بیانیه «داعش»، جعلی است یا بلوف تهاجم زده؟ / احتمال «گرک تنها» چقدر جدی است؟

تا زمانی که دلیلی برای رد ادعای داعش در به عهده گرفتن مسئولیت این عملیات وجود ندارد، می‌توان بیانیه را دلیلی بر انتساب این عملیات به داعش ارزیابی کرد.

بیانیه «داعش»، جعلی است یا بلوف تهاجم زده؟ / احتمال «گرک تنها» چقدر جدی است؟

اما معنی این بیانیه آن نیست که الزاما یک نفر در یک اتاق فرماندهی یک نفر دیگر را تجهیز کرده و به او دستور داده است که برود و در شاهچراغ مردم را به گلوله ببندد. یکی دیگر از سناریوهای ممکن این است که یک گرگ تنها تصمیم گرفته عملیات خود را به داعش تقدیم کند. در این مورد هم گمانه‌زنی و بررسی و تحقیق به عهده مقام‌های امنیتی است. 

رسانه‌ها در موقعیتی نیستند که مستقلا بتوانند مسئولیت یک عملیات تروریستی را متوجه کسی بکنند. ما در این مورد، بیشتر و پیشتر از همه چیز به آنچه توسط منابع رسمی منتشر می‌شود متکی هستیم. با این وجود همیشه ادعاهایی وجود دارد که با اندکی جست‌وجو می‌شود در مورد صحت آن‌ها به نتیجه رسید.

از غروب روز پنجشنبه، زمانی که برای اولین بار اعلام شد که داعش- دولت اسلامی عراق و شام- مسئولیت عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ در شیراز را به عهده گرفته است، عده زیادی با شبه‌های مختلف مشغول انکار ادعای داعش در مورد دست داشتن در این عملیات شدند.

در همان ساعت‌های اولیه انتشار این خبر که حمله به شاهچراغ توسط داعش انجام شده است، یکی از مهم‌ترین ادعاها در رد آن بر مبنای این استدلال بود که «داعش با اسلحه به جایی حمله نمی‌کند»، مدعیان گفتند که در تمام حملات داعش «جلیقه انتحاری» وجود داشته و بر این مبنا، حمله شاهچراغ توسط داعش رخ نداده است. این ادعا نادقیق است. مثال‌های نقض فراوانی وجود دارد که ثابت می‌کند داعش از یک الگوی ثابت در حملات تروریستی خود استفاده نمی‌کند؛ حمله با خودرو به مردم، حمله با چاقو و حمله با اسلحه از جمله روش‌های دیگر این گروهک تروریستی است. برای نمونه در حملات تهران در سال ۹۶ به مجلس و مرقد امام خمینی و همچنین حملات متعدد در دشت برچی افغانستان که مسئولیت آن توسط امارت خراسان _شاخه دولت اسلامی در شرق ایران_ به عهده گرفته شده، با اسلحه و جلیقه انتحاری رخ داده است. بنابراین با این ادعا که «داعش معمولا چنین نمی‌کند» نمی‌توان انتساب یک حمله به داعش را رد کرد.

همه اما و اگرهای بیانیه جنجال‌برانگیز / «داعش»، پشت پرده حمله به شاهچراغ نبوده یا بلوف تهاجم زده؟ / احتمال «گرک تنها» جدی است؟

بعد از انتشار بیانیه داعش در شبکه خبری «اعماق» که متعلق به این گروهک است، عده‌ای در ابتدا با انتشار تصاویری که نشان می‌داد بیانیه داعش در روز ۳۰ ربیع الاول صادر شده استدلال کردند که ربیع الاول در کشورهای عربی ۲۹ روزه است و بر این اساس بیانیه جعلی است. این ادعا نیز دقیق نیست؛ چون تقویم‌های قمری مانند تقویم شمسی و میلادی یک دست نیستند و بر سر تعداد روزهای ماه بر مبنای این که از چه تقویمی استفاده می‌شود اختلاف وجود دارد. علاوه بر این بیانیه رسمی داعش با تاریخ میلادی درست منتشر شده است که پست‌های تلگرامی قبلی در این مورد را زیر سایه خود می‌برد و نشان می‌دهد که این گروه مایل بوده مسئولیت حمله به شاهچراغ را بپذیرد.

بسیاری بعد از انتشار بیانیه پرسیدند «بیانیه کجا منتشر شده است؟» و اغلب ارجاع آن‌ها به این شائبه بود که «چون ما نمی‌توانیم بیانیه را پیدا کنیم، پس تصویری که منتشر شده جعلی است»! این ادعا هم نادقیق است. سایت خبری اعماق، سی‌ان‌ان و رویترز و ایسنا نیست که بتوان آن را به راحتی روی وب پیدا کرد. ارائه‌دهندگان سرویس‌های پشتیبانی سایت به طور مرتب آدرس‌های مربوط به گروه‌هایی حتی با شائبه فعالیت‌های تروریستی را از روی سرورهای خود پاک می‌کنند، بنابراین طبیعی است که کاربران معمولی قادر به پیدا کردن متن بیانیه‌های اعماق در وب نیستند. داعش برای ارتباط از شبکه پیچیده‌ای از کانال‌ها استفاده می‌کند که کاربران عادی نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. اگر جایی وارد کانالی شدید که فکر کردید کانال ارتباطی داعش است، یا کسی به شما گفت که وارد چنین کانالی شده یقین حاصل کنید که یا اشتباه کرده‌اید و یا در تور افتاده‌اید.

همه اما و اگرهای بیانیه جنجال‌برانگیز / «داعش»، پشت پرده حمله به شاهچراغ نبوده یا بلوف تهاجم زده؟ / احتمال «گرک تنها» جدی است؟

پس چطور می‌توان با اطمینان گفت که بیانیه‌ای که روی وب پیدا نمی‌شود توسط داعش منتشر شده؟ داعش برای ارتباط از روابط با آدم‌های واقعی در فضای واقعی استفاده می‌کند. علاوه بر این سایت‌های معتبری هستند که مطالب شبکه خبری اعماق را به صورت آینه‌ای منتشر می‌کنند. اگر مطلبی از طریق افرادی که به طور مشخص دسترسی‌های واقعی دارند و همین طور سایت‌های آینه‌ای منتشر شده باشد، می‌توان با اطمینان گفت که مطلب واقعا معتلق به اعماق است.

یکی دیگر از ادعاهایی که مطرح شده در مورد زبان بیانیه داعش است. در تیتر بیانیه اعماق از عبارت «دولت اسلامی» استفاده شده که باعث شده برخی این شبهه را مطرح کنند که بیانیه می‌گوید «حمله به شاهچراغ توسط خود ایران انجام شده»! این ترجمه دقیق نیست. داعش برای نامیدن خود از عبارت «دولت اسلامی» استفاده می‌کند. در تیتر بیانیه داعش نوشته شده «بهجوم للدولت اسلامی» که به معنی «هجوم برای/ توسط دولت اسلامی» است.

ادعای دیگری که در مورد متن بیانیه مطرح شده این است که بیانیه اظهارات مقامات امنیتی ایران را که در نورنیوز اعلام کرده بودند حمله توسط داعش انجام شده تکرار کرده است. این ادعا هم نادقیق است. در متن بیانیه نوشته شده «قالت مصادر امنیه لوکاله اعماق» به فارسی یعنی «منابع امنیتی به خبرگزاری اعماق گفتند». عبارتی که در متن آمده نکره یا ناشناس است و اگر اشاره آن به خبر نورنیوز و ادعای مقامات ایرانی در مورد انتساب این حمله به داعش بود باید نوشته می‌شد «قالت مصادر امنیه ایرانیین لوکاله اعماق» و به جای عبارت نکره از عبارت معرفه یعنی شناسا استفاده می‌شد که این هم استفاده نشده است. علاوه بر این اگر بیانیه منتشر شده در اعماق به نقل از کسی یا جای دیگری بود، تیتر آن نقلی نوشته می‌شد در حالی که تیتر این مطلب خبری نوشته شده است.

عده‌ای در ساعت‌های گذشته بر مبنای اطلاعاتی که از بازجویی‌های سعید امامی عامل قتل‌های زنجیره‌ای منتشر شده است می‌گویند «همان طور که سعید امامی گفت که عملیات تروریستی سال ۷۳ در حرم مطهر امام رضا (ع) کار وزارت اطلاعات بوده است، پس عملیات شاهچراغ هم کار جمهوری اسلامی است». آنچه در بازجویی‌های سعید امامی در مورد عملیات بمب‌گذاری در حرم مطرح شده دقیق نیست و غیرقابل اثبات است. شواهد بسیار بیشتری وجود دارد که ثابت می‌کند عملیات بمب گذاری در حرم رضوی توسط القاعده انجام شده است.

سال ۸۷ در بمب‌گذاری دیگری در شیراز، مقامات رسمی برای ساعت‌ها و روزهای پی‌درپی همه آنچه در حسینیه شهدای شیراز رخ داده بود را تکذیب کردند. تقریبا تا زمانی که جمشید شارمهد، رییس گروه تندر که ساعاتی بعد از بمب‌گذاری در حسینیه شهدا مسئولیت این عملیات را پذیرفته بود بازداشت نشد، کسی چندان در مورد حقیقت تروریستی بودن آنچه در سال ۸۷ در شیراز رخ داد حرفی نمی‌زد. به عملیات انتشار رسمی ضد اطلاعات از طریق منابع رسمی در مورد یک حادثه تروریستی عملیات «پرچم جعلی» می‌گویند. در مورد حادثه اخیر شیراز هم عده‌ای گفتند که از کجا معلوم ادعا در مورد دست داشتن داعش در این حمله یک عملیات پرچم دروغین دیگر نباشد؟ به نظر نمی‌آید این موضوع را بتوان تایید کرد. هر چند سابقه طولانی از انتشار ضد اطلاعات در مورد حملات تروریستی وجود دارد، اما عملیات پرچم دروغین نیاز به هماهنگی‌های بسیار بیشتری دارد و در فضای سلطه شبکه‌های اجتماعی اجرای آن به شیوه‌ای که در سال ۸۷ ممکن بود، ممکن نیست.

اما از کجا معلوم که داعش بلوف نزده باشد و حمله‌ای که مستقیما به او ربطی ندارد را برای بزرگنمایی قدرت خودش به نام خود نزده باشد؟ کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند اقلا می‌پذیرند که بیانیه داعش درست است اما همزمان می‌گویند دلیلی وجود ندارد که داعش عملیاتی که واقعا به او ربطی نداشته را به نام خودش تمام نکند. البته این حرف قابل رد کردن نیست، اما این سوال هم وجود دارد که اگر داعش به چنین کاری علاقه‌مند باشد چرا حملات دیگر را به نام خود نزده و تنها در این مورد بیانیه صادر کرده است؟

گروه دیگری می‌گوید آیا نمی‌توان در نظر گرفت که عملیات شیراز توسط «جیش العدل» و به تلافی حادثه زاهدان رخ داده باشد؟ ما در جایگاه تایید یا تکذیب این گزاره نیستیم اما می‌دانیم که سابقه جیش العدل نشان می‌دهد که مسئولیت عملیاتی که انجام می‌دهد را می‌پذیرد. در این مورد با گذشت بیش از بیست و چهار ساعت از وقوع حمله، این که جیش العدل هنوز بیانیه‌ای صادر نکرده نشان می‌دهد که احتمالا نمی‌توان مسئولیت این حمله را به دوش آن‌ها انداخت.

تا زمانی که دلیلی برای رد ادعای داعش در به عهده گرفتن مسئولیت این عملیات وجود ندارد، می‌توان بیانیه را دلیلی بر انتساب این عملیات به داعش ارزیابی کرد. اما معنی این بیانیه آن نیست که الزاما یک نفر در یک اتاق فرماندهی یک نفر دیگر را تجهیز کرده و به او دستور داده است که برود و در شاهچراغ مردم را به گلوله ببندد. یکی دیگر از سناریوهای ممکن این است که یک گرگ تنها تصمیم گرفته عملیات خود را به داعش تقدیم کند. در این مورد هم گمانه‌زنی و بررسی و تحقیق به عهده مقام‌های امنیتی است.

همه اما و اگرهای بیانیه جنجال‌برانگیز / «داعش»، پشت پرده حمله به شاهچراغ نبوده یا بلوف تهاجم زده؟ / احتمال «گرک تنها» جدی است؟

از میان کسانی که انتساب عملیات شاهچراغ به داعش را زیر سوال می‌برند، عده‌ای به انتشار یک پوستر عزاداری در ساعتی پیش از شروع عملیات تروریستی شاهچراغ اشاره می‌کنند. عده‌ای می‌گوید اگر رسانه‌های جمهوری اسلامی دروغ نمی‌گویند چرا اول گفتند حمله‌کننده‌ها سه نفر بودند، بعد گفتند دو نفر بودند و در نهایت گفتند فقط یک نفر در حمله دخیل بوده است. ادعا در مورد انتشار پوستر قبل از شروع عملیات قابل اعتنا نیست، زیرا تصاویری که به عنوان ساعت منتشر شدن پوستر پخش شده به راحتی می‌تواند ساختگی یا دستکاری شده باشد. همین طور در مورد این که چرا تعداد حمله‌کنندگان در گزارش‌های اولیه با گزارش نهایی متفاوت بوده است هم می‌توان به اشتباهات متعدد در اتاق‌های خبر پر از آدم‌های غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه اشاره کرد. اشتباه در گزارش خبر، چیز عجیب و تازه‌ای نیست و به اندازه به‌کارگیری نیروهای غیرمتخصص در مواقع بحرانی، سابقه دارد. بر مبنای این ادعاها نمی‌توان انتساب حمله شیراز به داعش را زیر سوال برد.

می‌توان دست روی گوش و چشم گذاشت و گفت تصمیم گرفته‌ام گوش نکنم، نبینم و نپذیرم. اما اگر قرار است بر مبنای شواهد قضاوت کنیم، فعلا دلیلی برای رد بیانیه‌ داعش در به عهده گفتن مسئولیت حمله شاهچراغ وجود ندارد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 69
  • علی
    9

    با این کار می خواهند کشتار مردم را توجیه کنند

    نظرات شما -
    • محمد
      5

      چرا هیچ آخوندی موقع حمله اونجا نبوده؟!

    • ناشناس
      4

      نکته بعدی: من خودم بچه شیرازم تا حالا توی عمرم شاهچراغ را به این خلوتی که موقع حمله یارو بود ندیدم ؟!!! اصلا وقتی فیلم ها رو دیدم شاخ در آوردم موقع نماز مغرب و عشا شاهچراغ اینقدر خلوت بخدا موقع نماز صبح هم شاهچراغ شلوغ تر از این فیلم میشه

    • 0

      یه ابلهی گفته بود مقصر این خونهای ریخته شده خانم مهسا امینیست!!!
      یعنی قاتل خانم امینی مقثر نیستا
      مقصر مقتوله!!!!!
      در همین حد تفکر این قشر مغز فندقی داعش صفته

    • هادی
      9

      عزیز دلم وقت نماز بوده وتقریبا تمام جمعیت داخل شبستان بودن که خادمین زحمت کشیدن سریع دره شبستانو بستن وتروریست مجبور شده از در حرم اصلی وارد بشه توی فیلم هم موجوده!!!
      قبل از پخش تراوشات مغزی فیلمو با دقت ببین

    • علی جان
      3

      این حرکت (ترور) منو یاد فیلم امام علی میندازه که عمروبن عاص برای جلوگیری از شکست و گول زدن مردم قران نیزه کرد و زمان خرید حالا این اتفاق در ایران افتاده برای چندمین بار برای زمان خریدن و جلوگیری از وقوع انقلابی دیگر

  • ناشناس
    8

    از امروز سیل و زلزله هم بیاد تقصیر ساندیس خورا و رییساشونه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      شک نکن در تمام اتفاقات اخیر دست دارند .

  • رضا
    7

    وقتی مشخص شد که طرف افغانیه یا طالبانی باید باشه یا داعش و البته فرقی ندارند هر دو تاشون چون ریشه نحسشون به ابن تیمیه ملعون میرسه و از طرفی داعش وحشی تره

  • ناشناس
    2

    کسی که از این حملات سود میبره مظنون اصلی هستش

  • ناشناس
    9

    مهمترین دلیل در رد حمله توسط داعش عجیب بودن روز حادثه است و دروغگویی چهل و چهار ساله ی نظام ج ا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      23

      خوب این بود مهم ترین دلیلت....
      پس دیگه لطفا سکوت کن

    • ناشناس
      1

      ساندیس خور دلیل بهتر از این دیگه اینقدر مال حرام خوردی کور و کر شدی

  • 🐜
    7

    کارخودی هاست کاملاواضع هست

    نظرات شما -
    • 26

      ما هم میگیم این مهسا امینی هم احتمالا خودزنی کرده بود که یک داستانی درست کنه

  • ناشناس
    4

    اینکه هیچ نیروی انتظامی و امنیتی در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) وجود نداشته باشد تا مانع ورود فرد مهاجم به حیاط حرم شود و با فرد مهاجم به مقابله بپردازد انتساب این عمل تروریستی به داعش کمی شک برانگیز است!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      27

      ای کیو فیلمو نگاه کن متوجه میشی.تو حالت عادی مامورای نیرو انتظامی بیکار نیستن وایسن تو حرم زاغ سیاه ملت چوب بزنن.اگه فیلم جدید رو از برترین ها نگاه کنی میبینی اتفاقا خیلی سریع وارد عمل شدن.بعدشم اصلا کسی احتمال همچین اتفاقی رو نمیداد که مثلا مامورا بخان اماده باش، باشن.بنظرم سرعت عملشون خوب بود ولی طرف جنون داشت ، خیلی ناشی بود.مث بازی های کامپیوتری ،فقط میخاس بکشه.

    • ناشناس
      1

      به ناشناس ۱۴:۰۱: آی کیو! تو باید فیلم را نگاه کنی که ندیده ای! ما چندین بار فیلم را دیده ایم. فرد مهاجم با خیال راحت و بدون هیچگونه مزاحمت یا مقاومتی وارد حیاط و صحن مطهر شد و تک به تک دنبال زائربن می گشت که آنها را هدف قرار دهد و حتی به دنبال زائربنی که پشت کولر ایستاده واقع در صحن مخفی شده بودند رفت و آنها را تک به تک مورد هدف قرار داد! فرد مهاجم کارش تمام شده بود و داشت می رفت که تازه مأموران یگان ویژه سر رسیدند! اگر مأمور انتظامی یا امنیتی در حرم مطهر وجود داشت که نبایستی ۱۵ نفر شهید و دهها نفر زخمی شوند!

  • ناشناس
    5

    مسئله اصلی این است که وقتی رابطه بین حکومت و مردم دارای فاصله بسیار زیاد می شود دیگر حرف حکومت را مردم نمی پذیرند حتی اگر راست باشد. به این اضافه کنید سابقه دروغ گویی در مسئله زدن هواپیمای اوکراین

    نظرات شما -
    • وحدت
      1

      بی شعوری برخی، فعالیت البانی نشین های وطن فروش، امپراتوری رسانه ای غرب وحشی رو هم اضافه کن

  • ناشناس
    4

    حکومت فریاد می زند گرگ آمده . شنونده باید عاقل باشد

    نظرات شما -
    • جلال
      3

      پس قبول داری هنوزگرگ نیامده گرگ راروزی می بینید که داعش به راحتی درخیابانهاشهر عده ای رابگیرد وسرببرد عجله نکن گرگ راهم میبینی وقتی امنییت نباشد هراتفاقی خواهدافتاد گرگ خواهدآمد فقط امیدوارم درسوراخ موش نروید

  • رابی
    4

    داعش قبلا هم سابقه داشته است که به دروغ عملیات های تروریستی و خرابکاری سایرین را برای جلب توجه گردن بگیرد.مثلا پنج سال پیش به یک کلوپ در فلیپین حمله شد و تعدای کشته شدند.داعش مسئولیت حمله را گردن گرفت.ولی بعدا پلیس فیلیپین اعلام کرد که این حمله به قصد سرقت بوده است و اصلا به داعش ربطی ندارد.

    نظرات شما -
    • امیرحسین
      26

      پس چرا بقیه کشته ها مثل بریدن گلو پلیس گردن نگرفت؟

  • ناشناس
    8

    باید دید از این قتل وعام کی سود میکنه
    مردم؟ داعش؟ اروپا وآمریکا اسراییل؟؟
    جواب : فقط حکومت ایران جهت توجیه سرکوب مردم

    نظرات شما -
    • امیرحسین
      37

      والا الان شود اغتشاشگرا می برن توجه نیرو های امنیتی روی اماکن مقدس می رود و خیابان ها خالی می شود

    • به امیرحسین
      0

      تو خیلی باهوشی
      مواظب خودت باش

    • به امیرحسین
      1

      بچه جون چند سالته؟؟
      قبل نوشتن پیام با بزرگترت هم یه مشورتی بکن

  • ناشناس
    5

    کدوم داعش

  • ناشناس
    5

    معلوم است بیانیه داعش جعلی بوده .حادثه فقط برای سرکوب مردم بی دفاع است

    نظرات شما -
    • مردم
      2

      اشوبگر و وحشی داعشی، البانی نشین وطن فروش، کسی که به اموال عمومی و خصوصی حمله می کنه مردم نیست

    • اتحاد
      6

      الان وقت اتحاد مردمه برای حفظ ایران. با هر فکر ی و مذهبی و گرایشی نباید بذاریم دشمن امنیت ایران را از بین ببرد

    • 5

      با این حساب، اینستاگرام هم مال سپاهه که صفحات مربوط به شاهچراغ رو مسدود می کنه. واجب نیست هر اراجیفی که رسانه های سعودی و انگلیسی مطرح می کنن باور کنیم خدا به انسان عقل داده

  • ناشناس
    4

    اینقدر به مردم دروغ گفتید که هیچ کس حرف این حکومت رو باور نمیکنه

  • خودتونید!
    5

    هر انسان عاقلی و نکته سنجی ، فیلمی که از این شخص تروریست منتشر شد رو ببینه کاملا مشخصه صحنه برای انجام جنایت خالی شده و اون در کمال آرامش بدون هیچ‌استرس و عجله ای مردم بینوا رو دنبال می کنه و می کُشه !
    از طرز راه رفتن ضارب و بلد نبودن کار با اسلحه ! مشخصه عقل کاملی هم نداره و چه بسا عقب مانده ست!
    با اون کتونی های نوی سفید !
    یعنی در این مدت یک لباس شخصی یا مأمور مخفی و حراست این رو ندید ، چون مشخصه زمان زیادی هم در حرم به دنبال مردم بوده ؟!
    و فیلم در لحظه های آخر منقطع شده و مشخص نیست ضارب کدوم سمت می ره که اون مأمور از پشت بهش حمله می کنه و تیری بهش زده نمی شه حالا چطور می گن از ناحیه ی شکم تیر خورده خدا داند !

    نظرات شما -
    • رابی
      1

      جالب اینجاست که یگان ویژه بعد از یک دقیقه در صحن حرم است و ضارب را دستگیر می کند. اگر قتلی هم صورت گرفته باشد و شما به پليس زنگ بزنید،پليس بعد از نیم ساعت در محل حاضر می شود.چطور یگان ویژه با تجهیزات کامل عرض کمتر از یک دقیقه در صحن حاضر می شود؟؟؟
      چون از قبل برنامه ریزی شده بود. یگان ویژه تا دریافت خبر و حرکت و رسیدن به حرم و وارد شدن به صحن در بهترین حالت حداقل بیست دقیقه زمان لازم دارد.

    • ناشناس
      0

      در یک فیلم که توضیح می دهند می گویند به دلیل انتهاری زخمی شده.اونی که یک تیر را به مردم می زند بازحمت زیاد تفنگ را گرفته چطوری در لحظه ی دستگیری که جلیقه هم نداشته یک تیر به خودش می زند؟دروغشان کنتور نمی اندازد.

    • فرهاد
      5

      دقیقا ضارب چطوری اینقدر راحت وارد حرم میشه اونم تنهایی چقدرم خونسرد

    • بهمن
      22

      بالاخره مملکت رابااغتشاش ناامن کردن عواقبی داره که بدتذهم میشود چه داعش چه کومله چه خلق عرب چه فرقه خونخواررجوی ناامنی همینه باید منتظرسربریدن هم باشیم

  • ناشناس
    4

    شک نکنیدکه بلوف هم نه ، دروغ بوده

  • محمد
    0

    انقد ساناریو مسخره بود که همون ساعت اول همه فهمیدن یک سناریوی ساختگی بود
    انقد سوتی توی تاریخ پست و تاریخ پوستر
    ماشالا انقد خنگین نمیتونید یه سناریو ساده هم بسازید
    بیچاره هموطنای بیگناهمون.

  • علی
    0

    انقد این سناریو مسخره س طرفدارای خود ج.ا. هم قبولش ندارن

  • تهمت
    0

    مگرنگفتین داعش از بین رفته ! این یارو چرا تنهایی بدون پرچم داعش وارد صحن شده چرا اسلحه ش قراضه !

  • ناشناس
    0

    پر واضح است که خبر مبنی بر داعش جعلی است

  • عشاق بی بی سی و مسیح شما ها مصداق کافر همه را به کیش خود پندارد هستین
    1

    کسانی که دعوت به تحریم بیشتر میکنن از هر کشته ای یا کشته شده ای به نفع خودشان استفاده میکنم....شنونده کاش عاقل باشه

  • مهدی
    1

    ایا برایتان عجیب نیست این فیلم با این حجم صحنه های رعب اور چرا به این وضوح و در این حجم دلره داخل شبکه ها منتشر میشه
    فکر نمیکنید هدفی پشت انتشار بی پرده این فیلم ؟!!!
    وقتش نرسیده بترسید خوب بترسید دیگه
    یا باید زیر خط فقر باشید و صداتون در نیاد یا اگه خواسته بیشتری دارید باید امنیت نداشته باشید همین

  • ناشناس
    0

    مگه حکومت مدعی نیست که داعش را شکست داده است؟؟؟اگه واقعا این جنایت کار داعش باشه،بهترین خدمت به حکومت اسلامی فقها کرده است،یعنی هدف هر دو گروه واحد و مشترک است،و بهترین فرصت برای سرکوب جنبش مردم ایران است،پس اتحاد و پیوند این دو فرقه بی دلیل نیست و هر دو یک هدف را دنبال می کنند ،آن هم ضد حقوق بشر،ضد زن و ضد آزادی و کرامت انسان ها هستند

  • ناشناس
    2

    با این توضیحات به یاد حادثه ی هواپیمای اوکراینی افتادم.

  • بابک
    2

    کشتن مردم ، کار هر خری که بوده ، محکوم است...
    جان آدم ها بازیچه دست نیست...
    حداقل ، بعد از فوت خانم امینی ، یک نفر از مسئولین در برابر مردم عذر خواهی کند ...وقتی یک طرحی مثل گشت ارشاد را اجرا می کنید...با هر دلیل یا توجیه...باید عواقب ونتایج و مسئولیت ریسک های آن را هم قبل از اجرا برعهده گرفت....وظیفه و انسانیت حکم می کند در ب ابر مردم بخاطر این وقایع که دلایل اجتماعی زیادی دارد ، مسئولین عذر خواهی کنند و اقدام اصلاحی که می خواهند اجرایی کنند را اعلام کنند
    در حال حاضر سیستان و بلوچستان و کردستان ،و خیلی از شهرهای کشور ، ظرفیت و تحمل مردم به حد اشباع رسیده..
    نگذارید وقایع سال ۵۶ و ۵۷ دوباره تکرار بشود ..

  • ناشناس
    2

    انقدررر دروغ گفتین که به سفید بودن ماستم شک داریم😏

  • ناشناس
    3

    سخنی با بسبجی ها و سپاهی ها بخدا اگر وضع مملکت و اقتصاد خوب باشد به راحتی صاحب همه‌چیز می شوید و احتیاج نیست متوسل بشوید به اینها .به خدا متوسل بشوید

  • عجب
    2

    کسانیکه در حرم بودند اعتراض خود را از قومالظالمین به درگاه خدا برده بودند وشهادتشان مانند شهادت معترضین خیابان ها است.

  • عجیب
    5

    اگر کار داعش بود میگذاشت زمان نمازجمعه یا به یه نهاد دولتی حمله میکرد تا لااقل چهار نفر کله گنده اونجا باشند .

    نظرات شما -
    • متفاوت
      9

      هنوز متوجه نشدید داعش کاری به کله گنده ها وشخص خاصی ندارد بلکه هدفش تغییر مسیر اندیشه هاست؟کله گنده وشخص خاصی را ترورکردن کار تروریستهای سازمانی قدرت طلب است نه کسانی که پیرو یک ایدئولوژیست خاص هستند.ترورهای داعشی ترورهای ایده درمقابل ایده هست نه ترورهای مرسوم بین حکام وسازمانها.کمی هم تفکر بد نیست.

  • ناشناس
    12

    برای حراست ازکشور با دست خالی دربرابرهریاوه گویی خواهیم ایستادواجازه نمیدهیم که کشوررا به آشوب بکشند .رفتار مردم فعلا کریمانه است وهشدارمیدهیم بکسانیکه ازبیرون ازکشور خط میگیرند.این کشور خون زیادی را برپیکره جامعه تزریق کرده وهرشهیدی که بظاهربین ما نیست اما خونش جریان خون تازه به پیکره جامعه تزریق میکند وپیامی دارد که مارفتیم تا مکتب بماند از دشمنان وفرومایگان نهراسید که اگربا خدا باشید غیرخدا را ملاک سرنوشت خود قرار نمیدهید بنابرین هرسخنی که برخلاف مصالح کشور بیان شود درمسیردشمنان قسم خورده این سرزمین بوده ولذا باید ازگمانه زنی بیمورد پرهیز شود تا کشورحفظ شود همانگونه که حفظ کشور گاها از نماز واجبتر است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اگه راست میگوئید در مقابل کاسبان تحریم چرا رجز نمیخوانید چطور در مقابل دلار 30000 تومان سکوت کرده اید چطور در مقابل چپاول جیب ملت توسط نظام و دولت سکوت کرده اید و با ایجاد جو کاذب میخواهید در مقابل دشمن بایستید دشمن ما نه امریکاست نه اروپا دشمن ما حماقت یا پدر سوختگی های داخلی است که سفره مردم را خالی کرده است

    • 0

      اخه دزدها خودشونن بیان یقه خودشون رو بگیرن مملکت ارث پدرشون بوده

  • جلال عامری
    15

    بازم نعشه شدن و اراجیف بهم میبافنند

    نظرات شما -
    • کمال
      28

      نشعه شدن ولخت شدن وروسری برداشتن وازدواج سفید کارشمافوفوهای اغتشاشگره اگه آقااجازه بده وفتوابدهد یکروزه بساط عشق وحال خیابانیتونو جمع میکنیم فعلا داریم باهاتون مدارا می کنیم البته اگه قبلش گیرداعش نیافتید که توی خیابون سرتونوببره کشوررابه هرج ومرج وناامنی کشوندید وباید عواقبش راهم ببذیرید فعلاروزهای رقاصیتونه

  • ناشناس
    0

    کار‌از‌پیش‌برنامه‌ریزی‌شده‌‌بود‌به‌قول‌رحیمی‌ازغدی...

  • ناشناس
    2

    برای پیداکردن سرنخ باید دوربین هاکه بیش ازحد درآمد منطقه هستند بازبینی شود وخودرو وخانه ای که آن شخص داعشی بیرون آمده پیداشود اصلا درفیلم احساس میشودآن شخص داعشی یک انسان دیوانه بوده وازیک مکانی مستقیم فرارکرده

  • ناشناس
    0

    مگه داعش تمام نشده این همه هزینه ‌و شهید را تا بحال در سوریه و عراق برای چه دادیم. بایستی خیلی هوشیار بود .

  • هادی
    6

    می‌توان دست روی گوش و چشم گذاشت و گفت تصمیم گرفته‌ام گوش نکنم، نبینم و نپذیرم. اما اگر قرار است بر مبنای شواهد قضاوت کنیم، فعلا دلیلی برای رد بیانیه‌ داعش در به عهده گفتن مسئولیت حمله شاهچراغ وجود ندارد.

  • محمدعلی
    0

    مگرسپاه پاسداران جمهوری اسلامی پایان داعش درسوریه وعراق را چندسال پیش جشن نگرفت؟پس داعش ازکجابازهم تولیدشده؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      نادان داعش که سطل زباله را آتش میزند مگر نمی بینی مگر چشم نداری ببینی بانک واموال مردم را آتش میزنند مگر نمی بینی چاقو تو شکم مردم فرو میکنند وای وای مگر داعش شاخ ودم دیگه ایی داره !!!!

    • 0

      من خودم دیدم یگان ویژه بانک آتش میزد و به خودروهای پارک شده کنار خیابان آسیب می رساند شیشه های مغازه ها را خرد میکرد چقدر بی شرم هستید شما یه چیزی بگید که مردم با چشم خودشون ندیده باشن ولی یادش بخیر سال پنجاه و هفت بنز هم آتش میزدید مرگ بر انگلیس مکار

  • تعویض ریل !
    0

    کار هرکی بوده باعث شده اوضاع فعلی تغییر جهت بده ! از وضعیت موجود به سمت شاهچراغ شیراز !!!!!!!!!! .....

  • ناشناس
    0

    سوال: داعش از اینکار چه سودی برده؟

  • مردم
    0

    این حرکت (ترور) منو یاد فیلم امام علی میندازه که عمروبن عاص برای جلوگیری از شکست و گول زدن مردم قران نیزه کرد و زمان خرید حالا این اتفاق در ایران افتاده برای چندمین بار !!! برای زمان خریدن ، برای مظلوم نمایی ، برای توجیح مقابله با معترضان و جلوگیری از وقوع انقلابی دیگر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها