رای نیاوردن زاهدی وفا و وزارت کاری که وارد حاشیه شد/ چرا باید هر چه سریعتر یک وزیر انتخاب شود؟

وجود یک وزیر ضعیف در یک وزارتخانه بهتر از یک سرپرست قوی اما بدون مسئولیت است. وزارتخانه ای که به مدت طولانی توسط یک سرپرست اداره شود دچار مشکلات عدیده ای گردیده و برخی احکام و وظایفش کان‌لم‌یکن می ماند.

رای نیاوردن زاهدی وفا و وزارت کاری که وارد حاشیه شد/ چرا باید هر چه سریعتر یک وزیر انتخاب شود؟

به گزارش خبر فوری، وزارت کار بار دیگر از داشتن یک وزیر محروم شد و زاهدی وفا در یک رای گیری عجیب و غریب و فقط به علت نیاوردن یک رای، از رسیدن به مقام وزارت کار محروم شد (اینجا بخوانید).

عدم انتخاب سکاندار وزارت کار که از بعد استعفای حجت الله عبدالملکی تاکنون بلاتکلیف است، باعث نگرانی بسیاری از کارمندان این وزارتخانه، اعضای دولت و حتی برخی از نمایندگان مجلس شده است‌. همانطور که گفته شده، وجود یک وزیر ضعیف در یک وزارتخانه بهتر از یک سرپرست قوی اما بدون مسئولیت است. وزارتخانه ای که به مدت طولانی توسط یک سرپرست اداره شود دچار مشکلات عدیده ای گردیده و برخی احکام و وظایفش کان لم یکن می ماند. شاید به همین علت باشد که بر اساس قانون، یک سرپرست حداکثر سه ماه می تواند اداره یک وزارتخانه را بر عهده بگیرد و بعد از طی این‌ زمان، تنها با حکم رهبر معظم انقلاب و در شرایطی خاص قادر خواهد بود در مقام خود باقی بماند.

چرا یک وزیر باید زود انتخاب شود؟

مهمترین علت الزام کوتاه مدت بودن زعامت یک سرپرست بر یک وزارت خانه، رسمی نبودن پست او، کم بودن اختیارات و بالطبع مسئولیت ها و ابهامات مربوط به این پست است. قانون در رابطه با پست سرپرستی شفاف نیست و آن را صرفا عنوانی برای انتقال پست از یک وزیر به وزیر دیگر می داند. بنابراین، کارهای اصلی یک وزارتخانه در دوره سرپرستی معلق شده و به بعد از انتخاب وزیر جدید موکول می شود. این خلاء حاصل از برزخ، در وزارتخانه مهمی مانند وزارت کار که تنظیم یارانه ها و حقوق اقشار مختلف را بر عهده دارد می تواند آسیب‌زا بوده و مشکلات فراوانی را برای خود و ارباب رجوع ایجاد کند.

همچنین، مجلس شورای اسلامی هیچ نظارت مستقیمی بر سرپرست و وظایفش ندارد. امکان استیضاح سرپرست یک وزارتخانه وجود ندارد و سرپرست معمولا تنها به رئیس جمهور پاسخ می دهد نه نمایندگان مجلس. این امر می‌ تواند خیال سرپرست را از نظارت راحت کند و ترس او را از نظارت های بالادستی کم کند.

دکتر محمدرضا ویژه، حقوقدان، در یادداشتی که مدتی پیش در یکی از پایگاه های حقوقی منتشر کرده در این رابطه می نویسد: وزیر مسئول دستگاهی است که به عنوان وزارتخانه شناخته می شود، در واقع وی کسی است که با پیشنهاد رئیس جمهور می بایست از مجلس رای اعتماد کسب نموده و بدین جهت در مقابل مجلس مسئولیت پارلمانی دارد. تشکیک در این همانی صلاحیت ها و اختیارات سرپرست وزارتخانه ها و وزیر از این حیث تقویت می گردد که سرپرست در جایگاه وزیر متصدی تمامی اموری که وزیر آنها را بر عهده دارد، گردیده است اما نسبت به یکی از شئون وزیر که شان سیاسی بوده و باعث می گردید به موجب آن در مقابل نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشد، مسئول قلمداد نمی گردد و همین امر حاشیه امن و بستر لازم را برای سرپرست جهت هرگونه اقدامی فراهم می آورد.

در واقع، مشکل اصلی این است که سرپرست فقط شان اداری وزیر را دارد اما از شان سیاسی آن برخوردار نیست و به همین دلیل هم وظایف و مسئولیت های او کمتر از وزیر است و هم هیچ نظارت سیاسی بر او وجود ندارد. محمدرضا ویژه در این رابطه می نویسد: بر اساس مندرجات کتب حقوق اداری، تفاوت عمل سیاسی و عمل اداری برخی مقامات، موجب تفاوت ماهیت اعمال و مسئولیت مقامات مذکور می گردد. وزیر از جمله مقاماتی است که اقدامات او دارای دو وجه سیاسی و اداری می باشد. ‹وجه سیاسی وزیر موجب می گردد تا ایشان به عنوان یک مقام سیاسی و عضو ارکان حکومتی قلمداد گردیده و بدین مناسبت در اعمال حقوقی و جمعی حکومت به عنوان عضوی از هیات وزیران مشارکت و تصمیمات سیاسی و اجرایی اتخاذ نماید.› همچنین وجه­ی اداری وزیر باعث شده تا وی یک مقام عالی اداری محسوب گردد و بنام رئیس بزرگترین واحد اداری دولت (وزرات خانه) اداره امور سازمانهای تحت مسئولیت خود را عهده دار شود و تصمیمات اداری اتخاذ نماید. این تفکیک موجب گردیده تا بررسی جنبه های سیاسی وظایف و فعالیت های وزیر بعهده حقوق اساسی و مطالعه جنبه های اداری فعالیت های وزیر بعهده حقوق اداری باشد... از آنجا که انتصاب سرپرست وزراتخانه ها زمانی صورت می گیرد که منصب اداری بدون تصدی گردیده است، لذا سرپرست را می توان در حکم کفیل به شمار آورد. در حقیقت ماهیت سرپرستی، واگذاری اختیارات و صلاحیت ها در قالب ‹کفالت اداری› است.

بنابراین، به نظر می رسد قانون باید هر چه سریعتر اقدامی کرده و حدود وظایف و مسئولیت های سرپرست را مشخص کند تا در شرایط مشابه مشکلی برای وزارتخانه‌ها پیش نیاید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • رییسی متشکریم
    2

    با 3000 میلیارد تومان ثروت حتما یارانه و کمک معیشتی هم میگیرد

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      2

      ببینید تو شمارش ۲۷۰ رای تقلب کردن و ایشون را برای دقایقی وزیر اعلام کردن!!!!!
      حالا ببین در انتخابات سطح کشور چقدر تقلب شده ؟؟

    • ناشناس
      0

      اگر کارمند بوده و یا داخل وزارت بوده این همه ثروت از کجا اورده بعد یک کارمند در نان شب مانده و این فرد شیاد 1000 میلیارد تومان خوب ادم چه بگه ایا سواد دارند که متوجه شود من چه میگم اینها که باباشون اغلب رعیت و طویله دار خان های زمان شاه بودند چون رضا شاه کبیر خان های با سواد و سر به تن باارزش را مسولیت می داد نه این تخفه ها اینها قاطر جمع کن بودن .

  • ناشناس
    2

    دروغ و دزدی سیستماتیک در کشور رخنه کرده

  • شاکری
    2

    زدوبندها و لابی های سیاسی و اقتصادی برای انتخاب یه مولتی میلیاردر بعنوان وزیر دولت جهادی و انقلابی😀

  • ناشناس
    3

    این آدم قبل از انقلاب یک دوچرخه نداشته چطور تونسته بعد از 40 سال بیش از 1000 میلیارد تومن بدست بیاره ؟؟؟ اینو باید آقایونی که میخواستن وزیرش کنند جواب بدهند !!!! خانه از پای بست ویران است

    نظرات شما -
    • 1

      چون بعد انقلاب سه چرخه سوار میشده به جای دوچرخه برای همین اینقدر پیشرفت کرده شبانه روز عرق میرخته .

    • ناشناس
      1

      می گویند مال و اموال به او به ارث رسیده است! الله اعلم.

    • 1

      اگه باباش اینقدر ثروت داشت که بهش ارث برسد که همون اول انقلاب اعدام شده بود .

  • ناشناس
    2

    اتفاقا نه وزیر باشه نه سرپرست بهتر اداره میشه ؛ چون عملا بود نبودشان هیچ فرقی نمی کنه تازه بودنشان خود هزینه اضافی هم داره ؛

  • 2

    در شستا و شرکتهای زیر مجموعه مدیر عامل نباشه خیلی بهتره طبق یه روال کار پیش میره ولی وقتی مدیر عامل یا سرپرست باشه در کنار حقوق الکی و اضافه ماموریتهای الکی و اضافه جلسات و سور و سات الکی و اضافه پذیرایی مفصل روزانه و اضافه خود کلی هزینه به سیستم تحمیل می کنه مثلا در شرکتهای ورشکسته شستا عملا کار تعطیل ولی حقوق مدیر پاداش کارانه پاداش آخر سال اضافه کار ریخت و پاش و ناهار و عصرانه و صبحانه و میوه و .... خودش در ماه حداقل حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیون با حقوق برای سیستم هزینه داره حراست هم که وظیفه حفاظت از بیت المال را باید داشته باشه با چوب لباسی هیچ فرقی از لحاظ بودن و نبودن نمی کنه .‌

  • ناشناس
    3

    آقای رییسی چند تا دیگه از این بچه پولدارها داری

  • ناشناس
    1

    از یه طرف هم ضرر کردیم این یکی جیب هاشو پرکرده بود شاید گذاشت چیزی به ملت برسه ، می ترسم یکی دیگه بیاد تا جیب های خودش و اطرافیانش پر کنه دوره اش تموم بشه

    نظرات شما -
    • 1

      جیب اینا ته ندارد خیالت راحت .

  • طاهر
    3

    سلام متاسفانه نمایندگان مجلس 70درصد شرکت پیمانکاری دارند...مطمعنا به وزیر جناب اقای دکتر ریسی رایی نمی دهند...اگر پیمانکاری را از ریشه نابود کنند خیلی چیزها اصلاح میشود...بروید ریس و روسای شرکت پیمان کاران را نگاه کنید ببینید چه پولهایی را با همین نمایندگان مجلس به جیب میزنند...انها ادم دزد میخواهند...اقای دکتر ریسی هم اینکاره نیست....

    نظرات شما -
    • کلکل
      0

      ریسی اینکاره هست😀

  • ناشناس
    0

    چون از قیافش معلومه همش خوابه

  • ناشناس
    0

    پس معلومه همه پست های کابینه بدون وزیر هم میچرخه

  • ناشناس
    0

    وقتی در قانون اساسی برای تعیین سرپرست به جای وزیر مستعفی، برکنار و استیضاح شده سه ماه مدت برای رئیس جمهور تعیین شده این بدان معنا نیست که رئیس جمهور معرفی وزیر پیشنهادی را به روزهای آخر مهلت در حال انقضاء موکول کند تا عملاً و قانوناً دست مجلس به لحاظ انقضاء مهلت برای رد صلاحیت وزیر پیشنهادی بسته باشد بلکه رئیس جمهور بایستی در ابتدای همین مهلت سه ماهه قانونی وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند تا اگر صلاحیت او مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار نگرفت مهلت و فرصت کافی برای معرفی وزرای پیشنهادی بعدی باشد و نیاز به کسب اجازه های بعدی جهت تمدید مدت سه ماهه قانونی از رهبری نباشد!

  • ناشناس
    0

    ایشان ۵ ماه سرپرست خروجی صفر صفر صفر فقط وقت گذاشته برای لابی کردن رای اعتماد آوردن ولی خدا راشکر حداقل حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه که معلوم نیست از کجا آورده تابعیت و اقامت فرزندان در کانادا و عملا مستمع آزاد بودن و غیر منفعل بودن در کار خدا خواسته نسخه اش را پیچید.

  • 1

    😂😂😂😂😂 بنده خدا کلی چند ماهه زور زده لابی بازی کرده وزیر بشه وزیر که نشد هیچ حالا بابت دارایی های باد آورده غیر معقول هم البته اگر قوه واقعا قضاییه ای باشد بازرسی کل کشوری هم باشد باید جوابگو باشه از چاله در آمد افتاد تو چاه.

  • ناشناس
    0

    یکی بیاد بگه همین مدیر عامل شستا آقای بازیافت مدیر عامل شستا که به جای رستمی اومد خروجی اش چی بوده ؟!؟!؟!!؟ هیچ هیچ هیچ سیستم تعطیل .

  • ناشناس
    0

    خداییش این یکی رو امتحان کنید یک سال وزیر نذارید ببینید فرقی میکند .

  • بازنشسته
    0

    سلام یکی در مورد معوقات بازنشستگان تامین اجتمایی و متناسب سازی ۲۵ درصد از اول سال ۹۹ رو بگه چی شد... اینا اب و نان نمیشه.. این وزیر یا یکی دیگه توفیری نداره....

  • صادق
    0

    قابل توجه شخص طاهر جناب ایشان با این سن و نداشتن پست وزارت که بالاتر است و حقوق بیشتری دارد چگونه توانسته سه هزار میلیارد جمع کند و هزینه تحصیل و زندگی و عشق و حال دو فرزند در کانادا را هم بدهد طبق قانون حکومت قبل میگفتند از کجا اورده ای چون انموقع قانون بود

  • ناشناس
    0

    خدانابود کند دزدان وخیانتکاران به مال وهمه چیز ملت را،من بازنشسته با حقوق زیر متوسط دهک ده حساب شده ام زاهدی وفاها دهک چندم هستند ،ماملت نجیب برای اصل دین ونظام هر جا نیاز است به صحنه می آییم ولی شما دولتمردان قدر نشناس هستید جلو دزدی های میلیاردی را بگیرید ویارانه همه ملت را بدهید پول نفت برای تک تک ایرانی هاست،حق الناس دیگر بس است،تبعیض بس است دولت انقلابی!!!!

  • ناشناس
    1

    وزیری که از خودش اختیار نداشته باشه و دستوراتش رو از بالا بگیره بود و نبودش فرقی نداره، تازه بودش فقط برای مردم هزینه بره!
    چند وقت پیش وزیر ... به یکی از ادارات اومده بود جلسه داشت ، ماشین آتش نشانی و پلیس و آمبولانس و حراست و..‌‌همه دم درب اون ارگان آماده باش بودند انگار می خواد چی بشه یا چه اتفاقی برای مغز متفکر ! بیفته!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چون ناهار و صور و صات سنگین داشت گفتن نکنه از خوردن جوجه و کوبیده و برگ و چند تا موز و .... یه موقع آتش گرفت آتش نشانی خاموش کنه اگه سکته کرد در اثر مفت خوری زیادی حالش بد شد آمبولانس باشه. جالبه که حساب همه چی را مدیران با لیاقت !!!!!!!!!!!!! کردن .

    • 0

      پروفسور ۳۰۰۰ میلیاردی اثر بی تفاوتی به خواست مردم و پرسنل و مکاتبات و ..... را اگه فهمیده باشی که امید است بفهمی در رای اعتماد نیاوردن در مجلس کاملا مشهوده به زودی مدیر عامل تامین اجتماعی و بازیان در شستا باید تشریف ببرن تا بی تفاوت نباشن بلاخره یه فرقی باید بین گوشکوب و مدیر باشه نه !!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    یکی از دلایل شورش هاو اغتشاشات و جود پیاده نظام دشمن در کشور از جمله بی شرف هایی که فرزندان ناپاکاشان در خارج از کشور با تابعیت بیگانه یا اقامت زندگی می کنند دوم پول های باد آورده ای که توسط لاشخورها با استفاده رانت کلاهبرداری به جیب زده اند

  • ناشناس
    0

    من از بیم آی پی ام عوض کردم، حقیقت با کارهایی تندورهایی به درست و غلط خودشان جزء خط اما و انقلاب و اصولیون جا زدند هم در زمان احمدینژاد و هم رئیسی، عامل صهیوینسم و مرتجعیت عرب ضد ایرانی (پانعرب و بانترک و پانکرد) وفرقه های ظاله هستند، اینها سالها با ظاهر انقلابی و شیعی گرایی، مثل شعراهای بیفایده و مضر انگکار هلوکاست (باعث برانگیختن دشمنی حتی یهویدیان ضد صهیوینسم شد! و موجی علیه ایرانیها!) و هاله نور، اکنون در درون دولت رئیسی کلی مولتی میلایرددر و مولتی میلیونر دلاری هستند نمونه اش همین وزیر اخیر رسوا شد ثروت قارونی اش! اینها دارند با کارشکنی در احیای برجم و ادامه تحریم تا افزیش گرانی و تورم ارز با کارهایی مافیایی نمیگذارند از خودرو تا لوازم خانگی و غیره ارزان شود، فقط میلیون جوان دم بخت بخاطر گرانی لوازم خانگی و مراسم ... از ازدواج انصراف دادند! خائن به ایران شاخ و دم ندارد. همینها اتش بس یمن انجام دادند تا از پانترک و پانکرد تا وهابیون صدها میلیارد دلار سود نفت ببرند و ایران و یمن در تحریم! در حالیکه باید مراکز صادراتی نفت وهابیون شیعه کش نابود شود.

  • ناشناس
    0

    کشور شده محل تاخت و تاز عده ای کاسب تحریم و حرامخوار

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حرامزاده بهتر بود میگفتی

  • سیاوش سلطان
    0

    خنده نوباوه و افسردگی زاهدی وفا دیدن دارد🤏😉
    وزیری که از درد جامعه خبر ندارد و غربی دوره دیده و نگاهی فرا مردمی دارد ، نبودنش بهتر از بودنش است💊💉
    عمو حجت کجایی ؟! چرا رفتی که نیایی؟!!!
    جو سباسی ، اقتصادی ، اجتماعی جامعه دقیقاً مثل میزان آراء زاهدی وفا و زرت قمسول شدنش است.
    جنگ حق و باطل یا جبهه ارزشی و ضد ارزشی✌🏹
    شهادت امام حسن عسگری علیه السلام بر مسلمانان جهان و عاشقان اهل بیت تسلیت باد🖤🏴

  • بازنشسته کارگری وایثارگر
    0

    چطوری این نامردهای وزارت رفاه آمدند دهک بندی کردند که من بازنشسته با حقوق کمتر از متوسط با این ابر تورم دهک ده شناخته شده ام اینها هر چه دارند ازصدقه سر ما کار گران دیروز ورزمندگان هشت سال دفاع مقدس است،حالا ما برای یارانه با مهاجران افغانستانی همتراز شده ایم،بازور باید افزایش حقوق خود رامطالبه کنیم،هنوز ۲۵درصد همسان سازی را نداده اند،ولی خودشان از این دارایی باز نشستگان برای خود وخانواده زندگی مرفه درست کرده اند این فعالیت انقلابی!!!!!دولتمردان در وزارت رفاه است،پول نفت مال آحاد ملت است،حق الناس بس است،مجلس ودولت بیدار شوید

  • ناشناس
    0

    آقای ۳۰۰۰ میلیارد سرمایه غیر موجه و غیر شفاف و غیر معقول نتیجه عدم توجه به خواسته های به حق پرسنل درخواست ها تقاضاهای به حق را در مجلس با عدم رای اعتماد دیدی خوبه بقیه مدیران آن تشکیلات پر فساد نیز که بود و نبودشان فرقی برای سیستم فشل نمیکند بیشتر به فکر این رفتار ناشایست و کثیف بوده و پرهیز کنند از بی تفاوتی .

  • ناشناس
    0

    متاسفانه آقای رئیسی با انتخابی که به ایشان قبولانده اند، مجددا اشتباه تتلو را تکرار کرد و بی حساب کتاب ایشان را عملا تایید کرد

  • ساسان
    0

    من تعجبم از مسئولین کشور هست که به تحصیل کردگان داخلی اهمیت نمی دهند و از تحصیل کردگان خارجی که بار علمی چندانی ندارند جهت مسئولیتهای بالا استفاده می کنند. معمولاً افرادی که به ضرب و زور ثروت پدری در کلاس کنکور شرکت کرده و با آموزش روشهای تست زنی در دانشگاههای معتبر داخلی قبول می شوند در مقاطع تحصیلات تکمیلی توان رقابت با دانشجویان داخلی را نداشته و در کشورهای خارجی با زور ثروت مشغول به تحصیل می شوند. این افراد فاقد خلاقیت و دانش علمی مناسب می باشند و اگر توانی داشتند در همان کشورها می ماندند. رئیس جمهور محترم فارغ التحصیلان داخلی را که در فرهنگ بومی تحصیل و رقابت کرده و توان علمی بالایی دارند را دریاب....

  • نعمت
    0

    واقعا متاسفم برای دولت سیزدهم که مجددا از افراد فسیل و دزد و دوتابعیتی برای پست های وزارت خانه هایش استاده کرد
    وزیر و هر مقامی که خانواده اش در خارج از ایران زندگی میکند باید در ایران برای امرار معاش خانواده حتما حتما دزدی و رانتخواری کند
    آقای رئیسی همین الان تعدادی از مدیران عامل شرکتهای تابعه نفت شما با افتخار بخرج شرکت با خانواده در آلمان و سایر کشور ها حضور دارند و به تنها چیزی که توجه ندارند پیشبرد اهداف دولت است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها