انعقاد توافق همکاری نظامی جدید میان آمریکا و سوئد

سوئد به منظور تقویت مرزهایش، یک توافقنامه جدید در زمینه همکاری نظامی با آمریکا منعقد کرد.

انعقاد توافق همکاری نظامی جدید میان آمریکا و سوئد

 این توافق جدید امکان رزمایش و همکاری نظامی مشترک دو کشور به ویژه در جریان بررسی روند پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را فراهم می کند.

جیمز مک کانویل رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که در شرایط بین المللی کنونی، این همکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: ارتش ایالات متحده، حمایت لازم و در اختیار گذاشتن نیروها راطبق دستور ما به عمل می آورد.

مک کانویل یادآور شد که در زمانی که سوئد و آمریکا همکاری نزدیکی در حوزه نظامی دارند، واشنگتن نگران وضعیت قطب شمال است و ارتش سوئد در این منطقه متخصص است.

کارل انگلبرکسون فرمانده کل ارتش سوئد نیز گفت که ائتلاف نظامی با آمریکا در صورت شروع جنگ در اروپا، مفید خواهد بود.

سه ماه پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند درخواست عضویت شان در ناتو را ارائه دادند و چندین دهه بی طرفی را رها کردند.

سوئد و فنلاند در حال حاضر منتظر تائید درخواست شان برای عضویت در ناتو هستند.

در ماه جاری میلادی نیز ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو فرآیند رسمی استقبال از سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف را تکمیل کردند. ترکیه و مجارستان هنوز این درخواست ها را مورد تائید قرار نداده اند.

پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ و برای مقابله با نفوذ اتحادجماهیر شوروی سابق در اروپا تاسیس شد، پس از فروپاشی شوروی و برچیده شدن پیمان ورشو، اما همچنان به ماهیت خود ادامه داد، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان ابقای این پیمان نظامی غربی را ابزاری در دست واشنگتن به منظور اجرای مقاصد نظامی خود در نقاط مختلف جهان می دانند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها