ادعای کاخ سفید: بایدن به دنبال دیپلماسی است

کاخ سفید بار دیگر با تکرار اتهامات علیه برنامه هسته ای کشورمان، مدعی شد بایدن به دنبال دیپلماسی است.

ادعای کاخ سفید: بایدن به دنبال دیپلماسی است

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران بار دیگر با تکرار ادعای دیگر مقامات آمریکایی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، مدعی شد: بایدن متعهد شده است مانع ایران از دست یابی به سلاح هسته‌ای شود و از ابتدا نیز چنین تعهدی داشت.

او در ادامه گفت: یک ایران با سلاح هسته ای، تهدیدی بزرگتر را برای نیرو‌های آمریکایی، دوستان و هم پیمانان ما در منطقه شکل می‌دهد. رئیس جمهور [بایدن] از تمامی ابزار‌های لازم برای جلوگیری ایران از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: شما بار‌ها از ما از این تریبون شنیده اید که رئیس جمهور به دنبال دیپلماسی است؛ اما بایستی دید آیا یک توافق به واقع دست یافتنی است یا خیر. تلاش دیپلماسی، چیزی است که ما در حال حرکت به سمت آن هستیم. چه با توافق و چه بدون توافق، رئیس جمهور [بایدن]به حفاظت از نیرو‌های آمریکایی و مقابله با فعالیت‌های ایران که [جان]مردم و دوستان ما را در منطقه به خطر می‌اندازد، ثابت قدم است.

شب گذشته و همزمان با برخی گمانه زنی‌ها در خصوص توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های جهانی، دو نماینده جمهوری خواه و یک سناتور آمریکایی، در اظهاراتی جداگانه، واکنش‌های مختلفی را نسبت به این مسأله ابراز کرده بودند.

«مایک راجرز» نماینده جمهوری خواه و عضو ارشد کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییتری خود، با انتقاد از توافق احتمالی با ایران مدعی شد: ایران که تلاش می‌کند تا مقامات آمریکایی و مخالفان را در خاک آمریکا ترور کند، بایستی به سرعت از هرگونه کاهش تحریم‌ها محروم شود.

این نماینده جمهوری خواه بدون اشاره به بدعهدی آمریکا در خروج یکجانبه آمریکا از برجام در زمان دولت ترامپ مدعی شد: ایران بار‌ها توافق هسته‌ای سابق را نقض کرد و این بار نیز نقض می‌کند.

همچنین «دان بیکن» نماینده جمهوری خواه از حوزه انتخابیه دوم نبراسکا، در حساب توییتری خود نوشت: یک دلیل دیگر برای چرایی اینکه توافق پیشنهادی با ایران به منافع آمریکا ضرر می‌زند، این است که برداشتن تحریم‌های ایران، یک «طرح جایگزین» عالی را برای روسیه به منظور فروش نفت تحریم شده اش فراهم می‌کند. رئیس جمهور بایدن بایستی سفت بایستد و مماشات جواب نمی‌دهد.

این در حالی است که سناتور کریس مورفی، سناتور دموکرات کنگره آمریکا با تکرار اتهام پراکنی‌های مقامات آمریکایی، در حساب توییتری خود نوشت: ایران یک بازیگر بدخواه است. آن‌ها از تروریسم حمایت می‌کنند و آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌دهند. [اما]این یک استدلال علیه توافق هسته‌ای نیست؛ بلکه استدلالی در راستای [امضای]یک توافق به شمار می‌رود.

روز گذشته «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأیید خبر پایان یافتن بررسی‌های کشورش به پیشنهاد‌های ایران گفت: بررسی‌های مان به پیش نویس پیشنهادی ایران را به پایان رساندیم و آن را به اتحادیه اروپا ارسال کردیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها