منابع عراقی: الکاظمی در برگزاری دور دوم گفتگوی ملی، ناکام خواهد بود

منابع سیاسی آگاه عراق خبر دادند که به خاطر کارشکنی جریان صدر و حامیانش، نخست وزیر دولت پیشبرد امور نخواهد توانست دور دوم گفت‌وگوی ملی را برگزار کند.

منابع عراقی: الکاظمی در برگزاری دور دوم گفتگوی ملی، ناکام خواهد بود

منابع سیاسی آگاه امروز یکشنبه خبر دادند که احتمالا مصطفی الکاظمی دولت پیشبرد امور عراق نتواند دور دوم گفت‌وگوی ملی را برگزار کند.

این منابع به پایگاه خبری بغداد الیوم گفتند که جلسه گفت‌وگویی که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود، احتمالا به خاطر عدم مشارکت برخی از طرفهای سیاسی به ویژه جریان صدر، به تعویق بیافتد.

این منابع با بیان اینکه برخی از طرفهای همپیمان جریان صدر هنوز برای حضور در این جلسه تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند، گفتند: تحریم این نشست توسط جریان صدر و همپیمانانش در ائتلاف السیاده و حزب دموکرات که پیش از این هم رخ داد، الکاظمی را مجددا مجبور خواهد کرد جلسه گفت‌وگو را به موعد دیگری موکول کند.

ترکی العتبی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) گفت که این کمیته از هر طرحی که باعث پایان یافتن بحران سیاسی عراق شود، استقبال می‌کند؛ مشروط بر اینکه بر مبنای قانون اساسی باشد.

العتبی با بیان اینکه تا کنون چهار طرح مطرح شده که چارچوب هماهنگی در مواردی با آن موافق و در مواردی مخالف بوده است، گفت: هر طرحی که مطرح شود، باید در پارلمان مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا این نهاد، اختیار این کار را دارد».

وی با اشاره به اینکه فقط از طریق پارلمان می‌توان بر سر اصل انتخابات زودهنگام، تغییر قانون و کمیساریای انتخابات توافق کرد، تصریح کرد، سرآغاز حل بحران، برگزاری مجدد جلسات پارلمان خواهد بود و چارچوب هماهنگی از هر اقدام مخالف قانون اساسی، حمایت نخواهد کرد.

چندی پیش هم دور نخست نشست ملی عراق برگزار شد. دفتر نخست‌وزیری عراق پس از پایان این نشست، در بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «رؤسای [سه‌گانه] با سران گروه‌های سیاسی ملی عراق به دعوت نخست‌وزیر و با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق برای بررسی تحولات سیاسی کشور تشکیل جلسه دادند. در این نشست بر سر پنج بند توافق شد که عبارتند از:

۱. افراد گردآمده در این نشست پایبندی خود به اصول ملی و ایجاد یک راه‌حل برای تمامی بحران‌ها از طریق گفت‌وگو و با روحیه‌ای برادرانه و همیارانه در راستای حفظ وحدت عراق، امنیت مردم این کشور و ثبات آن و همچنین دائمی بودن نظام دموکراتیک برپایه قانون‌ اساسی را اعلام کردند و در عین حال بر لزوم ترجیح منافع کلان ملی و روحیه همبستگی میان مردم این کشور برای حل بحران‌ سیاسی کنونی در عراق تأکید کردند.

۲. افراد گردآمده در این نشست همچنین خاطرنشان ساختند زمانی که بحران‌های سیاسی به بن‌بست می‌رسد و گروه‌های سیاسی ملی حکم را به فرایندهای قانونی در انتخابات واگذار می‌کنند، رفتن دوباره پای صندوق‌های رأی در قالب انتخابات زودهنگام یک رویداد استثنائی در تاریخ رخدادهای دموکراتیک به حساب نمی‌آید.

۳. افراد گردآمده در این نشست اعضای جریان صدر را به مشارکت در گفت‌وگوی ملی دعوت کردند تا سازوکاری برای حل‌وفصل فراگیر بحران کنونی عراق ایجاد شود.

۴. افراد حاضر بر سر تداوم گفت‌وگوی ملی به منظور ایجاد یک نقشه حقوقی و قانونی برای حل بحران‌های کنونی این کشور توافق کردند.

۵. سران حاضر همچنین خواستار توقف هرگونه تنش میدانی، رسانه‌ای و سیاسی در این کشور شدند و لزوم پاسداری از نهادهای عراق و آرام‌سازی بحث‌ها به دور از اقدامات تحریک‌آمیز را مورد تأکید قرار دادند و در عین حال از رسانه‌ها و نخبگان این کشور درخواست کردند از فرایند گفت‌وگوی ملی در عراق و صلح مدنی در این کشور حمایت کنند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها