دو ماه است که به طور مداوم انجام می‌دهند.

باید گفت عملکرد دولت و زندگی روزمره مردم ایران تحت تأثیر این ناآرامی‌ها قرار گرفته و یقینا این نتیجه چیزی نیست که اکثر ایرانیان خواهان دیدن آن باشند.

اکنون بی بی سی و برخی رسانه‌های غربی دیگر، چین را هدف قرار داده‌اند ، یکی از رسانه های ایران موسوم به «بیداری ملی»  در کانال تلگرام خود افشا کرد که رسانه‌های غربی در حال آموزش ساخت کوکتل مولوتوف به مردم چین هستند و می‌گویندهدف‌شان بر هم زدن چین است. در حساب تلگرام این رسانه آمده است که «تخصص غربی‌های استعمارگر، آشوب و تفرقه در دیگر کشوهاست، آنها سالهاست که با این حُقّه کثیف تفرقه بینداز و حکومت کن، جهان را غارت می کنند.»

2022113016500440494

چینی‌ها بهتر می‌دانند که تنها با وجود کشور، می‌توانند خانه داشته باشند، با اتحاد خانواده ، همه چیز رونق خواهد گرفت. با این حال برخی از نیروهای غربی به نمایندگی  بی بی سی نمی‌خواهند شاهد رفاه و رونق در کشورهایی باشند که با آنها متفاوتند. مردم چین نسبت به این توطئه هوشیاری بالای خود را حفظ کرده و در دامشان نخواهند افتاد.

مردم  سراسر جهان نیز کاملا با رفتار بی بی سی آشنا هستند که طبق معمول قصد دارد با هدف سیاه‌نمایی، خبرسازی و دروغ‌پراکنی کند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها