زنان افغانستان خواستار گفت و گو با مقامات طالبان شدند

یوناما اعلام کرد زنان افغانستان خواستار گفت‌وگو با مقام‌های طالبان دربارۀ حفظ حقوقشان شده‌اند.

زنان افغانستان خواستار گفت و گو با مقامات طالبان شدند

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از برگزاری سلسله نشست‌ها با زنان افغان خبر داده و گفت در این دیدارها، اشتراک‌کنندگان زن خواستار گفت‌وگو با مقام‌های طالبان دربارۀ حفظ حقوق شان شده‌اند.

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان امروز (جمعه، ۲۷ عقرب، ۱۸ نوامبر) در خبرنامه‌ای گفت این زنان از هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان خواسته اند که زمینه گفت‌وگو میان آنان و طالبان را برای دست‌یابی به فرصت‌های اقتصادی و آموزشی نیز فراهم کند.

به گفتۀ یوناما این زنان همچنان بر اشتراک معنادار آنان در روندهای تصمیم‌گیری، محافظت در برابر خشونت‌ها و دسترسی زنان و دختران به آموزش و کار تاکید کرده اند.

گروه طالبان برخلاف تعهدات اولیه خود مکاتب متوسطه و لیسه‌ٔ دختران را با وجود تقاضاهای مکرر داخلی و بین‌المللی در بیشتر از یک سال گذشته مسدود نگهداشته اند و زنان را از رفتن به بسیاری مشاغل منع کرده اند.

مارک پوتزل، معاون نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: ما مشکلاتی را می‌بینیم که شما (زنان افغان) با آن روبرو هستید و مانند شما معتقد هستیم که تغییر ممکن است.

پوتزل افزود آنان همواره در دیدار با مقام‌های طالبان، موضوع احترام گذاشتن به کنوانسیون‌های حقوق بشری و حقوق زنان را مطرح کرده و بر رعایت این کنوانسیون‌های بین‌المللی تاکید کرده‌اند.

همچنان در این نشست‌ها، زنان افغان از ملل متحد و جامعه جهانی خواسته اند که بر طالبان فشار بیشتر بیاورند تا آنان به حقوق زنان و دختران افغان احترام بگذارند.

این زنان همچنان گفته اند که ملل متحد باید تلاش‌هایش را برای کار آفرینی زنان و توامندسازی اقتصادی آنان افزایش داده و در بخش‌های ظرفیت‌سازی و آموزش زنان و دختران افغان تمرکز بیشتر کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها