در آیین پاسداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت

رئیسی: جاهلیت مدرن نمی‌خواهد جوامع آگاه شوند/ اغتشاش‌های اخیر جلوه‌ای از فتنه دشمن است

رئیس جمهور گفت: امروز در دنیا جاهلیت مدرن با استفاده از امپراطوری رسانه و فناوری نمی‌خواهد جوامع بشری آگاه شود اما یکی از راه‌های آگاهی جوامع کتاب و کتاب خوانی است.

 رئیسی: جاهلیت مدرن نمی‌خواهد جوامع آگاه شوند/ اغتشاش‌های اخیر جلوه‌ای از فتنه دشمن است

سیدابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در آیین پاسداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تالار وحدت، یکی از کارهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید انجام دهد را دسترسی آسان به کتاب عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم میزان ارتباط یک جامعه با فرهنگ را بسنجیم، یکی از شاخص های مهم، کتاب و کتابخوانی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هدایت انسان با کتاب آغاز شد، گفت که اگر بخواهیم امامان بزرگان و پیشوایان‌مان را بشناسیم، یکی از راه‌های مهم کتاب ها و نوشته ها و آثار ماندگار ایشان است. نسل فعلی که علامه طباطبایی را درک نکرده، می توانیم با آن‌ها آدرس بدهیم که بروند المیزان یا کتب دیگر ایشان را ببیند. کتاب معرف شخصیت مولف است. یکی از راه‌های مهم شناخت احوال پیشینیان، به وسیله کتاب است.

 رئیسی با بیان اینکه علم و دانش به وسیله کتاب در اثرها و نسل‌ها منتقل می شود، اظهار کرد: باید خیلی کتاب را گرامی داشت. چندی پیش از دفتر حفظ و نشر آثار امام ۵۰ جلد کتاب برای من فرستادند؛ آثار امام نشان دهنده شخصیت ایشان است و فقیه بودن، عارف بودن و حکیم بودن امام از کتب مختلف ایشان قابل فهم است.

 ابزار دیجیتال جای کتاب کاغذی را نخواهد گرفت

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما از اینکه کتابخانه ها به صورت ماشینی و به روز نگهداری شود، استقبال می‌کنیم اما موافق نیستیم جای کتاب را بگیرد. ابزار الکترونیک نمی‌تواند جای کتاب را بگیرند، این ابزار برای جمع آوری اطلاعات و به هنگام کردن و سهولت کار هستند اما تاکنون نتوانسته و نمی تواند تا کتاب را بگیرد و آن را به حاشیه ببرد .

 رئیسی تصریح کرد که کتاب و کتاب خوانی نشاط و امید به جامعه می دهد و باید برای دسترسی آسان به کتاب شرایط را فراهم کنیم زیرا کتاب و کتاب خوانی تعادل را به جامعه می‌بخشد.

رئیس‌جمهور نبود کتاب در سبد خرید خانوارها را به خاطر قیمت آن مساله مهمی عنوان کرد و گفت از کارهای مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد دسترسی آسان به کتاب از طریق کتابخانه‌های عمومی و دیجیتال است. کتابخوانی برای جامعه ما ضروری است و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی و روزانه انجام شود.

اغتشاش‌های اخیر از جلوه‌های فتنه دشمن 

رئیس‌جمهور در این آئین اغتشاش‌ها و آشوب‌های اخیر را از جلوه‌های فتنه دشمن برشمرد و گفت: ببینیم دشمن با آنهایی که فکر می‌کردند می‌خواهد نجاتشان دهد چگونه رفتار کرد. اینها به نام آزادی و توجه به حقوق انسان‌ها بسیاری از جوامع را به‌هم ریختند.

رئیسی گفت: نظام سلطه بهمن ۵۷ از این کشور بیرون رانده شد و این جامعه اجازه نخواهد داد دوباره نظام سلطه بر سرنوشتش مسلط شود

بازنگری در عملکرد؛ توصیه به کتابداران و اصحاب کتاب

رئیس‌جمهور به اهالی کتاب توصیه کرد در آنچه انجام شده و آنچه که باید از این بعد انجام گیرد بازنگری کنند.

وی افزود: قشر فرهیخته کتابدار که بیشتر از بانوان کشور هستند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس جمهور از معیارهای مهم میزان رشد فرهنگی یک کشور را توجه به کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت که نشاط اجتماعی، امید به زندگی و شادمانی مردم در توجه به کتاب و کتابخوانی است.

کتابخانه روستاها نباید به حال خود رها شوند

 رئیسی این را هم گفت: کتابخانه روستاها نباید به حال خود رها شوند. مسئولان و کتابداران باید تلاش کنند تا این کتابخانه‌ها ارتقا یابند.

رئیس‌جمهور می گوید: برخی فکر می‌کنند کتابداری تنها دانستن نام کتاب‌ها و طبقه‌بندی آن‌هاست. اینطور نیست بلکه کتابداری دانشی بسیار مهم است. جایی که کتابداری به عنوان یک علم، توانسته کتابخانه را مدیریت کند، کتاب‌ها برای عصرها و نسل ها باقی مانده‌است

قسم به قلمی که گشایشی در زندگی انسان معاصر ایجاد می‌کند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری گفت که مسطور (نوشته) باید موجب هدایت انسان و ارتقای نسل‌ها باشد و باری‌تعالی به نوشته‌ای سوگند خورد که موجب آگاهی و روشنی دل انسان‌ها می‌شود.

رئیس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان و اصحاب کتاب‌خوانی و کتابداران، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان حوزه کتاب تشکر کرد و به آنان خسته نباشید گفت.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها