گروسی: امیدواریم ایران پاسخ سوالات آژانس را بدهد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی ضمن درخواست همکاری ایران ابراز امیدواری کرد که تهران پاسخ پرسش ها درمورد ذرات اورانیوم را در اختیار این نهاد قرار دهد.

گروسی: امیدواریم ایران پاسخ سوالات آژانس را بدهد

رافائل گروسی در مصاحبه با شبکه پی بی اس درمورد احیای برجام و همکاری های ایران و آژانس به سوالات مصاحبه گر پاسخ داد.

خبرنگار پی بی اس: آیا ایران به آژانس پاسخ کافی در توضیح وجود مواد هسته ای اعلام نشده را داده است؟

رافائل گروسی: هنوز خیر ولی امیدوارم که چنین خواهند کرد.

آنها می دانند که باید چنین کنند. ما بر سر ساز و کار این امر توافق کرده ایم. زمانی که آژانس رد مواد هسته ای را در مکانی اعلام نشده که فعالیت هسته ای در آن انجام شده پیدا کند، موظفم که این سوال را بپرسم.

ما باید توضیح کافی در مورد فعالیت انجام شده، نوع آن و مواد استفاده شده داشته باشیم.

پی بی اس: آیا معتقدید پیش از آنکه ایران، اروپا و آمریکا توافق سیاسی را امضا کنند، به توضیح کافی در مورد این مواد هسته ای نیاز دارید؟

گروسی: این یک سوال سیاسی است که باید از آنها بپرسید و نه از من.

آنچه که ما نیاز داریم، همکاری ایران است. ما همچنین به سطوح حداکثری دسترسی و بازرسی نیاز داریم. هر چه محدودیت های ما بیشتر شود، در مورد وضعیت مواد هسته ای در ایران، اعتبار و تضمین کمتری می توانیم در اختیار جامعه جهانی قرار دهیم.

پی بی اس: ایران درخواست می کند که تحقیقات (هسته ای) پیش از موافقت آن با بازگشت به توافق هسته ای خاتمه یابد. آیا آمریکا یا اروپا شما را برای خاتمه تحقیقات تحت فشار قرار داده اند؟

گروسی: آمریکا من را تحت هیچ فشاری قرار نداده است. ممکن است از جانب برخی از طرف ها فشارهای تلویحی یا آشکار وارد شده باشد. (اعمال) فشار در این موضوع های هسته ای همیشه وجود داشته است.

پی بی اس: ایران بر اساس برجام ملزم است تا اجازه دهد بیش از ۲۴ دوربین از تولید سانتریفیوژ، معادن اورانیوم، تاسیسات ذخیره سازی و دیگر بخش ها تصویربرداری کنند. ایران در ماه ژوئن این دوربین ها را برچید و شما همان زمان گفتید که تنها سه یا چهار هفته فرصت برای برقراری "تداوم معلومات" وجود دارد. آیا توانایی اطلاع از آنکه ایران سانتریفیوژ بیشتری می سازد را از دست داده اید؟

گروسی: این ۲۷ دوربین قطع شده در حال تصویربرداری از بخش های مهمی از تاسیسات تولید سانتریفیوژ و موارد دیگر بودند. ما تداوم معلومات را از دست داده ایم. زمانی که توافق هسته ای احیا شد و توانستیم دوربین ها را وصل کنیم، باید با همکاران ایرانی ببینیم که چگونه می توان خلأ اطلاعاتی ایجاد شده از زمان قطع تصویربرداری تا وصل آن را پر کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین دیروز (1 شهریور) در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان مدعی شده بود: به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیزهای زیادی را که شفاف‌سازی درباره آنها ضروری است، شفاف‌سازی کنیم.
وی افزود: ما گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده ارائه خواهیم کرد و سپس، این مساله پایان خواهد یافت.
گروسی در پاسخ به این پرسش مجری سی ان ان که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون دریافت پاسخ، به تحقیقات پایان می دهد؟ گفت: قطعا نه.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: ایران تاکنون جواب های فنی در مورد منشا بسیاری از آثار اورانیوم را ارائه نداده است.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی همه فعالیت‌های خود در حوزه هسته‌ای را برابر موازین و ضوابط آژانس بین المللی انجام داده و در هیچ فرایندی از این پروسه غافل نبوده و تحت نظارت آژانس بوده و هست.
اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد به ان پی تی و آژانس بوده و آژانس نمی‌تواند ادعا کند در بازرسی‌هایش به عدم انطباق برخورده است. هیچ عدم انطباقی وجود ندارد و همواره شاهدِ تایید این موضوع بوده است.  
وی خاطرنشان کرد: موارد و اتهام های ادعایی، ساخته و پرداخته رژیم صهیونیستی است و در این ۲۰ سال مسلسل‌وار اتهام می‌زنند. از مدیرکل آژانس انتظار داریم جملاتی را که خواسته رژیم صهیونیستی است مطرح نکند. این پذیرفته نیست و خلاف شرح وظایف مدیر کل آژانس اتمی است. اعتراض خود را کتبی از سوی نماینده دائم ایران در آژانس به اطلاع وی رساندیم و انتظار داریم که این رویه خاتمه یابد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها