اوج گرفتن اختلافات تهران و باکو/ تحریک آذربایجان ایران به جدایی طلبی/ کدام کشور بین دو همسایه تنش ایجاد کرده؟

اردوغان که به دنبال احیای امپراتوری ترک‌هاست، توانست باکو را به یکی از مهره های خود تبدیل کند و حالا هم سعی دارد بین ایران و آذربایجان اختلاف ایجاد کند.

اوج گرفتن اختلافات تهران و باکو/ تحریک آذربایجان ایران به جدایی طلبی/ کدام کشور بین دو همسایه تنش ایجاد کرده؟

به گزارش خبر فوری، اختلاف ایران و آذربایجان دوباره اوج گرفته است. از قبل هم مشخص بود که رفع اختلاف طرفین دائمی نیست. مشکلات موجود بین ایران و جمهوری آذربایجان حل نشده باقی مانده و بعید است با گذر زمان از بین برود. حالا رسانه های آذری رسما آذربایجان ایران (یا به قول خودشان آذربایجان جنوبی) را به جدایی از خاک کشور تشویق می کنند. این اقدامی تحریک آمیز، تفرقه افکنانه و خلاف عرف دیپلماتیک است که باعث واکنش بسیاری از ایرانی ها شده و خشم آنها را برانگیخته است.

مروری بر اختلافات تهران و باکو

نباید گمان کرد که اختلاف ایران و آذربایجان فقط بر سر موضوع فوق الذکر است. تهران و باکو بر سر مسائل دیگر نیز به اختلاف خورده اند. اگرچه ایران در ابتدای جنگ قره باغ در سال 2020 از بازپس‌گیری اراضی این منطقه توسط باکو حمایت کرد اما حضور نظامی ترکیه و پاکستان و به خصوص اسرائیل در آذربایجان، تنش ها را افزایش داد. ایران بارها به مقامات آذری هشدار داد که مانع از ورود مستشاران خارجی شوند. این هشدار زمانی جدی‌تر شد که آذربایجان به همراه پاکستان و ترکیه یک رزمایش نظامی در دریای خزر برگزار کرده و رسما مرزهای ایران را تهدید کرد.

اختلاف ایران و آذربایجان بر سر یک سری مسائل استراتژیک دیگر نیز شدت گرفته است. یکی از این مسائل مربوط به «کریدور زنگه زور» است. این کریدور یک خط ارتباطی است که باکو را به ترکیه وصل می کند و در این مسیر، از مرز ایران و ارمنستان نیز عبور می کند. همانطور که وزارت امور خارجه ایران گفته بهره برداری از این خط ارتباطی به هیچ وجه مورد اعتراض ایران نیست. آنچه مورد اعتراض ایران است به هم خوردن مرزهای بین المللی در شمال است. ایران به خصوص به این مساله اعتراض دارد که آذربایجان این خط ارتباطی را با باورهای «پان ترکیستی» تفسیر کرده و آن را جاده ابریشم جهان ترک تبار می داند. این تفسیر می تواند منطقه ارمنستان و مناطق مرزی ایران را مورد خطر قرار دهد و به همان اندازه مداخله‌ جویانه و خطرناک است که نامیدن خلیج فارس به نام خلیج عربی خطر دارد.

کشور ثالثی که بین ایران و آذربایجان اختلاف ایجاد می کند

آنطور که وزیر کشور گفته به هم خوردن رابطه ایران و آذربایجان معلول تحریکات یک کشور ثالث است. این کشور ثالث چه کشوری است؟ به نظر می رسد اصلی ترین گزینه در این رابطه، ترکیه باشد. ترکیه اصلی ترین برنده جنگ قره باغ بود. اردوغان که به دنبال احیای امپراتوری ترک هاست، توانست باکو را به یکی از مهره های خود تبدیل کند و حالا هم سعی دارد بین ایران و آذربایجان اختلاف ایجاد کند تا از این طریق بتواند در داخل مرزهای ایران یک اهرم قدرت داشته باشد.

تا پیش از جنگ اوکراین، آذربایجان و ترکیه قدرت دخالت و مانور زیادی نداشتند. روسیه قدرت اصلی منطقه قفقاز بود و ارمنستان و آذربایجان هر دو در مسائل نهایی تابع نظر مسکو بودند. رابطه خوب ایران و روسیه هم مانع از این می شد که ترکیه بتواند آذربایجان را به جولانگاه خود تبدیل کرده  و در امور تهران و باکو دخالت کند. با اوج گرفتن جنگ اوکراین، فرصت برای ترکیه فراهم شد که به تحریک بیشتر آذربایجان بپردازد و از ضعف ترکیه در مسائل دیپلماتیک بهره ببرد.

تحریکات باکو و آنکارا چگونه خنثی می شود؟

تحریکات باکو و آنکارا از دو طریق خنثی می شوند. اولا ایران باید قدرت دیپلماتیک و نظامی خود را به آذربایجان و ترکیه نشان دهد. افزایش مانورهای نظامی و گسترش روابط دیپلماتیک دو اهرم اصلی ایران در این جهت هستند. از آن سو، مردم منطقه آذربایجان ایران نیز باید در مقابل تحریکات ترکیه و آذربایجان هوشیار و آماده باشند چرا که بدون پذیرش مردم داخلی، هرگونه دخالت و تحریکی بی ثمر خواهد بود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 84
  • محمود
    21

    ما ملت متحدی هستیم در هنگام مقابله با دشمن درنگ ممی کنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      اگر هزار سال گرسنه بمانیم حاضر نمی‌شویم ناموسمان را به بیگانگان بفروشیم .. زنده باد ایران

    • ناشناس
      8

      من آذری ام ساکن تبریز، پان ترکها کلا جمع شدن هزار نفر هم نمی شوند. خودشان‌می دانند اگر بخواهیم به صورتشان سیلی بزنیم چگونه خواهیم زد. همه‌آذری ها این باور را دارند که باکو باید به سرزمین مادری اش بازگردد.هیچ انفاقی نمی افتد. چشم فتنه را در باکو کور می کنیم. خودشان هم می دانند.

  • ناشناس
    13

    اذربایجان جنوبی ترکها خوزستان عربها سبستان افغانها عجب اوضاعی شده ایران هم برای اخوندها

    نظرات شما -
    • ۰۰۰
      7

      نام ایرن توی یادها بمونه بهتره تا بچسبه به اسم اینها. همون گنده... خاورمیانه واسشون با معناتره.

  • ناشناس
    12

    ترکیه میخواهد قلمرو عثمانی خود را بسازد شما نمی خواهید آذربایجان را که جزءخاک کشورمان است را به ایران برگردانید

    نظرات شما -
    • م
      14

      كدوم قلمرو عثماني ؟! كلش ٥٠٠ تا ٦٠٠ سال با فراز و نشيب بوده خودشون دزد قلمرو بيزانس بودند و فرهنگش ون دزدي شده از فرهنگ روم و ايران و اسلام بوده در به در دنبال هويتند (اردوغانيسم ها) اگر قرار به باز پس گيري تمدن باشه نصف اسيا را بايد پس بگيريم كه تو تاريخ هم مكتوب هست هيچ تازه بدوران رسيده ايي هم نميتواند كتمان كند

    • ناشناس
      3

      کالا برگ میدید بهشون ؟!! خخخخخخ

  • ناشناس
    24

    بنده یه ترکم و اصلا هیچگونه تمایلی به پیوستن به جمهوری آذربایجان را ندارم ،برعکس عقیده دارم که جمهوری آذربایجان جزء ایرانه و باید به ایران ملحق بشه

    نظرات شما -
    • امید
      15

      احسنت به شما مرد وطن دوست ترک با غیرت این خاینین یاید که حرف مفت میزنند یاد بگیرند

    • سنا
      39

      یعنی الان بهت پاس پورت اذربایجان رو بدن قبول نمیکنی؟؟ یالانچی

    • سنا
      44

      من حاضرم برم اذربایجان لااقل میتونی اونجا با صد میلیون بنز سوار بشی نه موتور!!

    • 50

      آذربایجان خیلی بهتر از ایرانه

    • ناشناس
      21

      اگه راست میگی یک مقدار ترکی صحبت کن. چون ترک ها به خودشون نمیکن ترک، میگن تورک

    • ناشناس
      8

      جناب شما بخاطر پول حاضری کشورت رو بفروشی؟

    • 6

      درود بر هم وطن عزیز غیرتمندم

  • ناشناس
    7

    قومیت های ایرانی به چه دلخوش باشند که پشتیبانی کنند؟؟؟؟ تا زمانی که انتخابات ازاد عادلانه بدون مهندسی و بدون در نظر گرفتن رنگ نژاد دین و مذهب در ایران صورت نگیرد، این مشکلات در داخل ایران روز به روز بیشتر خواهد شد و تعلق خاطر مردم به کشور کمتر خواهد شد و مردم به دنبال راهی هستند برای رهایی. چرا این مشکلات قومی در اروپا و امریکا نیستند. چون انجا هرکس که شایسته و باسواد باشه انتخاب می شود و کاری به دین و قومیت ان ندارند. ایا ایران چنین است؟؟؟ یا قوانین ما پر است از تبعیض و نا عدالتی. پس ادرس اشتباهی ندهید و این مشکلات را حل کنید که اگر ایران دموکرات و ازاد باشه هیچ قدرتی قادر به تجزیه ان نخواهد بود. یا حق

  • ناشناس
    13

    ایران باید با کردهای شمال سوریه ارتباط برقرار کنه
    تا خردوغان بترکه

  • کوروش
    9

    مقصر شما هستید که موقع کودتا تو ترکیته این آشغال و با زن بی مصرفش تو تهران پناه دادید. برید سازمان ملل و قراردادی که مدت تمام شده بین ایران روسیه خائن را احیا کنید و تمام سرزمین های جدا شده را طلب کنید و جزو خاک ایران برگردونید.

    نظرات شما -
    • م
      9

      خاصيت اينا ( عثماني ها)همين نمك خوردن و نمكدان شكستنه

  • ناشناس
    9

    چرا نقش اسرائیل را در این ماجرا کم رنگ میبینید البته اسرائیل حقم دار ه.
    وقتی ایران نیرویی به نام حزب الله را بیخ گوش اسرائیل تجهیز میکنه و اسرائیل را تهدید به نابودی میکنه( وظیفه اعراب را ایران انجام میده ) ، در عوض اسرائیل نیز با نفوذ در آذربایجان علاوه بر تهدیدات نظامی ،جاسوسی و....علیه ایران ، به حمایت از علی اف باعث تحریک ترکها در ایران میشه .
    "بقول معروف چیزی که عوض داره گله نداره"

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      من بیشرف نیستم واقعیت را گفتم اگرچه حقیقت تلخه وقتی جوابی نباشه مجبوری توهین کنی اگه بجای تمرکز به نابودی اسرائیل که وظیفه ما نیست به جمهوریهای جدا شده شوروی تمرکز میکردیم الان آنها بجای پناه بردن به امثال اسرائیل الان دوستان ما بودند .

  • ناشناس
    2

    wertqwtw3

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      6

      خاک تو سرت بی شرف.

  • ناشناس
    11

    اگه ایران ،ایران بود، آذربایجان هم باید ضمیمه ش میکردیم که دیگه از این غلطا نکنه

  • ناشناس
    8

    اینکه آذر بایجان از مسنشار خارجی استفاده کرده به ایران ربطی ندارد وایران ار موضع ضعف می خواهد قدرت نمایی کند که هیچ دولتی بر نمی تابدایرانذمی گوید چون من با اسراییل مشکل دارم هیچ کشوری با اسراییل مراوده نداشته باشد البته خود آذر بایجان جزئی از ایران است وروزی به خاک پدری خود ملزم خواهد شد

    نظرات شما -
    • اله قلی خان
      17

      دوست من جمهوری آذربایجان کشور مستقل نیست و همچون ارمنستان و نخجوان و ترکیه استان های ایران محسوب می‌شود و باید به خاک ایران الحاق گردد

    • 5

      اصلا بحث راجع به مستشار خارجی توی باکو نیست وزیر بحث راجع به پیوستن تبریز به باکوعه چون وزیر باکو مصاحبه کرد گفت آذربایجان جنوبی و شمالی هم باید به آذربایجان بپیوندن

    • ناشناس
      5

      مصاحبه اون ابله رو بزار روی نادانیش ولی ایران هم که شده عرب، ایران با تمام اقوامش زیباست چرا کلمات عربی رو رایج کردن ولی به فرهنگ اقوام ایرانی توجه نمی کنن در حال حاضر مردم ایران فرهنگ کره جنوبی رو بیشتر می دونن تا حتی فرهنگ نیا کان خودشون رو اردغان و الهلم بلا نسبت خر کی باشن که بخوان برای ما خط نشون بکشن ولی سیاست ایران رو هم در نظر بگیریم در سوریه ایران به ضد منافع ترکیه عمل میکنه حتی در عراق پس نمیشه از ترکیه هم انتظار داشت همین گونه عمل نکنه در حالی که کشورهای بزرگ یا با هم مدیریت میکنن یا علیه هم که در منطقه ما بر علیه هم شده البته به یاد داشته باشیم که پنجاه سال پیش ایران چنان آبرویی داشت که اگر در آن زمان فروپاشی اتفاق می افتاد تمام جمهوری های خود خوانده به سررمین پدری باز می گشتن ولی حالا بعضی ها آرروی آذربایجان بی اصل ونسب را دارند که ریشه اش در ایران است از ماست که بر ماست

    • ناشناس
      4

      حکومت پدر پسری چگونه جمهوری شده جمهوری خود خوانده آذر بایجان با دیکتا توری پدر پسری چیزی برای گفتن هم داره

  • ناشناس
    7

    ایران بجز کشور های کمونیست با بقیه کشورها تنش دارد

  • فریبرز
    13

    راه حل فقط و فقط مقابله به مثل است و بازپس گیری مناطقی که در اصل متعلق به خاک ایران است .

  • م
    11

    دوره اخرالزمانه ي تيكه زمين جدا شده از ايران پس از تجاوز شوروي ادعاي استقلال ميكنه برگرد پيش پدر و مادر ت الهام اف

  • م
    15

    الهام اف نظرات خودش و خانمشو گفته اونزمان كه مريدهاي ابوالفضل ع مرزها را پاك كردند حساب كار دستش مياد

    نظرات شما -
    • حرف حساب
      5

      لایک

  • ل
    6

    يابو ورش داشته

  • شهرام
    10

    تحصیل به زبان مادری حق اولیه ماست که در اصل 15 قانون اساسی هم اومده ولی شما قبول ندارید
    یه عده رو انداختین جلو دریاچه ی ارومیه رو خشک کرد
    آخه حرفی برا گفتن نداریم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      کل سهم ترکها از فرهنگ شده عزاداری زنجان چرا؟ یعنی این همه شاعر وفلاسفه ترک باید ایت الله تبربزی با حدیث کرونا رو بزرگ می کردین تا دوست ودشمن بخنده

    • 12

      جناب مگه کسی جلوی تحصیل به زبان مادریشونو گرفته یک کتاب دارن برای تحصیل به زبان آذری ولی قرار نیست تمام کل کتاب هاشون رو به آذری بخونن!

    • ناشناس
      8

      مسئله تحصیل نیست فرهنگ که باید با احترام ازش نام برد وآزادانه ازش بهره برد که متٱسفانه ما ایرانی بودن رو فدای عرب شدن کردیم چه برسه به آذری، آذر بایجان هم جزئی از آذر بایجان ایران است وآذر بایجان هم جزء ایران ترکیه بره با تن فروشی خودش رو مطرح کنه که شرم آوره

  • ناشناس
    2

    ایران علاوه بر عملکرد داخلی در سیاست خارجی نیز گند زده است ،وقتی شوروی از هم پاشید ،جمهوریها ی نو پا با توجه به قرابتی که با ایران داشتند فرصت خوبی بود تا ایران آنها را به سوی خود جذب کرده و در آن جمهوریها نفوذ کند.

    نظرات شما -
    • 6

      یعنی شما میخواستی به آذربایجان حمله کنی؟ آذربایجان ۱۹۱۸ از ایران جدا شد شما میخواستی ۱۹۹۱ یعنی ۷۳ سال بعد اون هم زمانی که با عراق هم در حال جنگ بودید با آذربایجان هم وارد جنگ میشدید؟ این جوری که بهتون میگفتن تجاوزگر و افکار عمومی که در عراق همراه شما بود در جنگ با آذربایجان دیگه همراه شما نبود! به باکو که نمیرسیدید تبریز هم از دستتون میرفت! حالتون خوبه؟

    • 3

      کسی نگفت به آذربایجان لشکر کشی کنه بلکه با قرابتی که با آذربایجان داشت با سیاست اصولی آن را جذب خودش می‌کرد.

    • محسن
      3

      جنگ لازم نبود .همون طور روسیه شبه جزیره کریمه با انتخابات گرفت . اونها هم با استقبال میومدن . ولی انقدر درگیر امریکا و اسرائیل هستیم از داخل خودمان هم قافل شدیم . بابا ول کنید این اسرائیل بزارید برای خودش بچرد . هم مرز هم نیستیم که بجنگیم . فایده بردش چیه ؟ . بدیم به فلسطین ! . مگه عریستان با ما خوبه که فلسطین بشه ! . فلسطین سنی تندرو داره این بدان . مثل داعش هستند . اما اسرائیل خفه اش کرده .

  • omid
    9

    پس به خاطر این هست که ایران با روسیه دوست هست این مردم باید بفهمند که چ خبره اوضاع ..مرگ بر اردوغان باید گفت

  • اله قلی خان
    12

    من نمیدونم اردوغان دیگه چکار باید بکنه تا ایرانیان به خود بیاند، از سد آتاتورک که به تنهایی گنجایش برابر با همه سدهای کشورمان دارد تا تجاوز نظامی به عراق و سوریه و حالا هم موش دوانی در جمهوری آذربایجان، باید به ترکیه حمله نظامی کنیم و لچک خراباتیان را به سر اردوغان ببندیم.همچنین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نخجوان را تنها با سه گردان پیاده ارتش اشغال کنیم . از همه مهمتر منابع غنی آب شیرین این استان های شمال غربی کشورمان را در اختیار بگیریم

  • امیرعلی
    25

    من از خدامه از ایران جدا بشیم به آذربایجان ملحق شیم. از ایرانی بودن خیری ندیدیم جز فقر و فلاکت و تبعیض و اختلاس وووووووو

    نظرات شما -
    • 18

      پس تشریف ببر همون باکو! خاک تبریز متعلق به تمام ایرانیانه متعلق به شما به تنهایی نیست که بخوایید براش تصمیم بگیرید! البته همون باکو هم خاک ایرانه!

    • M
      12

      راه باز و جاده دراز.گورتو گم کن همون خراب شده ای که آرزشو داری

  • کی کاووس
    9

    گازه ترکیه که قطع بشه دیگه جفتک نمیزنه، یونجش زیاد شده

  • کورش
    9

    تمام اقوام عزیز ایران بزرگ روزی به اختیار خود به سرزمین مادری و سرزمین کورش کبیر باز خواهند گشت از تاجیک تا افغان تا ترک و همه قسمت های کردستان و بلوچستان و بحرین .

  • ناشناس
    1

    هرچه ذلیل تر وضعیف تر و غیر مردمی تر بشید اینگونه مشکلات بزرگتر میشه .حالا هی بشینید وتو توهمات خودتون خودرا بزرگترین وقدرتمند ترین وپایدار ترین ومردمی ترین وخوشبخت ترین وووووو بینگارید .

  • شهریار
    14

    به عنوان کسی که توی تبریز زاده شده ،هفت اندر هفت جدش در آذربایجان متولد شدن و رشد و نمو داشتن باید اعلام کنم اگر سنگ از آسمون ایران بباره دریاها خشک بشن بر اثر گرسنگی مجبور باشم خار و خاشاک بخورم ترجبح میدم کنار هموطن ایرانی خودم بمونم و سر روی شونه هموطنم بگذارم و بمیرم تا زیر پرچم جمهوری جعلی اذربایجان باشم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      هزاران درود

  • ناشناس
    8

    کسی در ایران از اقوام وحشی تاون دعوت نکرده و الان هم حمایت نمی کنه ایران هم کمتر از کویت نیست پول میده کل آسیا شر ترک مغول کرد-لر عرب رو که همتون همدستید از سرش با افتخار کم میکنه اونم به شکل تخلیه خاکش از وجود نحس شما

  • فهیم
    8

    بنظرم ایران باید به آذربایجان حمله کنه و کارشو یکسره کنه. چون قرارداد صد ساله ایران تمام شده و قانونا باید برگردد به کشور اصلی خود.

  • ........
    16

    من اهل اردبیل در نقطه ی صفر مرزی با آذربایجان هستم به الله قسم فقر، و فلاکت و بدبختی از زمین و زمان بر علیه شان میبارد اگر اونا رو به ایران ملحق کنید خیر دنیا و آخرت در انتظارتون خواهد بود این هم بگم اونا لیاقت خوب شدن ندارند چون اکثرا نامرد تشریف دارند به خاطر یک میلیون تومان آدم می کشند آذربایجان لو ام ایران بالاسی ام ایرانیمی هیچ بیر شئی نن عوض المرم الله چوخ چوخ شکر الیرم کی ایران و اسلام نان منی یاشادور سان الحمد لله رب العالمین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      شیرین دیلوا قربان کسرم بله یه کردیلر کی بیل مین فیکر الی یر باکی دا نه خبردی ایران بیر ملتدی توپورسه لر باکی نی سو آپارار

    • امیر ب ادمک
      9

      آدمک ساندیس گرم ننوش برای معدت ضرر دارد ساندیس خیلی تگریش بهتره بزن تا چرت و پرت بگی

  • ناشناس
    1

    این سیاسون بیسواد ایران هرچه دلشان خواست توی هر کشوری انجام بدهند ازادند. ولی اگر یک کشوری چندتا مهمان اورد توی کشورش جمهوری اسلامی بدش امده و توهین میکند که چرا اینها امدند.اگر حزب الله را کنار گوش اسراییل کاشتی باید انتظار این را داشته باشی که انها هم این کار را میکنند.شما حتی عرضه این را نداشتید که هنگامی که این کشورهایی که زمانی جزء کشور ایران بودند رادر زمان استقلالشان انها را ترغیب به پیوستن به سرزمین اصلیشان نکردین که حالا دم در بیاورد وبا انکه میدانستید اردوغان با ایران دوست نیست او را دوست خود دانسته و او را نصیحت میکنید و او کار خودش را انجام می دهد به کدام سیاست شما پایبند هستید؟ اگر مشکلی برای برای مملکت پیش اید عین ... توی گل گیر میکنید و هیچ کشور دوستی ندارید که به شما کمک کند حتی ملت که باید پشتیبانتان باشد را از خودتان دور کردید . وشما با این بیسوادیتان و نادانیتان ایران را تجزیه کرده و هر کدامتان به گوری فرار میکنید .با این سوادتان هنوز نتوانستید که در منطقه یک کشور پیدا کنید که همراهتان باشد اون عربستان که با اون عیادی احمق ها چه برسرش اوردید و چه هزینه ای برای مملکت بریدید و حال دارید با چه التماسی او را برگردانید. چه کار کردید با کشور ومردم .باید این اردوغان بیشرف برای شما دم در اورد واین کشور اذربایجان برای شما زبان در بیاورد نه در خارج سیاست داشتید ونه در داخل .مردمان را از خودتان رنجیدید و کشورهای همسایه را از خودتان رنجیدید .

  • ناشناس
    5

    ایران و آذربایجان که سالهاست برادر همند الانم مرزش رو برای زائرانرایرانی ابا عبدالله باز کرده خواهشا مشکل تراشی نکنید ما هممون عاشق اباعبدالله هستیم ایران عراق آذربایجان پاکستان افغانستان سوریه مصر عربستان بحرین و......واعتصمو بحبل الله جمیعا ولا تفرقو

  • بی طرف
    9

    من یک کرد هستم از اینکه روزی آذربایجان از ایران جدا شود قلبم بدرد میاد ایران زیباست با تمام اقوامش تا این نقشه گربه بماند اما مسولین یک عمر با آمریکا جنگ کردید در عرصه دنیا ضعیف شدیم و اینهم نتیجه کشور ترکیه برای ما آدم شده کجایی نادر شاه کجایی رضا شاه

  • 3

    آقا الهام علی اف هم میگه ما جزو ایرانیم چرا دوگانگی ایجاد میکنید کسی که پیش رهبر میره مطمئن باش از ایران و ایران دوست هست اینا اونجا میخوان کلک اسرائیل رو بکنند فعلا دارن دون میپاشن سلاحهای اسرائیلی رو بگیرن

  • 4

    اکن ابلهانی که ضد قومیت و دوستی بین مسلمانان میزنند آلبانی نشین های اونور آبی که هر تایپشون خدا تومن از اربابشون میگیرن که تفرقه ایجاد کنند

  • تورک
    3

    اولا خبر فوری اگر هنوز کوچکترین باوری به حرفه ات که روزنامه نگاری و کشف حقایق است داری، نظرات و رای گیری ها را بدون مغالطه و تغییر در الگوریتم منتشر کن. سانسور راه حل نیست.
    در ثانی، الف) حمایت تمام قد نظامی از ارمنستان مسلمان کش (در اورمیه، سلماس خوی، خوجالی و باکو) علی رغم شعار حمایت از مظلومان و مسلمانان نظیر آنچه در فلسطین اتفاق افتاد، ب) تهدید اخیر به حمله نظامی، ج) استعمار پنجاه ساله خاک آذربایجان با کمک روس ها (مثال حضور و بهره‌برداری در بخش هایی از قره باغ و گاها نخجوان، د) خنجر از پشت زدن به آذربایجان با کمک همتای روس( که در یک تریبون آزاد قابل بحث است)، ه) اتهام زنی بی مورد تحت عنوان از بین رفتن مرز ایران با ارمنستان (که جیره خوار ایران و درمانده به دلیل نداشتن مرز زمینی فعال جز با ابران است) در صورت احداث کوریدور زنگه زور و ده ها دلیل دیگر که مجال بیان نیست باعث کدورت این روابط شد.

    اما در باب داخل آنچه بر سر آذربایجان ایران طی ۵۰ الی ۱۰۰ سال اخیر آمده:
    نابودی بزرگترین دریاچه ایران، گرفتن شهر های ساحلی آستارا و طالش و... از آذربایجان جهت کاهش نفوذ این ایالت(به نقشه زمان قاجاریه و حتی پهلوی اول مراجعه شود)، رسیدن به یک کنسولگری فعال از ۱۷ کنسولگری موجود در تبریز، غارت معادن مس، طلا و دیگر معادن ( آذربایجان بیشترین ذخیره معدنی مس و طلای کل کشور را داراست)، بالاترین نرخ های مهاجرت فرستی، کاهش چشم گیر پروژه های زیرساختی و مادر در این منطقه که دارای درخشان ترین تاریخچه صنعتی در ایران است، تکرار دائم توهین های قومیتی به ملت بی بدیل ترک در سطح رسمی (روزنامه ایران و دیگر نشریات) و غیر رسمی، آذری خواندن در جهت توسعه اندیشه متاخر ملی گرایی افراطی از زمان پهلوی، عدم وجود زیرساخت برای آموزش زبان ترکی که بیش از ۳۵ میلیون نفر متکلم دارد، حذف کامل سیاسی اجتماعی از صحنه سیاست و جامعه کشور طوری که انگار نه انگار از صدر اسلام به اینطرف اکثریت قریب به اتفاق حکومت ها را ترکان نظیر خوارزمشاهیان، سلاجقه، صفویه، قاجار تشکیل داده اند(این مورد بسیار بسیط و قابل بحث است) و صد ها دلیل دیگر عایدی آذربایجان بوده است. در مقابل و به قول استاد شهریار از دیگر همسایه ها احترام دیدیم و بس!
    ملت آذربایجان تجزیه طلب نیستند اما در مقابل این حجم از تبعیض خبر از دیگر پنداری و وجود دیدگاه خودی و غیر خودی در حافظه حاکمان دارد.
    هر چند میدانم جرات کافی برای انتشار این نظر و دیگر نظرات مشابه را ندارید ولی نوشتم تا بدانید که سطح آگاهی و به قول مقام معظم رهبری مطالبه گری کف جامعه آذربایجانی از تبریز تا خود تهران بسیار بالاتر از تخیلات شماست.
    با تشکر

    نظرات شما -
    • م
      6

      اينايي كه گفتي خودت باور داري ؟! خشكاندن درياچه هاي ترك زبانان!!!! دور كردن تركان از سياست و فعاليت هاي اقتصادي !!! مهاجر فرستي!!!! كاهش كنسولگري !!! ايالت ؟!!!! شما كجا زندگي ميكني ؟!
      اينايي كه گفتي غير از اطلاعات برون مرزي تون كه بنده اطلاع دقيق ندارم اگر بي احترامي نباشد تمامش دروغ و توهم اگر ژورناليست هاي استاني همچون سيستان و چابهار وكردستان همچنين سخناني بگويند قابل پيگيري است نه ان بقول شما ايالت هايي مه شما تافته جدا بافته شان كرديد !!!

  • ناشناس
    5

    اسرائیل باید از بین برود
    تا اسرائیل است فتنه هم است

  • 5

    همانطوری که اسرائیل به نیروهای ایرانی در سوریه حمله میکند
    ایران هم در منطقه تلافی کند
    به قول معروف موشک جواب موشک
    درود بر رزمندگان ایران
    نصر من الله فتح القریب

  • ناشناس
    2

    همه باهم بر ضد تفرقه افکنان

  • س.ح
    2

    این مقاله رو کدام بچه نوشته .مثل انشا هست یا هدف اختلاف افکنی

  • ناشناس
    5

    آذربایجان ونوجوان جزئی از ایرانند وباید برگردند

  • 10

    اینها که پیام دادند آذربایجان بهتر از ایران است مشتی خائن وطن فروشند که کشورخودشان را به بهايي اندک می فروشندوبه خون شهید باکری ها خیانت می کنند.

  • خرمگس بی خرد
    1

    پس چند وقت قبل ریسی رفت کشور اذربایجان کدوم مشکل رو حل کرد بیسواد شیش کلاسی؟حیف هزینه رفت و برگشت و تشریفات که از جیب مردم و بیت المال هزینه شد.

  • رضا
    3

    کل مملکت روی هواست و مشتی دزد حاکم حالا گیر دادید به باکو که چی بشه مثلا دلتان به حال ایران سوخته

  • ناشناس
    10

    کشور آذربایجان حرف مفت بزند جزو ایران خواهدشد.

    نظرات شما -
    • امیر ب ناشناس
      2

      جناب ناشناس ساندیس تگری زدی داری چرت و پرت میگی

  • علی
    1

    هر چی فلاکت و بدبختی تو خاورمیانه اس یه سرش دست اسرائیله

  • ایرج حمیدفر
    6

    این یارو علی آف با اربابش اردوغان که هردو تفاله غربیها هستن گویا یابو پرشان داشته ایران ترک و کرد و عرب و عجم ندارم همه سربازان وطن هستن انشالله بزودی هردو را خواهیم گرفت

  • 🐜
    6

    بایداذربایجان وترکیه راباخاک کاهوکه پرازلجن هست یکسان کنیم این همه موشک نقطه زن را برای همچین روزی میخایم تانفس دشمن توسینه حبس شود وبلرزه هروقت نام بزرگ ایران عزیزی گوششان برسه

  • مورچه
    4

    اسراییل بی وجدان این احمق هاراشارژمیکنه .بایدهمین الان صدموشک روی آذربایجان ترکیه واسراییل شلیک بشه تا همچین غلط اضافی نکنند

  • ناشناس
    4

    ببینید آخوندها چقدر ما رو ذلیل کردند که کشورهایی که جزیی از خاک ایران بوده اند و روزی آرزوی برگشتن به خاک ایران را داشتند حالا دشمن ما شده اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بحرین

  • کریمی
    5

    اگر‌جنگی‌در‌بگیرد‌ خودشان می دانند ایران‌با یک حمله که به ارمنستان‌کردن‌بعد هم میان جگری کردن‌تمام‌شد ایران ارمنستان نیست جنگ رو به جند سال کش میدهد باکوبی نمی ماند ترکیه هم تخریب می کنیم ممکنه ده سال ادامه دادیم باید حساب کنند می سرف بسم الله این باکو و ترکیه این هم میدان زیر ساختهای ایران هم بزنند بیچارسان می کنیم

  • ناشناس
    0

    کشور ایران متعلق به ترک هاست ، ، ایران باید کشوری فدرال باشه در غیر این صورت باید تجزیه بشه ، تا همه قومیت ها بتونن به زبان مادری خود تحصیل کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها