انقلاب در خاورمیانه/ دوری اعراب از آمریکا و حضور غول شرق در قلب صحرا/ اسرائیل در سه قطبی جدید چه جایگاهی دارد؟

روابط کشورهای خاورمیانه با چین و روسیه هر لحظه بهتر می شود و این در حالی است که بایدن با ورود به نیمه دوم دوره ریاست جمهوری خود، تعاملات دولتش با شبه جزیره عربستان را به حداقل رسانده است.

انقلاب در خاورمیانه/ دوری اعراب از آمریکا و حضور غول شرق در قلب صحرا/ اسرائیل در سه قطبی جدید چه جایگاهی دارد؟

به گزارش خبر فوری، تاثیر جنگ اوکراین، خارج شدن جهان از حالت تک قطبی و حضور همزمان سه قدرت جهانی یعنی آمریکا و روسیه و چین در خاورمیانه باعث شده که تحلیلگران مختلفی به تحولات این منطقه ذیل تغییرات سیاسی سریع دنیا بپردازند. پایگاه نشنال اینترست در مقاله ای به قلم احمد بوهجی (Ahmed Buhejji) به این موضوع پرداخته است. در زیر خلاصه ای از مقاله این تحلیلگر را مرور می کنیم:

مروری بر روابط دو غول شرق

روسیه و چین تاریخ طولانی و پیچیده ای داشته اند، اما با این وجود روابط دوجانبۀ قوی و خوبی در قرن بیست و یکم ایجاد کرده اند. پس از تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949، این دو کشور به دلیل گرایش به ایدئولوژی مارکسیستی به هم نزدیک شدند. این نزدیکی با یک معاهده اتحاد 30 ساله که در سال 1950 امضا شد، تقویت شد و موجبات همکاری در زمینه های امنیتی، نظامی و اقتصادی را فراهم ساخت.

با این حال، روابط دو غول شرقی به زودی به هم ریخت. مرز مشترک و اختلاف نظر در مورد دکترین کمونیستی منجر به خصومت های آشکار بین شوروی و چین در سال 1969 شد که این خصومت ها سرانجام منجر به تلاش مائوتسه تونگ برای عادی سازی روابط با ایالات متحده در اوایل دهه 1970 گردید.

روابط دو امپراتوری سرخ پس از اجلاس سران چین و شوروی در سال 1989 از سر گرفته شد و به دنبال آن روابط خوب آن دو تا به امروز ادامه یافته و روز به روز هم بهتر شد. با اوج گیری روابط حسنه بین پکن و مسکو، روسیه عضو سازمان شانگهای شد. همچنین، امتناع چین از محکوم کردن الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، این روابط را  تقویت کرد. در آخرین گام از این روابط دوستانه، چین از محکوم کردن حمله اخیر روسیه به اوکراین سرباز زد و به نوعی این اقدام مسکو را تایید کرد.

دلیل اصلی همسویی روسیه و چین بدون شک رقابت مشترک آنها با ایالات متحده و به خصوص تمایلشان برای ایجاد نظم جدید بین المللی بدون رهبری ایالات متحده است. اکنون هم روسیه و هم چین از بازیگران اصلی نظم جهانی به حساب می آیند و اردوگاهی محکم و مشترک برای خود ایجاد کرده ‌اند. این امر به ویژه در دنیایی که از مدل تک قطبی دور شده، کاملا مشهود و قابل توجه است.

کشورهای خاورمیانه و سه قطبی که آنها را احاطه کرده

با وجود اتحاد دو غول شرق، باید اعتراف کرد که روسیه و چین سیاست های خاورمیانه ای متفاوتی دارند. رویکرد چین به منطقه بیشتر بر همکاری تجاری و اقتصادی متمرکز است چرا که طرح جاده ابریشم جدید از بخش‌هایی از خاورمیانه می‌گذرد. از سوی دیگر، به جز بازار انرژی، در سایر زمینه ها، قدرت اقتصادی روسیه با چین قابل مقایسه نیست و به همین دلیل، مسکو بیشتر روی تأثیرگذاری بر سیاست خارجی از طریق قدرت سخت متمرکز شده اما پکن سعی دارد از طریق تعاملات تجاری بر خاورمیانه تاثیر بگذارد.

با این وجود، حضور نظامی ایالات متحده در منطقه باعث شده چین و روسیه در زمینه خاورمیانه به یکدیگر نزدیک شوند چرا که در این حوزه یعنی مسائل امنیتی از واشنگتن عقب هستند.

اگرچه خاورمیانه از نظر جغرافیایی دور از اوکراین است، اما جنگ در این کشور جدیدترین آزمون برای چگونگی واکنش رهبران خاورمیانه به رقابت قدرت های بزرگ است. همانطور که تعامل دوجانبه و چندجانبه وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف در منطقه نشان داد، لابی روسیه در خاورمیانه در نیمه اول سال گذشته افزایش یافت. این امر واکنش کاخ سفید را برانگیخت و رئیس جمهور جو بایدن چند ماه بعد، از اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس بازدید کرد. این پاسخِ تاخیری آمریکا تلاشی بود تا مانع از نزدیک شدن کشورهای خاورمیانه به روسیه شود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس از نزدیک ترین و قدیمی ترین متحدان آمریکا هستند. برخی از کشورها، از جمله بحرین و امارات متحده عربی حتی به عنوان "شرکای اصلی امنیتی" ایالات متحده معرفی شده اند. با توجه به این روابط و نیز منافع مشترک آمریکا، اسرائیل و کشورهای حومه خلیج فارس در تضمین ثبات بازار جهانی انرژی، کاخ سفید انتظار داشته و دارد که کشورهای خاورمیانه روابط خوب خود با ایالات متحده را حفظ کنند.

در حالی که کشورهای خلیج  فارس از اهمیت چتر امنیتی ایالات متحده برای منطقه آگاه هستند، آنها همچنان ترجیح می دهند که به تنوع مشارکت های خود ادامه دهند. روابط این کشورهای با چین و روسیه هر لحظه بهتر می شود و این در حالی است که بایدن با ورود به نیمه دوم دوره ریاست جمهوری خود، تعاملات دولتش با شبه جزیره عربستان را به حداقل رسانده است.

عدم تضمین ثبات بازار انرژی توسط بایدن باعث ناراحتی کشورهای عربی شده است. همچنین، تداوم مذاکرات هسته ای با ایران یکی دیگر از نگرانی های کلیدی اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. با امتناع غرب از وارد کردن همسایگان ایران در مذاکرات، کشورهای خلیج فارس تصمیم گرفتند که خود مستقیما وارد ماجرا شده و با ایران مذاکرات مستقیم داشته باشند. چندین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد را می توان نمونه ای از این موارد دانست. این مذاکرات منجر به آتش بس در یمن و بازگشت سفرای امارات و کویت به تهران شد.

مسیر اسرائیل از کشورهای عربی جدا می شود

کشورهای حاشیه خلیج فارس در تنوع بخشیدن روابط خود با سه قدرت {چین و روسیه و آمریکا} موفق تر از اسرائیل بوده اند. با وجود عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل از طریق توافق ابراهیم، ​​این رژیم هنوز نتوانسته به طور کامل با کشورهای حوزه خلیج فارس همکاری داشته و متحد شود. در نتیجه، مسیر اسرائیل متفاوت از کشورهای عربی است. سیاستگذاران اسرائیلی معتقدند که حفظ تفاهم خوب با روسیه - که به شدت از حکومت بشار اسد در سوریه حمایت می کند - برای محافظت از مرزهای شمالی اسرائیل در برابر حملات نیابتی نیروهای متحد ایران، به ویژه پس از کاهش قابل توجه حضور نظامی ایالات متحده در سوریه، حیاتی است. با این حال، تعامل اسرائیل با چین و روسیه دشوارتر از تعامل کشورهای عربی با این دو غول شرقی است چرا که اسرائیل اغلب به عنوان نزدیک ترین متحد آمریکا شناخته می شود. این روابط به خصوص زمانی بدتر شد که اسرائیل حمله روسیه به اوکراین را محکوم و به اوکراینی ها کمک رساند.

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    11

    خیلی خودشیفته هستید دیگر پوتین و روسیه یک کشور قدرتمند نیست .

    نظرات شما -
    • 0

      بعضی ها هنوز در توهم و نادانی هستند . هنوز فکر می کنند روسیه قدرتمنده . البته بعضی ها ذاتا پاچه خوار هستند و با علم بخاطر منافع و جایگاهشان پاچه خواری روسیه متجاوز را می کنند .

  • ناشناس
    10

    اگر تا قبل جنگ اوکراین روسیه جز ابرقدرتها حساب میشد از الان به بعد تبدیل به ورژنی از کره شمالی با ابعاد سرزمینی بزرگتر با ذخایر انرژی که خریداری هم ندارد،تبدیل خواهد شد.

  • اتوبوسران
    2

    یعنی خداوکیلی کشورهایی مثل عربستان که با آمریکا روابط استراتژیک برقرار کردن الان سطح و کیفیت زندگی مردمشون بهتره یا ایران که خودشو وابسته روسیه کرده و برای یک امضاتوسازمان ملل چقدرباج دادیم برنده همه این سیاستها روسیه چین وامریکاهستن اینو پنجاه سال پیش

  • امیرحسین
    3

    کلا یک عده آدم هستن تا یک ذره از توانایی های چین و روسیه و ضعف غرب گفته می شود انگار بهشون فحش ناموسی دادی جالبه قران می گویید من الزاما از روسیه چین خوشم نمیاد ممکن است حتی رقیب بدانمشان ولی این رفتار سیاه سفید درک نمی کنم

    نظرات شما -
    • 0

      تو پوتین پرست هستی ، تو از متجاوز حمایت می کنی . امثال تو از تکنولوژی آمریکایی استفاده می کنید و پاچه خواری روسیه کثیف را می کنید . اون موبایل یا لپ تاپی که داری باهاش کامنت می زاری ساخت غربه .

  • ناشناس
    0

    این که الان خیلی از اقلام ضروری و مهم مردم از خوراکی و البسه تا خودرو و لوازم خانگی به قیمتهای فوب خلیج فارس و اروپا.. رسیده حرفی نیست (و حتی بیشتر، به طوریکه دیگر مزیب صادراتی ندارند! بخاطر انحطاط مدیریتی- فساد آموزشی مدرکگرایی و مدرکفروشی- اینکه مافیای و باندهای تبهکار اقتصادی و کاسباران تحریم و تاجران خورده و حتی بسیاری از اصناف ناجوانمرود و ظالم حرامخور و همچین پایین بودن مزد و عدم نظارت بر اصناف و واحد کوچک منجر به بیگاری و برده داری شده) و اما در سوی دیگر مغلطه عجیب برپا است، کارمند دولتی و حکومتیها، با آن همه حقوق مزایا زیاد و بالا ناز میکنند (با توجه طی چند دهه ماحصل پر از ناکارامدی و فساد ادارات..!) اما باز می بینم طبقه کارگر بخش خصوصی و بخصوص کارمندان و کارکنان بخش اصناف خورد خصوصی دارند از ترس بیکاری تن به بیگاری و شبه بردگی میدهند حتی یک سوم پایه حقوق قانونی و بدون بیمه به سن بازنشستگی میرسند و هیچ آینده رفاهی حداقلی ندارند!
    این هم عاقبت آرزوهای میخواستند نظامی عدالت علوی اجرا کند!
    اما گویا برایش اسرائیل و فلسطین و ستیزجویی با غرب و تعلل برجام و این بحران پرخسارات هسته ای مهم تر است از نسل سوزی ایران!
    پ.ن: ماشین آالات و خودروی دست دوم کم کار و ارزان چرا وراد نشود؟! ای نوکران مافیا لعنت برشما! روزی خواهد رسید این وزیران مورد شدیدترین حسابرسی خواهند گرفت که چگونه بهب هانه کمبود ارز جلوی واردات کالای مرود نیاز گرفتند و کالاهی مصرف را به سرمایه ای تبدیل کردند! و سرمیاه ها بجای هدایت به بخش مولد به دلالی رفت! و انگاه که مافیایی ها اینها تنها گذاشتند در براب رمردم با ثروتحرام قارونی فرار کردند و اینها تنها در ابرابر مردم و عدالت الهی!

  • ناشناس
    0

    - ما تضمین میخواهیم که به صورت بنیادی ریشه فسادهای مالی و اقتصادی از رانت و انحصار تا مافیا و کمبود و احتکار و گرانی برچیده شود، دیگر فشاد آموزشی از مدرکگرایی تا مدرکفروشی نباشد، از پارتی بازی در استخدامها و بکار گماری نالایقهای مستعد فساد و خیانت و عامل ناکارامدی مدیریتی و خسارت به بیت المال و نسلها نباشد.
    7- ما تضمین میخواهیم این عقب ماندگی مصنوعی در همه ابعداد پیشرفت از فرهنگی تا اقتصادی به سرعت طی شود از این اقتصادی چند دهم درصد به اقتصاد لااقل 5% اقتصاد جهانی در طی 20 سال آینده برسد، چرا که کشورهایی حتی کمتر از یک سوم استعداد ایران در همین زمان به دو تا ده برابر ایران رسیدند، درامد سرانه از مرز متوسط کشورهای ثروتمند بیشتر شود و دیگر هیچ فقیر وبیکار و بدون درامدی نباشد حتی آنهایی ناتونند در کار، ار مستمری درخور شرافت انسانی برخودرا شوند.
    این تضمینها و راستی آزمایی را چگونه میخواهید بدهید و اگر نتوانستید آیا خود را تسلیم عدالت برای اشد مجازات برای خیانت به مردم ایران خواهید کرد؟

  • ناشناس
    1

    عربستان رو عشقه
    هم امریکا رو گرفته
    هم متحد اصلی ما روسیه رو
    و به سرعت داره پله های طرقی رو طی میکنه
    دوستان هم فقط برن اختلاس کنند
    کی به فکر عاقبت ایرانه

  • ناشناس
    0

    روسیه از باتلاق اوکراین بیرون بره کلی هنر کرده ،

    غول آسیا ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

  • متین
    0

    بخاطر داشتن یک سلاح کشتار جمعی اقتصاد کشور را نابود ملت را فقیر و بدبخت کردید اگر به جزای خیانتتان نرسید قطعا باید به انصاف خدا شک کرد

  • Ali
    0

    همه جای دنیا بغیر از ایران و چین و روسیه و کره شمالی و سوریه و لبنان و ونزوئلا و ... اونایی که ایران قبولشون داره و بهشون فحش و بد و بیراه نمیگه بقیه کشورها همه رو به افول و بدبختی هستند فقط ما خوبیم!!!

  • 🐜
    0

    بیخیال خبرفوری روس وامریکافقط میخواهند سلاح واهن پاره بدهندنفت بگیرند.گربه محض رضای خدا موش نمیگیره

  • ناشناس
    0

    سلام کوتاه ومختصرواقعا سران نظام ازاین مردم بیگناه ومظلوم خجالت نمیکشن این مردم آشوبگرنیستنن به سیم اخرزدن تاکی ازاون روزی بترسن که دیگه نتوانن جلوخشم مردم رابگیرن. خداوکیلی خسته نشدین ازاینهمه دزدی چپاول بیت المال بابادیگه بسه انقلاب کردیم که چه چیزی بدست بیاریم یه ذره اعتقاد مردموروهم ازشون گرفتین چرابایدهمه مردم ایران چوب حماقت یه عده انسانهای خرفت بدن یه رفراندم ازادبگذاریدتاببینیدبانظارت سازمان ملل. اگه تاریخوملاک بگذاریدمتوجه میشیددیکتاتوری وظلم پایدارنبوده ونخواهدماند🙏

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها