بوریس جانسون دوباره در انگلیس به قدرت بازمی‌گردد؟

نخست‌وزیر پیشین انگلیس احتمال بازگشت مجدد به رقابت برای تصدی سمتی که چند هفته پیش از آن استعفا کرد را رد نکرد، اما او دست‌کم یک رقیب جدی را پیش روی خود می‌بیند.

بوریس جانسون دوباره در انگلیس به قدرت بازمی‌گردد؟

بوریس جانسون، که چندی پیش به دلیل بحران‌های مختلف مجبور به استعفا از سمتش شده بود این روزها، با توجه به کناره‌گیری لیز تراس، به یکی از گزینه‌های اصلی برای بازگشت به خانه شماره 10 داونینگ‌استریت تلقی می‌شود.

لیز تراس که تنها 45 روز پیش به جای بوریس جانسون به سمت نخست‌وزیری رسیده بود روز گذشته با اذعان به اینکه توان حل و فصل بحران‌های فعلی انگلیس را ندارد از سمتش کناره‌گیری کرد تا حزب محافظه‌کار در فاصله کمتر از چند هفته، با معضل دیگری به نام انتخاب نخست‌وزیر روبرو شود.

بوریس جانسون در انتخابات سراسری 2019 به قدرت رسید و ذیل قانون اساسی بریتانیا این حزب می‌تواند بدون برگزاری انتخابات سراسری دیگر نخست‌وزیر را تغییر دهد. لیز تراس یک ماه پیش، توسط اعضای حزب محافظه‌کار به عنوان رئیس این حزب و نخست‌وزیر انتخاب شده بود.

بازگشت بوریس جانسون از حمایت‌هایی در پارلمان برخوردار است. یکی از نزدیکترین افراد وفادار به بوریس جانسون، یعنی جاکوب ریس ماگ، که وزیر بازرگانی او بود کارزاری را در شبکه‌های اجتماعی جهت دعوت از او برای بازگشت به داونینگ‌استریت آغاز کرده است. ده‌ها نماینده پارلمان هم از بازگشت او حمایت کرده‌اند. بن والاس، وزیر دفاع سابق انگلیس هم ضمن منتفی دانستن حضور خودش در این رقابت گفته که از بوریس جانسون حمایت می‌کند.

جانسون بار دیگر گرفتار موج استعفاها می شود؟

طبق قوانین حزب محافظه‌کار یک فرد در صورتی می‌تواند برای رقابت نخست‌وزیری نامزد شود که از حمایت 100 نماینده برخوردار باشد. این موضوع، در نگاه نخست برای فردی که همین چند ماه پیش 148 نفر از اعضای حزب خودش در رأی اعتماد علیهش رأی دادند چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

آن صداهای مخالف، این روزها هم به گوش می‌رسند. راجر گیل، از اعضای حزب محافظه‌کار گفته چنانچه بوریس جانسون بار دیگر نخست‌وزیر شود او از سمتش استعفا خواهد کرد. سیر راجر، از دیگر منتقدان سرسخت جانسون هم به رادیو تایمز گفت: «فکر می‌کنم اگر او برگردد آدم‌هایی مثل خود من هستند که مجبورند تصمیم‌های سختی مانند استعفا بگیرند.»

کریسپین بلانت هم گفته که جانسون فردی نیست که بتواند آبروی حزب محافظه‌کار را احیا کند. بلانت گفت: «فکر نمی‌کنم بخواهیم به نقطه‌ای برگردیم که 6 هفته پیش قرار داشتیم.»

با این حال، بخت در نظرسنجی‌ها، با بوریس جانسون یار بوده. در نظرسنجی‌هایی که در روزهای پایانی دولت لیز تراس گرفته شده، شرکت‌کنندگان از بوریس جانسون به عنوان محبوب‌ترین گزینه برای به دست گرفتن نخست‌وزیری در صورت استعفای تراس یاد کرده‌اند.

رقیب سرسخت جانسون کیست؟

اما بوریس جانسون برای بازگشت به قدرت با یک رقیب سرسخت روبرو است و آن کسی نیست جز ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری خودش که البته، در رقابت چند هفته پیش قافیه را به لیز تراس باخت و نتوانست جانشین جانسون شود.

سوناک در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به بوریس جانسون دارد؛ پایگاه انگلیسی استاندارد امروز جمعه نوشته او در نظرخواهی از نمایندگان حزب محافظه‌کار در خصوص جانسون و سوناک، تعداد کسانی که از وزیر خزانه‌داری سابق حمایت کرده‌اند 10 نفر بیشتر از جانسون است.

مطابق این گزارش، در حال حاضر بیش از 50 نماینده حزب محافظه‌کار حمایت خودشان را از سوناک اعلام کرده‌اند. گاوین ویلیامسون، وزیر سابق آموزش و پرورش انگلیس در توییتر نوشت: «من فکر می‌کنم ریشی سوناک بهترین شخص برای هدایت حزب محافظه‌کار و کشور است.»

با آنکه سوناک و جانسون هنوز هیچ کدام رسماً برای ورود به رقابت اعلام آمادگی نکرده‌اند اما حمایت‌های آغاز کار معمولاً شاخص‌های خوبی برای پیش‌بینی نتایج کار به حساب می‌آیند.

پنی موردانت، دیگر عضو حزب محافظه‌کار سومین شانس برای رسیدن به قدرت به شمار می‌رود. تا کنون 16 نماینده علنا از موردانت برای تصدی نخست‌وزیری حمایت کرده‌اند، اما اکثر رسانه‌های انگلیس می‌گویند سیر تحولات بسیار سریع است و هر لحظه ممکن است با اتفاقات جدیدی مواجه شویم.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها