با جوانهای امروزی حرف بزنید/ آنها از آینده شان مطمئن نیستند؛به نظام و مسئولان اعتماد ندارند؛از وضع موجود هم ناراضی اند

طی هفته های گذشته شاهد اعتراضات و گاه اغتشاشات در کشور بودیم. همه این رویدادها از یک حادثه شروع شد و به سرعت شعله ور گردید.

با جوانهای امروزی حرف بزنید/ آنها از آینده شان مطمئن نیستند؛به نظام و مسئولان اعتماد ندارند؛از وضع موجود هم ناراضی اند

اینکه جریانات و گروهک ها تلاش کردند سوار بر ماجرا شوند و بنزین روی آن بریزند واضح است. اما این واقعه ویژگی هایی از جامعه ایران را نشان می دهد که «نادیده » گرفته شده است. بنابراین باید این حادثه را از جنبه نشانه شناسی تغییرات و جنبش های فرهنگی و اجتماعی ایران نیز نگریست.

۱. جامعه ایران آن یکدستی فرهنگی دهه های گذشته را ندارد. فرهنگ غالب، با چالش مواجه است. بخشی از جامعه نگرش ها و ارزشهای دیگری دارد بلکه گاه در تضاد با جریان غالب است.

۲. این تغییر در نگرش ها و ارزش‌ها در بین بخش قابل توجهی از زنان و جوانان جدی تر شده و تا حدی در حال تبدیل شدن به یک جنبش اجتماعی است. آنها اصرار دارند با این جنبش، دیده شوند و به حساب آیند.از این تفاوت بعضی از جامعه شناسان با عنوان شکاف نسلی یاد کرده اند ولی به نطر می رسد موضوع فراتر از شکاف نسلی و بلکه نوعی جنبش استقلال خواهی جوانان است.

۳. این گروه اجتماعی از زنان و جوانان چند ویژگی دارند: الف: سلطه سنتی خانواده را بر نمی تابند. ب : برای جوان استقلال قائل هستند و بر خلاف نسل های پیشین دوران جوانی را به عنوان یک دوره مستقل، معنادار و باهویت می بینند نه دوران گذار . آنها برای خود حقوقی قائل هستند و نمی خواهند بزرگترها( نسل پیشین) برای آنها تصمیم بگیرند .ج: آنها سازمان‌های آموزش رسمی را ناکارآمد می دانند و آینده خود را در مدرسه و دانشگاه نمی بینند . آنها پرورش یافته شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی هستند. آنها به دلیل زیست در فضای مجازی به نوعی دچار انزوای اجتماعی شده اند و خود را در حاشیه جامعه یافته اند و تلاش می کنند یا دنیای حقیقی را مطابق خود تغییر دهند و یا دنیای حقیقی جایی برای آنها باز کند.

۴. جامعه ایران با گسترش وضعیت آنومیک (بی هنجاری)مواجه است و این وضعیت در بین جوانان و دختران شدت بیشتری دارد . هرچند اکثریت آنها نمی خواهند علیه وضعیت موجود شورش کنند ولی بحران های ارزشی و اجتماعی برخی از آنها را تا آستانه شورش هم کشانده است.

۵. بخشی از گروه جوانان و زنان نقش های سنتی را نمی پذیرند و بازتعریف آنها را خواهانند.

۶. علت خشم آنها چند احساس و ادراک اجتماعی است: احساس عدم رضایت از وضعیت موجود، احساس ناکارآمدی سیستم اجرایی و اداری کشور و احساس عدم اعتماد به نظام تصمیم گیری و مدیریتی .


گفتگو با این نسل، توجه به درخواست های آنها، و توجه به آنها به عنوان کنشگران فعال، رویکردی است که می بایست در مطالعات حوزه جوانان و زنان جایگزین نگاه آسیب شناسی شود .

منبع: روزنامه اطلاعات
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    کار نه تنها از مسأله گفتگو گذشته بلکه حکومت اساساً اعتقادی به گفتگو و تعامل با مخالفان و معترضین ندارد! حکومت خود را برگزیده خدا بر روی زمین می پندارد و مردم را هم مکلف به اجرای فرامین بی چون و چرای خود! حکومت صرفاً حضور مردم را برای همراهی کردن در اجرای برنامه ها و فرامین خود می خواهد و هیچ نقش سیاسی و حقی برای مردم قائل نیست! وقتی به رویدادها و وقایع تلخ ۴۴ سال گذشته تاکنون می نگریم و آنها را مرور می کنیم وضع به قدری بغرنج و افتضاح است که چاره ای جز تغییر اساسی باقی نمی ماند!

  • ایرانی
    0

    75 درصد جامع که به هیچ جا وصل نیستیم و جزو قشر متوسط و پایین جامع هستیم از این وضعیت رضایت نداریم . این موضوع فقط به جوانان برنمیگردد بله اکثرا ناراضی هستیم .ان 25 درصد که شامل بسیج ، سپا و مسئولین وافراد نزدیکشان از سفره انقلاب بهرمند هستن . کارمندان نیز از مالیات ما قشر متوسط حقوق میگیرند

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    دیگه کار ازگفتگو گذشته .43ساله جوانان ما نع شغلی دارند نه میتونند ازدواج کنند .عملکرد بد دولتهای مختلف دزدی اختلاص ثروت اندوزی اشرافی گری مسئولینی که فقط خودشون را میبینند وفکر قدرت وثروت بودند وهستند تورم گرانی بالابودن خرید ورهن واجاره مسکن وهزاران مشکل دیگر نابرابری بی عدالتی نه تنها جوانان بلکه عموم مردم را عصبانی وخشمگین کرده مردم کمرشون زی بار گرانی وفشار زندگی خرد شده ومسئلیتن اصلا به فکر آسایش وآرامش مردم نیستند .مردم اغتشاشگر نبوده ونیستند ومملکتشون را دوست دارند .این حکومتیان که مملکت را ارث پدریشون کردند غافل شدند که همین مردم روی کار آوردندشون بهشون قدرت وثروت ومقام دادند وحالا به فراموشی سپرده شدند .پر مسلمه وقتی بفکرشون نیستند توی خیابون میریزند اغتشاشگر نیستند حقشونو میخواند .فقط بلدند بگیروببند رها بیندازند .انقلابی ازانقلاب گرسنگان بدتر نیست بابا مردم گرسنه اند .ضمنا خودشون اطلاعتیاشون میرند داخل ملت شر بپا میکنند که بلاخره مثل ساواکیها که داخل ملت میومدند شناسایی میشند وملت حالشونو میگیرند .این ملت سزاوار این دستمزدها نیستند بهترین ملت دنیا ایرانیها هستند خدا ازتون نگذره که همه چیز مردم را ازشون گرفتید این نیز بگذرد

  • ناشناس
    0

    من در سن 50 سالگی هم از آینده مطمئن نیستم. حقیقتا از زمانی که به سن عقل رسیدم این عدم اطمینان را داشتم چون سیاست های مملکت طوریه که نمی تونی چیزی رو پیش بینی کنی.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      یک چیز بطور قطع قابل پیش بینی است و آنهم جنگ داخلی یا جنگ منطقه ای و جهانی و آینده تیره و تار و سیاه چه به لحاظ شغلی و چه به لحاظ معیشتی و چه به لحاظ امکانات زندگی پیشرفته برای فرزندان ایران!

  • ناشناس
    1

    اولین بدون شک امضا برجام است و بعد اف ای تی اف تا درآمدهای دولت بیشتر شود و فشار مضاعف را از دوش مردم بردارد
    این تحریم ها ختثی شدنی نیستند و مقاومت در برابر آن هم ناشی از تفکر منفی و بدبینانه است

  • زن ذلیل
    1

    آقا یکی هم درد مارو بگه
    وضع امروز ما شده: زن زندگی آزادی همش به عشق و شادی
    مرد میهن آبادی از صبح تا شب حمالی

  • ناشناس
    0

    تبعیض های شدید اختصاص شغل سهمیه ای و رانتی ، سهمیه دانشگاه سهمیه ای و رانتی ، سهمیه مسکن و خودرو ، وام های کلان وهزار هزار تبعیض فساد انگیز و رانتی را که برای جمعیت حداقلی 15 درصدی حکومتی ایجاد کرده اید از بین ببرید . تنها راه ایجاد عدالت این است

  • 0

    صحبت کنن چی بگن؟ بگن این همه اختلاس و رانت چطور بوجود آمده؟ چرا باید تحریم باشیم؟ چرا باید پولمان خرج اعراب بشه؟ چرا باید ماشین چینی 4 برابر قیمت به مردم بدن ، چرا باید بیکار باشن ؟ چرا باید به آینده بدبین باشن؟...

  • زاهدان!
    0

    اگه واقعا گروه تروریستی عامل قتل و کشتار حدود حداقل هشتاد نفر از مردم سیستان بوده پس چرا عزای عمومی اعلام نشد؟!
    شرم بر شما!

  • متفاوت
    0

    درپایان موعظه جای هیچ تدبیری نیست.حرف تکراری و الکی جوابش قطعا چماق است.پس گفتگو نکنید به کارتون ادامه بدید وبرای باور و اعتقادتان راهی به جز جنگیدن نمانده است.کاربه عمل براید نه به حرف.چون درعمل معلوم میشود که چه کسی حق را نادیده گرفته است.

  • ناشناس
    0

    سران مملکت از راس تا ذیل اعتقادی به اعتراض ومعترض ندارند واز دم همه را اغتشاشگر،اراذل واوباش جاسوس جیره خوار و.....میدانند پس با این حساب گفتگو معنی ندارد،شما صحبتهای آقایان را توی این ایام دوباره باز خوانی کنید،اونوقت مشخص میشه که اعتقادی به اعتراض در سطح مسئولین عالی نظام وجود ندارد،اینکه به قول امروزی دوژمن وجود دارد واز موقعیت پیش امدهسوئ استفاده میکند شکی نیست،ولی ما نباید با این بهانه معترضین را هم نادیده بگیریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها