امروز سالروز تولد «عباس دوران» است؛

نابغه ای که صدام برای سرش جایزه گذاشت/ خلبانی که توانست از دیوار نامرئی بغداد عبور کند

پیکر عباس دوران تا سال 1381 به کشور بازنگشت. تنها در این سال بود که تکه ای استخوان از پیکر او به کشور بازگشت و در مرداد ماه همان سال به خاک سپرده شد.

نابغه ای که صدام برای سرش جایزه گذاشت/ خلبانی که توانست از دیوار نامرئی بغداد عبور کند

به گزارش خبر فوری، امروز سالروز تولد یکی از نوابغ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ تحمیلی است. شاید کمتر کسی باشد که نام عباس دوران را نشنیده باشد. با این حال، افراد زیادی نیستند که از زندگی او  و دلاوری هایش خبر داشته باشند.

خلبان نابغه ای که به همه درس شجاعت می داد

عباس دوران متولد 20 مهر 1329 در شیراز است. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در شیراز به سر برد و بعد از پایان تحصیلات مقدماتی و خدمت سربازی اش وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران شد. دوران پس از طی دوره مقدماتی پرواز در ایران، برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام شد. وی با اخذ نشان و گواهی‌نامه خلبانی از دانشکده خلبانی پایگاه نیروی هوایی کلمبوس به ایران بازگشت و با درجه ستوان ‌دومی در پایگاه هوایی همدان مشغول به خدمت شد.

با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 زندگی عباس دوران وارد دوره جدیدی شد. اطرافیان دوران می گویند او فردی بسیار جدی، با ابهت و کم حرف بود. کمتر با کسی شوخی می کرد و کاملا روی کاریش تمرکز داشت. قبل از عملیات بغداد به همرزمش، منصور کاظمیان گفته بود، اگر هواپیمای ما آتش گرفت، بهتر است خودش را ایجکت کند چرا که او (دوران) تا عملیات را به پایان نرساند، حاضر نیست فرود بیاید.

عباس دوران در طول حیاتش عملیات های مهمی را به انجام رسانده است. تهور او بارها باعث پیروزی ارتش و سپاه ایران شد. مشهور است که صدام برای سر عباس دوران جایزه تعیین کرده بود و به پدافند هوایی ارتش بعث دستور داده بود هر طور که شده هواپیمای او را بزنند.

پیش از عملیات بغداد، عباس دوران در عملیات های مختلفی شرکت کرده بود. بیشتر عملیات های او مربوط به آب می شد. مشهور است که تهور او  در عملیات ها یکی از عللی بود که باعث شد نیروی دریایی ارتش عراق به طور کامل از کار بیفتد.

دوران در ۷ آذر ۱۳۵۹، طی عملیات مروارید، اسکله الامیه و البکر را غرق کرد. از آنجایی که بخش مهمی از صادرات نفت عراق از طریق این دو سکوی عظیم نفتی واقع در مصب اروندرود عملی می‌شد، با انهدام این سکوهای نفتی عملاً صادرات نفت عراق از طریق دریا قطع گردید.

همچنین، مشهور است که عباس دوران در یکی از عملیات های هوایی که فرماندهی می کرد با دو جنگنده توانست 9 جنگنده عراقی را شکست دهد.

شهید دوران در طول حیات نسبتا کوتاهش در مجموع ۱۲۰ مأموریت بمباران هوایی در دوران دفاع مقدس انجام داده که از این لحاظ یکی از رکوردداران این پرواز‌ها، در نیروی هوایی محسوب می‌شود.

عملیات بغداد، عملیات آخر عباس دوران

آخرین عملیات شهید دوران مربوط به عملیات بغداد می شود. صدام حسین بعد از فتح خرمشهر توسط ارتش و سپاه ایران، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. بسیاری در عراق و کشورهای عربی نسبت به آینده جنگ نگران شده و گمان داشتند قوای ایران هر لحظه می تواند تا قلب بغداد نفوذ کنند. در این حین، صدام برای رفع این نگرانی ها میزبان اجلاس سران جنبش عدم تعهد شد. او سعی داشت از طریق دعوت روسای کشورهای مهم دنیا به بغداد ثابت کند که پایتخت عراق امن است و هیچ خطری از جانب ایران عراق را تهدید نمی کند.

در این اوضاع، سیاستمداران ایرانی سعی کردند سران جنبش عدم تعهد را راضی به عدم شرکت در اجلاس بغداد و تغییر شهر میزبان کنند اما تلاش آنها بی ثمر بود. در این شرایط، مقامات کشور تصمیم گرفتند با ناارام نشان دادن بغداد سران را مجبور به تغییر مکان اجلاس کنند. عملیات بغداد حاصل همین استراتژی بود. در دستور مربوط به این عملیات آمده است: «عزیزان برابر اطلاعات رسیده، متأسفانه روش‌های دیپلماتیک و رایزنی با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده و نظر مقامات و مسئولان امنیتی کشور این است که با ناامن کردن آسمان بغداد باید به هر نحو ممکن از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در این کشور جلوگیری شود. این مأموریت باید در تقدم نخست برنامه‌های اجرایی نیروی هوایی قرار گیرد و اگر ضرورت یا بد حتی برای چندین بار نیز تکرار شود تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسد.»

بعد از ابلاغ مأموریت قرار شد، پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان از آسمان و دیوار امنیتی بغداد عبور کرده و به پالایشگاه الدوره حمله کند. این حکم به پایگاه نوژه همدان صادر شد. در این بین، بحث های داغی بین شهید خضرایی، فرمانده پایگاه وشهید یاسینی، معاون عملیات پایگاه، درباره چگونگی و نحوه اجرای این عملیات درگرفت. سرانجام سرهنگ یاسینی درجریان گزینش خلبانان ویژه و نخبگان، فهرستی از شاخص‌ترین خلبانان جنگی درکلیه پایگاه‌ ها را به همراه سابقه فعالیت و مأموریت‌ های جنگی‌شان تهیه و تسلیم فرمانده پایگاه نمود. او در صدر این فهرست نام خود و در ردیف دوم نام عباس دوران را نوشت. بالاخره پس از رایزنی‌های متعدد، قرار شد، که این عملیات با سه هواپیما از طریق پاسگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان انجام شود.

هواپیمای شماره 1: عباس دوران و منصور کاظمیان مهابادی.

هواپیمای شماره 2: محمود اسکندری، ناصر باقری.

هواپیمای شماره 3: توانگران و خسرو شاهی.

عملیات بغداد و تصمیم عجیبی که دوران گرفت

در ۳۰ تیر سال ۱۳۶۱ شش خلبان نیروی هوایی با سه فروند هواپیمای جنگنده برای عملیات بغداد آماده شدند. تصمیم بر این می‌شود که هر سه هواپیما تا مرز پرواز کنند ولی تنها دو فروند از مرز گذشته و به هدف حمله‌ ور شوند و فانتوم سوم در همان‌جا منتظر بماند تا در صورت نیاز به آن‌ها بپیوندد.

هدف اول هواپیماهای اعزامی به بغداد بمباران پالایشگاه «الدوره» بغداد و سپس بمباران نیروگاه اتمی بغداد و پایگاه الرشید بود.

وظیفه هواپیماها عبور از دیوار امنیتی و ضد هوایی عراق بود. صدام مدعی بود که هیچ پرنده ای قادر نیست از آسمان بغداد عبور کند چرا که پدافند ضد هوایی بغداد به اندازه دیوار امنیتی مسکو قدرتمند است. با این حال، خلبانان شجاع ایرانی با مهارت خود تصمیم گرفتند از این دیوار عبور کنند.

هواپیماها در حدود ۳۰ کیلومتری شهر بغداد با  دیوارهای آتش ارتش بعث مواجه می‌شوند. پس از عبور هواپیمای عباس دوران از دیوارهای آتش، چند گلوله به هواپیماهای او برخورد می‌کند. با اصابت این گلوله‌ها، موتور سمت راست هواپیمای دوران از کار می‌افتد ولی او بازهم تصمیم به ادامه عملیات می‌گیرد. دوران هواپیمای خود را به‌ سمت جنوب شرقی شهر بغداد که پالایشگاه «الدوره» در آن‌جا بود هدایت می کند و شروع به بمباران این پایگاه این پالایشگاه می کند.

دو هواپیما بعد از پایان مرحله اول عملیات به سمت سالن کنفرانس سران غیرمتعهدها می روند. در همین زمان، هواپیمای دوم که خلبانش محمود اسکندری بود آسیب جدی می بیند و او مجبور می شود هواپیمای خود را به پایگاه هوایی نوژه برگرداند.

در این اوضاع، هواپیمای دوران هم مورد اصابت چند گلوله ضدهوایی قرار می‌گیرد. به‌ طوری که از دم هواپیما تا محل قرار گرفتن کابین خلبان آتش می ‌گیرد. در این هنگام، منصور کاظمیان، خلبان کابین عقب به درجات و نشانگرها نگاه کرده و متوجه می‌شود که از کار افتاده‌اند. او تصمیم به ایجکت (خروج اضطراری با چتر نجات) خود و دوران می گیرد اما دوران اقدام دیگری می کند.

خود کاظمیان لحظات پایانی این عملیات را چنین شرح می دهد: «از رادیو به عباس گفتم که موشک خورده ایم. تمامی نشان‌گرها اعلان وضعیت اضطراری کرده و دود غلیظی که از آتشبال و بدنه پا گرفته بود وارد کابین شد. چند مایلی از شهر گذشته بودیم که هواپیما تعادلش را از دست داد. از عباس خواستم که آماده باشد تا از هواپیما خارج شویم. او که آمادگی من را شنید، زودتر ازمن، دکمه صندلی پران مرا فشرده و دیگر چیزی نفهمیدم. وقتی به هوش آمدم که از سر و صورتم خون می ریخت و دنده و کتفم حسابی آسیب دیده بود؛ دقت که کردم دیدم چند عراقی بالا سرم هستند. بعد فهمیدم که در وزارت دفاع بغداد هستم و این آقایان نیروهای امنیتی بعث.

قبل از هرچیز، از عباس پرسیدم، که شنیدم از هواپیما خارج نشده است. پس از اینکه حالم تقریباً جا آمد، باز جویی‌های روزانه شروع شد. من در برابر همه سؤال‌های آنها، فقط می‌گفتم : نمی دانم.... چه می‌دانم ... نه.

روزی نبود که از کتک و شکنجه بی‌نصیب باشم. در همان سین‌ جیم کردن‌ها بود که فهمیدم عباس هواپیمای سانحه دیده را به یکی دیگر از تأسیسات مهم عراق کوبیده که ظاهراً هتل محل برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها بود... وقتی خبر شهادت عباس را شنیدم به یاد صحبت های شب قبل از عملیات افتادم که به من گفت: «منصور جان اگر یک وقت هواپیما دچار مشکلی شد تو خودت را به بیرون پرت کن و منتظر من نمان، چون من باید در هواپیما بمانم و مأموریتم را به اتمام برسانم.»

رشادتی که باعث شکست صدام شد

با رشادت شهید عباس دوران، اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در بغداد برگزار نشد. در سپتامبر ۱۹۸۲ فیدل کاسترو طی نامه ‌ای رسماً اعلام کرد که اجلاس بعدی در دهلی نو، هفتم مارس ۱۹۸۳ تشکیل خواهد شد و همه کشورهای عضو با این تصمیم موافقت کرده‌ اند و بدین ترتیب شکست بزرگ سیاسی برای صدام رقم خورد.

عباس دوران در عملیاتی شرکت کرد که پیش از آن شانس زنده ماندنش را تنها 15درصد می دانستند. با این حال، او با رشادت وصف ناپذیر خود به قلب بغداد وارد شد و حتی وقتی می توانست ایجکت کرده و جان خود را نجات دهد، به قلب بغداد زده و هواپیمای خود را در نزدیکی هتل محل برگزاری اجلاس کوبید تا به این طریق، ماموریت خود را به نحو اکمل انجام دهد.

پیکر عباس دوران تا سال 1381 به کشور بازنگشت. تنها در این سال بود که تکه ای استخوان از پیکر او به کشور بازگشت و در مرداد ماه همان سال به خاک سپرده شد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • احمد
    1

    قابل توجه همه هم اونایئ که با ریختن خون اینها به صندلیهای قدرت چسبیده اند و وضیفه شون را انجام نمیدند و هم اونهایی که لچک هاشون را در میارند

    نظرات شما -
    • 9

      خون اونا راهمون لچک به سرها پایمال کردند .

    • ناشناس
      11

      عزیز دل قسمت اول حرفت خیلی درسته.اما قسمت دومش نه. امثال اسطوره هایی مثل سرلشکر عباس دوران نرفتن جان خودشان را بزارند بخاطر حجاب!!! لطفا تحریف نکنید تمامی این عزیزان بیشتر عمر و اموزش و خدمتشان در دوران پهلوی بود. در آمریکا دوره دیده اند هر دو جایی که حجاب آزاد بود و کلی هم بی حجاب داشت. و در همان ارتشی که کارمند زن بی حجاب هم داشت خدمت کردن. آنها دلاورانه در موقع تجاوز عرب وحشی عراقی رفتن فقط برای حفظ کشور و مردم دربرابر وحشی های عرب. اگر در زمان پهلوی هم صدام حمله میکرد همینطور میرفتن. پس این اسطوره ها را خرج بهره برداری به نفع اعتقادات مسخره حکومت نکنید.

    • داروغه ناتینگهام
      4

      متاسفانه در سالهای اخیر نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیاری از این نوابغ را از کشور فراری داده

    • حسن
      2

      احمد دانشمند میرفندرسکی
      این قهرمانان کشته شدند تا ما آزاد زندگی کنیم نه مثل شما برده و لچک به سر باشیم

    • ناشناس
      1

      سلام ناشناس عزیز . از وصیت نامه شهید بزرگوار و شهدای بزرگوار دیگر اعتقاد به خدا و رسول اکرم و معاد مشخص است از نان حلالی که خوردند و ایمانی که به خدا داشتند .
      آنها شاید زشتی ها را در اطراف خویش حس کردند ولی به آن آلوده نشدند چون اگر ذره ای شهوات را دوست داشتندحاضر نمی‌شدند جان خویش را ایثار نمایند

    • یا حسین شهید
      0

      نه برادر جان، درود به روح شهدا... ولی این فرشتگانی که جان به کف رفتن جبهه برای این بود که مردم در آسایش و رفاه زندگی کنن نه اینکه
      روزانه هزارجور اختلاس و دزدی و هزار مصیبت برای مردم
      تا حرفی هم بزنی زود میگن به خدا و قرآن توهین شده.....
      روحت شاد عباس دوران

      ولی متاسفانه آقایان همه چیز رو فراموش کردن

  • ناشناس
    4

    رفتند که فضای امن برای نفرت پراکنی تند روها فراهم باشه فحش بدهند دودستگی ایجاد کنند آرامش مردم را بر هم بزنند خیانت کنند اختلاس رانت بخورند و هر وقت احساس خطر کردند پشت نام بلند و خون پاک شهدا پناه بگیرند

  • ناشناس
    2

    سلام درود بر تمام شهدا

  • در مسئولین
    4

    امثال اینها در چه سیستمی آموزش دیدند ؟
    در چه سیستمی تربیت شدند ؟
    در چه دورانی مدرسه رفتند ؟
    گندم نان آنها را چه فردی تامین میکرد ؟
    مسئول اقتصادشان کی بود ؟

    بچه های الانه به چی فکر میکنند ؟
    فرقشان در چیست ؟

    نظرات شما -
    • جواب در متن هست
      0

      از پایان تحصیلات مقدماتی و خدمت سربازی اش وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران شد


      /// آها . جواب در متن هست

    • اسلام
      0

      در زمان شاه

  • عادل
    1

    انها مظلوم مردن تا الان بچه های مسولین با پول بیت المال در امریکا عیاشی کنن هر کس هم اعتراص کنه دشمن دین بنامید هرکس در برابر این ظلم حکومت سکوت کند پس دین ندار

  • ایران مظلوم
    0

    از روی شهدا خجالت بکشید مسئولین بی مصرف

  • ناشناس
    1

    سلام / با دورود و صلوات بر محمد و اله محمد ص و شهدای کشورمان / بله شجاعت بسیار داشتن که به تفکرات ما جا ندارد مردان بزرگ خیلی بزرگ بودن ( لطفاً یک طاق پیروزی برای ادای سربازانی که در جنگ با عراق کشته شدند ؛ بسیار شیک و درست حسابی ک بشود نماد ایران و جهان در پایتخت بسازید تا ادای دین کرده باشیم ؛ اکثر کشورها دارند اگر تهران نمی شود در خرمشهر بسازید ) بله ما 365 شهید جاویدان اثر خلبان داریم ما بسیار عزیزانی از دست دادیم که رفتن ما بمانیم و کشور بکنیم درجه یک خلیج فارس نه کپر نیشین و حاشیه نشین "" دیوار نامرئی بغداد "" منظور از دیوار نامرئی همان اس 100 می باشد که الان ورژن اس 300 تا اس 400 روس ها دارند که ترکیه تازه گرفته / فکر کنید روسیه کثافت صدام را تا دندان مسلح کرده بود و با دادن اس 100 به صدام هیچ هواپیمای نظامی نتوانست عملیاتی در بغداد انجام دهد البته این رو س ها میگ دادن که بسیاری از شهدا خلبان از جمله همرزمان شهید بابایی بدلیل قدرت سرعت و اوج گیری و داشتن ریز تراشه های فوق پیشرفته این جنگنده ها که هدیه روس ها بود ( سوخو ) انجام گرفت یعنی برتری تکنولوژی روس بر ایران . اس 100 سپهر دفائی بود که فقط این شهید توانست از آن عبور کند و بسیاری از خلبانان توسط اس 100 روس ها شهید شدن / این عزیز شهید با این کار اجلاس سران کشورهای مسلمان را خراب کرد و برگزار نشد / هر چی از روس ها و بلا روس ها چینی ها از نامردی که در هشت سال دفاع مقدس بر سر ما آوردن بگیم کمه / کشورهایی بودن مثل سوریه و غرب حتی 5000 موشک مجانی داد البته پدر خدابیامورز اسد سوریه هم مقداری کمک کرد / هنوز ایران اس سپهر هوایی ندارد چون روس ها نمی دهند چند تا در سوریه دارند برای امنیت سربازان روسیه / تا کی قرار بسوی اتم بشتابیم و با جزیره ای فکر کردن بشیم کره شمالی خلیج فارس و نا خواسته کار چاق کن شرق و غرب بشیم اگر ما اتمی بشیم ضمن عقب ماندگی شدید و دادن بهانه به دنیا برای حمله به ما حکایت این می شود غرب و شرق برای امنیت کشورهای منطقه دائم این کشورها را می دوشند و قدرت انرژی ب دست می گیرند و ما هم برای اینکه دلار 100 هزار تومان نشود می شویم غلام شرق / باید از تاریخ کره شمالی و بطور کلی از تاریخ درس عرت بگیریم مرگ همیشه برای همسایه ( عراق ؛ افغانستان ؛ ارمنستان ؛ آذربایجان ؛ یمن ؛ سوریه ) ما نیست مگ برای ما هم هست تا دیر نشده برگردیم به دیدگاه امام ره و از نصیحت های ایشان استفاده کنیم راه امام کلام امام ره کلید رهایی از این بن بست کشور است که شدیم راهزن هر بازنشسته ای وارد ایران می شود دلار می بینیم یاد فیلم دیدن مرغ مرد گشنه که چالی را مرغ می دید / دیدیم بایدن دست ولیعد عربستان بوسید چرا چون 13میلیون صادرات نفت یعنی ابر قدرت جهان عربستان است که اشاره کند تورم اروپا 40 درصد می شود این است قدرت درست چرخاندن اقتصاد عربستان

  • کیوان
    2

    کاش الان هم می‌شد برای تربیت تکنسین ها راه برای ادامه تحصیل در امریکا فعال میشد نه اینکه انجا محلی بشه برای خوشگذرانی اشغالزاده های دزد و انگل

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      گل گفتی

  • ناشناس
    0

    سلام بر شهدا روحتان شاد ، حیف و هزاران حیف که با خون شهدا کشوری ساخته شد اما قدرت آلوده شان کرد واقعا حق شهدا این نبود کاری کنید که همه چیز به اسم اسلام تمام شود کاری کنید مردم در مقابل هم قرارربگیرن شهدا نرفتن که راه پارتی و رانت و تبعیض رو باز کنن نباید بزارید خون شهدا پایمال شود این از طریق سرکوب دانشجویان و نوجوانان عملی نیست از طریق اصلاح ساختار و قوانین و .... کاری کنید که همه فکر کنن در کشور سهیم هستن چه بلحاظ قومیتی و...... وقتی کسی جرمی مرتکب می شه در مقابل قانون یکسان باشن بخدا با تندروی و لجبازی خون شهدا رو پایمال می کنید کاری کنید ملت احساس کنن همه در یک کشتی هستن اگر ‌کشتی سوراخ بشه همه غرق می شن

  • ناشناس
    1

    روحت شاد مرد واقعی

  • ناشناس
    2

    شهیدان با انسانهای زمینی خیلی تفاوت دارند و تفاوت آنها در این است که دنیا را رها کرده‌اند....
    کسی که به دنیا چسبیده و به فکر منافع خودش است نمی‌تواند شهید شود....
    شهادت لیاقت میخواهد.......

  • ali
    4

    ببخشید گفتین ایشون کجا تحصیل کردند؟ و کجا آموزش دیدند؟؟!!! توسط چه کسی فرستاده شدند؟

  • ناشناس
    0

    وقتی رانت نباشه نخبه ها برای آموزش خارج کشور می رن فرق نداشته بچه پولداره یا فقیر به خرج دولت بورسیه شدن و چنین مردان بامرام و سالمی پرورش یافتن روحتون شاد

  • ناشناس
    2

    اينها را به كشتن دادن كه خودشون غارت كنند

  • ناشناس
    0

    وشما بیشرفا چه کردید با انهمه رشادتهای ان جوانان .

  • ناشناس
    1

    خدا رحمتش کنه
    البته هواپیماش در یکی از میدان های بغداد سقوط کرد
    به هتل نخورد

  • ناشناس
    1

    روانشون شاد و یادشون گرامی و جاویدان

  • امید
    0

    -- قابل توجه آقازاده های مسعولینی که فقط برای عیش ونوش به خارج کشوررفته اند بااین شعار که مابرای مدیریت آینده کشوردرحال آموزش هستیم ...

  • ناشناس
    2

    درود بر رضا شاه کبیر

  • ناشناس
    0

    روحش شاد. رحمت واسعه الهی مشمول حال این شهید بی باک و شجاع و کم نظیر باشد.

  • ناشناس
    1

    خدا رحمتش كند ،نمي دانيتسك براي چه حكومت مي جنگد

  • سامان
    0

    درود فراوان به شهدای وطن . اینها تربیت شده نسل گذشته بودند و از کشور دفاع کردند و الان آقا زاده ها راهی اروپا و آمریکا برای تفریحی و خوشگذرانی می شوند چقدر نسل ها با هم فرق دارند ؟ ( قابل توجه دلتمردان کشور ) .

  • رسول
    0

    حیف و هزاران حیف از اینکه این چنین انسانهای باشرفی را مردم از دست دادند تا در اسایش و رفاه و امنیت باشند ولی اکنون مسئولان فاسد و بی تدبیر و نا امنی و استرس و گرانی جایگزین ان شده

  • ناشناس
    0

    اولا اینان بخاطر مرزوبوم ودفاع از نوامیس رفتن چون اون زمان حمله اعراب هنوز تو اذهان ودرتاریخ مونده که چطور وحشیانه زنان متاهل رو بردن و از آن خود کردن دوما کسانی که موندن چه‌ها بسر مملکت آوردن پولا ها به سمت عراق چه طلاهای که امامان شاید راضی به درشت کردن کاخ نبودن چون از نحوه زندگیشون معلوم بوده وهست واز طرفی هزاران خانواده در ایران با شکم گرسنه دارن زندگی رودبسر میبرن این آقایان به اصطلاح جبهه رفته هزاران سهمیه گرفتن وبا دکترای بیسوادی که بویی از اقتصاد مملکت نبردن هزاران غارت کردن اختلاس همین چند روز پیس کدام سران در اون دخالت داشتن یا فلان آقا اگر سه شهید داده باید مملکت صربه ببینه از همه چیز از خواهر وبرادر استفاده کنن یه عده دوتابعییای باشن واقعا کشور لبنان اجازه میده کهخانواده شهدای در بیت المال دست ببرن در ضمن در رابطه با حجاب کدام کشور به زور چادر سر زنان کرده برید لبنان وسوریه ودفراق و فلسطین رو ببینید ولز طرفی لباس زنان ایرانی را در کیله دوران ها ببنید این بی عفتی رو شما وارد کشور کردید وگرنه زمان شاه تعداد افراد ی که بیعت بودن مشخص بود البته بی‌حجاب را با بی عفتی نبایددمقایسه کرد هزاران بی عفت با حجاب خود می‌بینید دیگه زن چادری خوب با زن بی عفت را رونمیشا از هم تشخیص داد اون فاحشه خانه ای در فلان وفلان جا درست شده برای اعراب بردارید آیا اگر زن خود یا دختر خود یا نوه خود وارد اونجا شه چه عکس‌العملی انجام میدید این واقعا در شان و شخصیت یا کشور با سابقه دیرینه نیست

  • ناشناس
    2

    چه بهترین خلبانان جنگنده تحصیلکرده در آمریکا و چه جنگنده بمب افکن هایی را از دست دادیم تا صرفاً مانع برگزاری اجلاس وقت سران کشورهای اسلامی در بغداد شویم! آیا ارزش این را داشت خلبان شهید عباس دوران و یک جنگنده بمب افکن را از دست بدهیم و یک کمک خلبان را با جسم زخمی به اسارت دشمن در آوریم و یک جنگنده دیگر را با خسارات وارد آمده بر آن زمین گیر کنیم تا صرفاً ثابت کنیم با تلفات سنگین می شود وارد حریم بغداد شد! اسم این کار جز ماجراجویی چه می تواند باشد؟!

  • رحیم
    0

    چرا یک بزرگراه را به نام شهید راه وطن عباس دوران نام گذاری نمیکند

  • محمد
    0

    کمتر کسی هست که بخونه این شرح حال رو و به گریه نیافته روحش شاد و یادش گرامی باد🥀🥀🥀🥀🥀

  • ناشناس
    0

    خدا می داند کثافت کاریی کردید که من خودم بعنوان یک نفر که هم در انقلاب بوده و هم در جنگ وهم مدافع سر سخت رژیم بودم الان از شرمندگی تو فامیل تمیتونم سر بلند کنم و در هر جمعی باید گوشه وکنایه بشنوم وسر بزیر اندازم .

  • جلیل
    0

    سلام ودرود به روح بلند شهدا مسئولین بی شرف دزدی نکنید اختلاس نکنید واقعا آدم شرف می کند آنان از جان خود گذشتن اینها حیا نکردن دزدی کردن حقوق صد میلیونی برای خود قرداد ن و..‌.

  • الله اکبر
    7

    تمامی اغتشاشگران فقط در ظاهر و شکلشون آدم است اینها تماما از لقمه ی حرام تولید شده اند خونشون بریزین رستگار. میشین از سگ هم پست تر هستند اگر فرصت یک ماه حاکمیت در دست اینها بصورت آزمایشی باشد گفتار بنده بحقیقت مبدل میشه و مثل آقتاب بر همگان نجاست بودنشون ثابت می شود شمر زمان و امام زمان یک حقیقت و واقعیت است نه شعار به ذات باریتعالی الله از ابن زیاد هم به مرااااااااتب پست تر هستن

    نظرات شما -
    • یا حسین شهید
      0

      الله تو کمرت بزنه
      دروغگو

  • محمود
    0

    مادر نکنه یک وقت خون منو بفروشن اونایی که بعد از من پوتین هام رو میپوشن!
    نگذاری که اسم من ابزار غضب باشه خون من و همرزمام بازیچه شب باشه!
    نگذاری که اسم من باتون بشه تو پهلو یا تیر خلاصی شه تو صورت دانشجو!
    اونایی که اسمم رو با عربده میخونن از بغض شب حمله یک قطره نمیدونن!

    #آهنگ کوچه نسترن. ترانه از یغما گلرویی

  • شهروند
    0

    مسئولینی که با تصمیم گیری اشتباه گرفتند در برابر خون این عزیزان مسئول هستند

  • ابراهیم
    0

    خداوند روحش رو شاد کنه انشاالله چه انسان باغیرتی خداوند پدرو مادرش روهم بیامرزه که همچین گلی رو تحویل کشورمون دادندروحش شاد

  • ناشناس
    0

    روحش شاد اونم اگر زنده بود دشت کمی از اینانداشت همه سرتا پا یه کرباسن

  • ناشناس
    0

    العان هم خیلی نابغه داریم اما در اختلاس و رانت و چپاول و ریا کاری و بدنامی

  • سعدال..قهرمانی
    0

    روح عباس عزیز ایران زمین شاد ویادش گرامی ویادهمه دلاور مردان دفاع مقدس گرامی باد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها