معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

بازگشت به برجام در راستای منافع امنیت ملی ما و گام مهمی برای منطقه است

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بازگشت متقابل به برجام نه تنها در راستای منافع امنیت ملی واشنگتن بلکه گام مهمی برای منطقه است.

بازگشت به برجام در راستای منافع امنیت ملی ما و گام مهمی برای منطقه است

ودانت پاتل، این مطلب را در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن، اسرائیل و متحدان منطقه ای اش را متقاعد کرده است که با احیای برجام وضعیت بهتری خواهند داشت یا خیر؟ بیان کرد.

این مقام آمریکایی با اشاره به ارتباط فعال کاخ سفید با شرکای اسرائیلی اظهار داشت: همچنان بر این باور هستیم که بازگشت متقابل به برجام نه تنها در راستای منافع امنیت ملی آمریکا بله گام مهمی برای منطقه است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم هراس کشورش از پیشرفت برنامه هسته ای ایران و ادعای نخ نمای دستیابی به سلاح هسته ای، افزود که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

وی اضافه کرد: پیگیری مذاکرات برجام در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است و به این مذاکرات ادامه خواهیم داد.

 پاتل که در یک نشست خبری تلفنی با خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به سوالی درباره زمان اعلام نظر ایران گفت که نمی تواند تاریخ دقیقی برای دریافت نظرات ایران در مورد پاسخ کاخ سفید به پیشنهاد اتحادیه اروپا مشخص کند.

 وی در عین حال افزود: تبادل اطلاعات و گفتگوها از طریق اتحایه اروپا صورت می گیرد.

 معاون ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره احتمال بسته شدن پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی اتمی پس از احیای برجام ادعا کرد تنها راه بسته شدن پرونده ایران در آژانس، ارایه پاسخ های قانع کننده از سوی تهران است.

وی بدون اشاره به کارشکنی های واشنگتن و زیاده خواهی هایش و نیز نفوذ در آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: بسته شدن پرونده هسته ای ایران منوط به این است که مدیر کل آژانس به شورای حکام اعلام کند مسایل باقیمانده پرونده ایران حل و فصل شده است.

پاتل همچنین گفت که دولت بایدن با وضع هر گونه شرطی بین اجرای مجدد برجام و توقف تحقیقات آژانس در رابطه با تعهدات قانونی ایران مخالف است.

تبادل نظرات درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق نهایی در حالی جریان دارد که رسیدن به توافق ‌نهایی علاوه بر رفع موثر و پایدار تحریم‌ها از مسیر مختومه شدن ادعاهای سیاسی پادمانی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران می‌گذرد.

 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز برای طرف مقابل تشریح کرد که برجام نباید از طرف غرب گروگان مسائل و ادعاهایی باشد که با هدف اعمال فشار بر ایران مطرح شده‌اند.

به گزارش ایرنا، دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات  آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    با این شرایطی که وزارت خارجه آمریکا تعیین کرده حکومت ایران بهتر است قبل از اینکه به تعهدات برجامی خود باز گردد و برجام ۲۰۱۵ را احیاء کند ابتدا با پاسخ فنی شفاف به سؤالات فنی بازرسان آژانس آنها را قانع نموده و پرونده خود را در این زمینه مختومه کند و سپس به برجام سال ۲۰۱۵ بازگردد در غیر اینصورت ضرر خواهد کرد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها