وزیر خارجه آمریکا درباره ناآرامی های اخیر ایران:

حکومت ایران، آمریکا را سرزنش می کند اما درکی اشتباه از مردم خود دارد و این به ضرر خودش خواهد بود

آنتوین بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اندیشکده «بنیاد هوور» حمایت این کشور از اغتشاشات ایران را تکرار کرد و وعده داد که واشنگتن به ایستادن در کنار آنها ادامه می‌دهد.

حکومت ایران، آمریکا را سرزنش می کند اما درکی اشتباه از مردم خود دارد و این به ضرر خودش خواهد بود

در شرایطی که دولت جو بایدن اعلام کرده که کارزار فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد، وزیر خارجه دولت کنونی این کشور در کنار وزیر خارجه دولت جورج بوش پسر وعده داد که حمایت واشنگتن از اغتشاشات ایران ادامه خواهد یافت.

بنا بر گزارشی که وزارت خارجه آمریکا از حضور روز دوشنبه (دیروز) آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور در نشست اندیشکده «بنیاد هوور» به میزبانی دانشگاه استنفورد  منتشر کرد، بلینکن بار دیگر حمایت واشنگتن از اغتشاشات در ایران را تکرار کرد.

وزیر خارجه آمریکا در برنامه‌‎ای که «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه جورج بوش پسر مجری آن بود، با سوالی درباره اغتشاشات در ایران مواجه شد و در پاسخ به این پرسش، وعده داد که آمریکا به حمایت از اغتشاشات ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه دولت بوش پسر خطاب به وزیر خارجه کنونی آمریکا گفت: «من پیام های زیادی دریافت خواهم کرد که می گویند شما چرا از او (آنتونی بلینکن) درباره ایران نپرسیدید. آیا می خواهید فقط یک کلمه در مورد آن وضعیت بگویید؟ این روزها، لحظاتی خارق العاده‌ است».

بلینکن در جواب به پرسش کاندولیزا رایس، همانند دیگر مقام‌های آمریکایی بار دیگر در امور داخلی ایران دخالت و از اغتشاشات حمایت کرد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «آنچه ما (در ایران) می‌بینیم، واقعا قابل توجه است که با شجاعت باورنکردنی افراد بسیار جوان به ویژه زنان و دخترانی که برای اساسی‌ترین حقوق خود، اساسی‌ترین آزادی‌های خود، در معرض خطرات شخصی فوق‌العاده قرار گرفته‌اند و ما البته مرگ برجسته زنان جوانی را دیدیم که منجر به این وضعیت شد».

این مقام ارشد واشنگتن در ادامه ادعا کرد که وضعیت جاری، نشاندهنده «ناامیدی و خشم بزرگ» تعداد زیادی از جامعه ایران در قبال مسیر کشورشان و رهبرانشان است و آنها خواهان تغییر هستند».

در حالی که از روزهای ابتدایی آغاز اغتشاشات در ایران، دولت بایدن درباره این موضوع مواضع مداخله جویانه اتخاذ و از اغتشاشات حمایت کرد، وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی مدعی شد: «این ساخت و پرداخته در ایالات متحده آمریکا نیست و در هیچ جایی ساخته نشده است».

وی سپس مدعی شد: «رهبران در ایران سعی می‌کنند انگشت اتهام را (به سمت آمریکا) ببرند و به نوعی ما را سرزنش کنند (اما آنها) به طرزی اساسی برداشت و درکی اشتباه از مردم و کشور خود دارند و این به ضرر خودشان خواهد بود».

آنتونی بلینکن در حضور وزیر خارجه دولت بوش پسر و حاضران در این نشست، وعده داد که دولت آمریکا به حمایت از اغتشاشات در ایران ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا در حالی که مقام‌های دولت این کشور در روزهای اخیر به صراحت گفته‌اند که دیگر روی مذاکرات وین برای برداشتن تحریم‌های ایران تمرکز ندارند، در سخنرانی خود گفت که واشنگتن از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند که تحریم‌ها مانعی برای «برقراری ارتباط مورد نیاز ایرانیان» ایجاد نکند.

آنتونی بلینکن در نشست روز دوشنبه (دیروز) گفت: «(درباره ایران) چه می‌توانیم بکنیم؟ اول، ما می‌توانیم در همبستگی با کسانی صحبت کنیم که فقط در تلاش برای دفاع از حقوق خود هستند. دوم، ما می‌توانیم به بازیگران مختلف در ایران نگاه کنیم که این حقوق را انکار می‌کنند و هر کاری که می‌توانیم برای مجازات آنها به خاطر اعمالشان انجام دهیم. ما برای مثال، تحریم‌هایی داشتیم که علیه به اصطلاح پلیس اخلاق (گشت ارشاد) اعمال کردیم».

وزیر خارجه آمریکا درباره مهم‌ترین کاری که این کشور در قبال اغتشاشات می‌تواند بکند، اینطور گفت: «شاید مهم‌تر از همه، اینکه ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم ایرانی‌ها تا حد ممکن توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر داشته باشند، اتصال به دنیای خارج و این با فناوری ممکن است. بنابراین ما مجوزهایی صادر کرده‌ایم تا مطمئن شویم...مردم احساس نکنند که تحریم‌های ما آنها را از دریافت فناوری مورد نیاز ایرانیان برای برقراری ارتباط با یکدیگر و با جهان منع نمی‌کند».

در بخشی از این نشست، کاندولیزا رایس تلویحا به فتنه سال ۱۳۸۸ اشاره کرد و به آنتونی بلینکن که عضوی از دولت باراک اوباما بود، گفت: «این بار کمی فعال‌تر از سال ۲۰۱۲؟»

بلینکن که در دولت اوباما منصب قائم مقام وزارت خارجه آمریکا بود، در پاسخ به این سوال گفت: «هر دوره‌ای، کمی متفاوت تر از دوره دیگر است».

وزیر خارجه دولت جمهوری‌خواه جورج بوش پسر در جواب به آنتونی بلینکن سوال کرد: «کمی متفاوت‌تر. درست است؟»

بلینکن در جواب گفت: «من فکر می‌کنم صدای ما بسیار واضح بوده است البته نه فقط صدای ما بلکه اقدامات ما. این موضوع فقط مختص به کشور ما نیست و کشورهای سراسر جهان هم همینطور هستند. البته اساساً این موضوع مربوط به مردم ایران است، مربوط به کشورشان است، مربوط  به آینده آنهاست و آنها تصمیم خواهند گرفت اما ما می‌خواهیم در این لحظه همبستگی خود را با آنها هم به صورت لفظی و هم عملی به صورت عملی نشان دهیم».

پیش از این، «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حمایت این کشور از اغتشاشات در ایران را علنی کرده بود.

رئیس مهم‌ترین نهاد جاسوسی آمریکا گفته بود: «دولت ایالات متحده به طور واضح بر حمایت ما از جریان آزاد اطلاعات و آزادی اینترنت تصریح کرده است و من بدون اینکه وارد جزئیات بشوم باید بگویم که ایالات متحده بسیار به این موضوع متعهد است».

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ا
    32

    علی دایی بدو پاس گل بده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ارتش تو یار ما باش

    • ناشناس
      2

      آمریکای ناجی
      آمریکای مهربون
      آمریکای خیرخواه
      آمریکای راستگو
      آمریکای همدل و همراه
      بر پدرت لعنت ای شیطان بزرگ !!!
      تو ایران رو تحریم کردی تو ملت ما رو بیچاره کرده
      حالا در کنار مردم ایران ایستاده ای؟؟؟؟
      تو در کنار ملت ایران جای نداری بلکه در زیر پاهای ملت ایران جای داری تا لگد شوی و با خاک یکسان...

  • ناشناس
    2

    دقیقا همین طور است. در ایران کوچکترین اعتراضی بکنیم بلافاصله بازداشت می شویم. سبک زندگی مردم را هم حکومت می خواهد تعیین کند.

    نظرات شما -
    • بهنام
      21

      تحویل بگیرید
      زن_ زندگی_ آزادی
      بیا و درستش کن

  • حسین کاوه
    12

    شما یک دفعه در سرنگونی ایرباس مسافربری ایران حمایتتون از ایرانی نشان دادید بیخود اشک تمساح نریزید ما بلدیم کشورمان را بدون شما و روس وانگلیس نگهداری کنیم ایران امروز امیرکبیر میخواهدنه امیر خود فروخته...

    نظرات شما -
    • 1

      هواپیمای اوکراینی را میگی

  • زرگانی
    12

    به خودمان مربوط میشه ابلیس البته لعنت بر پوتین و شما

  • اشکان
    6

    آمریکا شده دایه دلسوزتر از مادر برای مردم ایران
    پوست مردم ایران را زیر بار تحریم کنده!!!
    باور کنیم؟؟؟!!!
    ضعف مدیریتی داریم، ضعف ساختاری هم همینطور... ولی نیازی به تعیین تکلیف شما نداری بلنگین خان...
    ان شالله با نقادی صحیح و تظاهرات مسالمت آمیز اوضاعمون بهتر میشه. فقط هم وطنان معترض عزیز لطفا صف خودتون را از خشونت طلبان و اغتشگران و مزدوران جدا کنید. ما باید خودمون درست بشیم، کسی دلش برای نمی سوزد... عمرا...
    حکومتی ها درس بگیرید و خواسته های مردم که بیشتر اقتصادی است را اولویت قرار دهیم...حرف حق در عرصه بین الملل خوب است ولی به چیزی به نام تقیه هم برای دفاع از منافع ملی نیاز داریم.

    نظرات شما -
    • آلن
      1

      جناب اشکان، شما تو کشوری زندگی می کنی که نظام اسلامیتون اجازه به فعالیت احزاب رو نمیده، هه نخبگان سیاسی و فرهنگی یا فرار کردن یا زندانی! پس از بر اندازی این نظام کسی رو نداریم که بهش مراجعه کنیم!! و احتمالا به هزینه سنگین چند ساله میدیم که مقصر اون هم نظام بی کفایت است!
      اما من حاضرم این مملکت رو از نو بسازم ولی تو اتمسفر مسموم جمهوری اسلامی نفس نکشم

    • ناشناس
      0

      احسنت. ننگ بر امریکا و هم پیمانانش که به دنبال منافع و جهان خواری ست . اگر شما دست از سر ما بردارید وضعیت ما قطعا بهتر خواهد بود /بخاطر کثافت کاری هاو دست های آلوده شماست ک حتی اعتراضات ساده ما به اغتشاش تبدیل می شود

  • ایمان
    2

    بزرگترین خیانت را شما به مردم ایران کردید...
    با حمایت از این آخوندها ...

  • متفاوت
    2

    حرف حق راباید شنید حتی اگر دشمن باشد.

  • ناشناس
    1

    ۴۳ سال درک اشتباه داشتیم

  • بیگی رضا
    1

    چرندیات ودخالت در امور ایران....
    ماجوانان سرزمینمان را دوست داریم وتا آخر در مقابل شما جانوران وحشی که هیچ منطقی غیر از ایجاد جنگ وبحران در دنیاندارید می ایستیم

  • بزی
    0

    آخوندا دست پرورده آمریکا وانگلیس وفرانسه هستند با توله هاشون تو کانادا وامریکا

  • نوید
    0

    متاسفانه جریان رسانه ای ایران آنقدر یکطرفه ورادیکال شده که خودشم دچار خودسانسوری شده است،بااینکه اطلاعات ومستندات زیادی درباره موضوعات دارنداما بخاط اخباریکطرفه ومسیریکطرفه گذشته به تصور اینکه مردم باور نخواهند کرد دچار خود سانسوری هستند.
    کاندولیزا رایس یک نمونه از این دست موضوعات است
    رسانه های ایران جرات ندارند که توضیح دهند که چرابلینکن بارایس گفتگو میکند واز اندیشکده اش بازدید ومشاوره میگیرد؟
    موضوع ساده است اتحاد جماهیر شوروی طبق راهکارهای تز دانشگاهی خانم رایز متلاشی وتجزیه شد!
    آنقدر ماسونر وسورسی بستید به ملت که الان واقعیات مهم را نمیتونید بگید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها