سخنان غیردیپلماتیک وزیر خارجه انگلیس علیه ایران در موضوع پهپادها

وزیر امور خارجه انگلیس که به دهلی‌نو سفر کرده است، ضمن تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است در اظهاراتی توهین‌آمیز و خلاف اصول دیپلماتیک گفت باید از ورود این فناوری‌ها به دست کسانی که او «تروریست‌» نامید جلوگیری شود.

سخنان غیردیپلماتیک وزیر خارجه انگلیس علیه ایران در موضوع پهپادها

«جیمز کلورولی» روز شنبه با ایراد سخنانی در جلسه ویژه کمیته مقابله با تروریسم سازمان ملل در دهلی‌نو که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، ادعا کرد: در حال حاضر از پهپادها برای هدف قرار دادن زیرساخت های مهم ملی و اهداف غیرنظامی در تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین استفاده می شود [...] به همین دلیل است که ما سه فرمانده نظامی و یک شرکت ایرانی را که در تامین پهپادها فعال هستند تحریم کرده‌ایم.

وی با بیان این اظهارات توهین آمیز «باید تلاش بیشتری را برای جلوگیری از ورود این فناوری‌ها به دست تروریست‌ها انجام دهیم» افزود: در سال ۲۰۱۹، دولت انگلیس استراتژی هواپیمای ضد بدون سرنشین را راه‌اندازی کرد و ما در حال تأمین مالی فناوری‌های جدید ضد پهپاد هستیم. کلورولی ادامه داد:‌ ما از طریق مجمع جهانی مبارزه با تروریسم تلاش می‌کنیم تا همه اقدامات را برای جلوگیری از سوء استفاده تروریست ها از هواپیماهای بدون سرنشین انجام می دهیم.

این درحالیست که اولا انگلیس با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ، نسبت به محکومیت این رویداد دلخراش بیانیه‌ای صادر نکرده و رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به جای استفاده از فرصت نشست دهلی‌نو برای جبران این تاخیر، به تکرار اتهامات بی‌اساس و اظهارات توهین آمیز اهتمام ورزیده است.

در ثانی جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، تصریح کرد: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود تاکید کرد: مراقب باشد که تحت تاثیر برخی سیاستمداران تندروی اروپا قرار نگیرد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    1

    جناب وزیر انگلیس
    چرا تهمت میزنی ما پهپاد نداریم

  • کارمند مستاجر
    9

    تا دیروز میگفتید فوتوشاپه
    حالا اعتراف کردید که داریم خوبشم داریم
    اینه اقتدار
    درود بر سپاه مقتدر جان برکف

  • ناشناس
    0

    دروغ که نمی گوید ،شما ثابت کنید که اینطور نیست ،.ودست آنها را رو کنید

  • ناشناس
    1

    یادمان نمی رود چطور از عملکرد پهبادها در اکراین ذوق زده شده بودید و رسانه ها تبلیغات راه انداخته بودند

  • عاشق رهبر
    19

    مرگ بر انگیس و اسرائیل و آمریکای جهانخار

    نظرات شما -
    • فریبا
      7

      تمام هنر امثال شما مرگ فرستادن بر ملتی است که هر روز شاد تر و پیروز تر و موفق ترند و شما هر روز بدبخت تر ، گناهکار تر ،اختلاصگرتر،متجاوزگر و مریض تر از قبل ، جای شما قطعا در اعماق آتش جهنم است چه این دنیا چه آن دنیا

  • پس
    4

    پس این همه تکه های منهدم شده در اوکراین چه میگویند ؟؟!!آیا دم خروس نیستند ؟؟!!

    نظرات شما -
    • سیده صغری اسکندر پور اهل روستای فراشبند
      24

      ما پیروان ولایت ذره ای در مقابل دشمنان ابله داخلی و خارجی کوتاه نمی آییم.
      جانم فدای رهبر

    • امیر ب سید صغری اسکندر پور اهل روستای فراشبند
      0

      سید صغری دشمن اصلی خودتی مزدور

  • م
    11

    دزدهاي دريايي وحشي هاي جنگل نشين بي فرهنگ تروريست هاي كت و شلوار پوش اين پهباد ها بدست توانمند ايرانيان مسلمان اختراع و ساخته شده تا بر سر شما حراميان دزد بريزد براي نمايش نيست

  • ناشناس
    0

    هر چه می کشیم ازدست این جانیان هست که بادتحریم های ظالمانه ملت ها را تحت فشار قرار میدن لعنت بر اینها که زندگی را از ملت ها گرفته اند

  • ناشناس
    0

    اگه مخالف جنگ هستید، چرا حمله روسیه و اشغال خاک اوکراین را محکوم نمی کنید؟؟؟؟ شما وقتی که پهپاد به روسیه می فروشید، روسیه هم هرجا که دلش بخواهد از انها استفاده می کند، چه جنگ اوکراین و چه کشتن مسلمانان چچن و .... این حرفای کودکانه را کسی باور نمی کند.

  • ج
    0

    کاش جو گیر نمیشدم وبرای اینکه به دنیا بگوییم به جایی رسیدیم که روسیه از پهپاد های ما استفاده میکنه دیگه فکر ابنجاشو نمیکردم که روسیه داره ازما سواستفاده میکنه ومیخواد پای ما را به جنگ با اکران بکشاند کاش سردمداران کشور یه زره با درایت عمل میکرد ند تا اینجوری در دام پوتین نمی افتادند و کشور را بیشتر از این گرفتار نمیکرد ند چون به اندازه کافی مشکل داریم

  • 0

    اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و کانادا و اسرائیل وعربستان ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.

  • ناشناس
    0

    روسیه اگرهم ازپهپادهای ایران استفاده کرده خوب کاری کرده وفضولیش نه به آمریکاونه به انگلیس ونه به منافقین وخائنین وطن فروش داخلی داردآنها پیشرفته ترین سلاحها رابرای کشتن مردم بیگناه یمن به عربستان جنایتکارمیدهندوروزانه هزاران کودک وزن ومرد یمن رابخاک وخون میکشانندوشما خم به ابرونمی آوریدننگ به تزویرودورویی شماانسانهای خبیث وپست فطرت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها