فعال سیاسی اصلاح طلب:

از اصلاح طلبان دیگر کاری ساخته نیست/ نظام آنها را نمی خواهد؛ خودشان هم گرفتار تعصبات قبیله ای هستند

فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: از اصلاح طلبان دیگر کاری ساخته نیست و نظام آنها را نمی خواهد؛ خودشان هم گرفتار تعصبات قبیله ای هستند.

 از اصلاح طلبان دیگر کاری ساخته نیست/ نظام آنها را نمی خواهد؛ خودشان هم گرفتار تعصبات قبیله ای هستند

فیاض زاهد در روزنامه اعتماد نوشت: جنبش اصلاحی دیگر در حال حاضر موجودیتی ندارد. شاید کلیت این نگره در یک بازه زمانی دیگر احیا شود ،که من بر این باورم چنان خواهد شد.

علت این عدم موجودیت از سه زاویه قابل فهم است. اصلاح‌طلب یعنی نیروی سیاسی موثری که یک پا در سیستم مستقر دارد و پای دیگرش در نیروی تحول‌خواه است. به اندازه نیروی دینامیک خواهان تغییرات رادیکال نیست و به خواسته نیروی استاتیک طرفدار حفظ وضع موجود نمی‌باشد. نظام سیاسی در سال‌های اخیر تصمیم گرفته که این نیروی منتقد و گاهی موثر در بزنگاه‌ها را برای همیشه از صحنه خارج کند. نیروی دینامیک که در نتیجه انسداد اصلاحات موثر تمایل به رادیکالیزم بنیادی‌تری دارد دیگر اصلاح‌طلبی برایش بی‌معناست.

ضلع دوم به گسترش نیروی رادیکال و برانداز باز می‌گردد که نه گفتمان و نه راهبردهای اصلاح‌طلبی را برای تغییرات در ایران قبول ندارد. نه تنها نگاه مثبتی به اصلاح‌طلبان ندارد که آنها را شریک حکومت مستقر می‌داند. با طرح شعارهای براندازانه و یکی کردن اصلاح‌طلب و اصولگرا صحنه را از رقیبی قدرتمند خالی می‌کند تا به تنها بازیگر موثر بدل شود. تا زمانی که اصلاح‌طلبان قدرت بازیگری داشتند نیروی قابل تاملی نبودند، اما در این روزها که امکان سخنان میانه و معتدل طرفداری ندارد گوش‌ها بهتر صدای آنها را می‌شنود. البته اینکه تا کجا و چه زمانی خود محل بحث دارد.

در واقع حکومت و براندازها در یک همکاری قابل تامل نیروی رقیب را خلع سلاح کرده‌اند.اما ضلع سوم به خود نیروی اصلاح‌طلب برمی‌گردد. اینکه بداند در چه زمانه‌ای است و باید به چه تغییری در مانیفست و بنیادهایش دست برد.متاسفانه اصلاحات و رهبرانش درایران همانند همه نیروهای سیاسی درگیر درصحنه گرفتار تعصبات قبیله‌ای و اندیشه‌های باندی بوده است. یعنی نتوانستیم گوش‌مان را به صداهایی بسپاریم که در حلقه محافل بانفوذمان جایی نداشته‌اند. این همان بلایی است که آرنولد توین بی‌در نظریه «خون تازه» بر آن تاکید کرده بود. اینکه هیچ‌گاه گوش خود را به سوی نجواهای جدید نبندید.

بر این اساس از اصلاح‌طلبان چه فردی و چه تشکیلاتی برای اصلاح روندها دیگر کاری ساخته نیست.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    اصلاح طلب ، اصول گرا دیگه تمامه ماجرا ، حالا تشریف ببرید جنوب لبنان و یا فلسطین زندگی کنید

  • ناشناس
    0

    و در کارهایشان با هم مشورت می‌کنند......
    (قرآن کریم)

  • ناشناس
    0

    اننخاب نام "اصلاح طلبان" برای گروه سیاسی که می خواهد به عنوان یکی از دو جناح تأثیر گذار سیاسی کشور در درون حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به فعالیت سیاسی بپردازد هم اشتباه و هم شبهه انگیز است. زیرا اصلاح طلب به کسی گفته می شود که خواهان اصلاح یک سیستم معیوب و تغییر آنست در حالیکه با این استراتژی [اصلاح و تغییر سیستم معیوب] به هیچ وجه امکان فعالیت سیاسی در درون حاکمیت وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران به تأسی و تقلید از احزاب سیاسی واقعی دمکرات و جمهوری خواه در نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا دو جناح سیاسی نمادین و نمایشی تحت نام اصولگرایان و اصلاح طلبان در درون حاکمیت ایران خلق نموده تا فضای سیاسی ایران را جهت رونق بخشیدن به انتخابات دو قطبی نماید و مردم را به پای صندوق های رأی بکشاند در حالیکه این ترفند حنای آن چند سالی است رنگ باخته است! در کشوری که نوع نظام سیاسی آن حکومتی است اصولاً احزاب یا جناح های سیاسی نمی توانند کارکرد صحیح سیاسی داشته باشند و باید تابع محض حاکمیت باشند!

  • ناشناس
    0

    مردم که فعلا از هر دوطرف دل بریده اند . زیاد سخت نگیر

  • آزادی
    0

    اصلاح‌طلبان امروزی در اوایل انقلاب از اصولگرا ها هم تندروتر‌ بودن برای مردم فرقی بین این دو گروه وجود نداره

  • متفاوت
    0

    کودکان فردا پیشانی شما را میکشند و همه شماها را بازخواست میکنند،این راباید از حرکت دهه هشتادیها بفهمید که خود غلط بود انچه میپنداشتید.

  • ناشناس
    0

    44 ساله همه تون به طریقی سر مردم کلاه گذاشتید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها